جک تکسیرا، مظنون به افشای اسناد ایالات متحده

جک تکسیرا، مظنون به افشای اسناد ایالات متحده

جک تکسیرا یک متخصص ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در پایگاه گارد ملی هوایی اوتیس در کیپ کد مستقر است.

نیویورک، ایالات متحده آمریکا:

جک تکسیرا که توسط دوستانش به عنوان یک میهن پرست توصیف می شود و از خانواده ای می بالد که به چندین دهه خدمت سربازی می بالد، به نظر می رسد محرکی بعید برای بزرگترین رسوایی جاسوسی ایالات متحده در چند دهه اخیر باشد.

اما گارد ملی رده پایین که در سنین جوانی دارای گواهینامه امنیتی فوق سری بود، متهم به همین موضوع است و در صورت مجرم شناخته شدن به افشای ده ها سند طبقه بندی شده، با سال ها زندان مواجه خواهد شد.

پرتره ای که در رسانه های ایالات متحده توسط افرادی که تیشیرا را می شناسند ترسیم شده است، بیشتر یک مرد جوان ساده لوح است که به دنبال تحت تاثیر قرار دادن دوستان است تا یک افشاگر صلیبی که قصد افشای اسرار آشکار آمریکایی را دارد.

این جوان 21 ساله اهل شهر کوچک دیتون در جنوب ماساچوست در سپتامبر 2019 به عضویت گارد ملی نیروی هوایی آمریکا درآمد.

بر اساس اسناد دادگاه با استناد به سوابق دولتی، تیکسیرا در ماه مه 2022 به درجه یک خلبان هوانوردی – سومین رتبه پایین‌ترین برای پرسنل نیروی هوایی خدمت‌گزار – رسید.

او یک متخصص ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در پایگاه گارد ملی هوایی اوتیس در کیپ کاد، در حدود 70 مایلی (110 کیلومتری) جنوب بوستون مستقر است.

یکی از ماموران اف‌بی‌آی در سوگندنامه‌ای که روز جمعه منتشر شد، گفت که از فوریه امسال، عنوان تکسیرا، کارشناس عملیات دفاع سایبری بود.

مامور ویژه پاتریک لوکنهوف افزود: “بر اساس نیاز به این سمت، Teixeira دارای مجوز امنیتی فوق سری است که در سال 2021 اعطا شد.”

لوکنهوف افزود، علاوه بر این مجوز، Teixeira همچنین از سال 2021 “دسترسی محفظه ای حساس (SCI) به سایر برنامه های بسیار طبقه بندی شده را نیز حفظ کرده است.

SCI اطلاعاتی است که بیشتر محدود شده است. برای دریافت دسترسی، Teixeira باید با عدم افشای اطلاعات برای افراد بدون دسترسی ممتاز، “به درستی محافظت” می کرد.

سوگندنامه افزوده است که او همچنین باید موافقت کند که آن را از “تأسیسات ذخیره سازی مجاز” حذف نکند یا آن را در “مکان های غیرمجاز” نگه دارد.

شکایت جنایی ادعا می کند که Teixeira در دسامبر سال گذشته و حوالی آن شروع به ارسال اطلاعات طبقه بندی شده در یک گروه چت در پلت فرم اینترنتی Discord کرد.

هدف این گروه «بحث در امور ژئوپلیتیکی و جنگ های جاری و تاریخی» بود.

Teixeira متهم است که ابتدا پاراگراف هایی از متن را از اسناد ارسال کرده است، قبل از اینکه عکس های خود را پست کند.

“تنها”

دولت می‌گوید گزارش‌های رایانه‌ای نشان می‌دهند که Teixeira به سندی در مورد تحرکات نیروها در جنگ روسیه و اوکراین یک روز قبل از بازنشر آنلاین آن دسترسی داشته است.

یکی از دوستان به روزنامه گفت که Teixeira نمی خواست امنیت ملی ایالات متحده را تضعیف کند، اما امیدوار بود که اعضای جوان تر این گروه آنلاین را آموزش دهد.

روزنامه پست به نقل از این شخص گفت: «او عاشق آمریکا بود اما به آینده آن اعتماد نداشت.

سایر اعضای این گروه گفتند که تیشیرا جوک های نژادپرستانه و ضدیهودی را به اشتراک گذاشته است.

به گزارش واشنگتن پست، تکسیرا از خانواده ای با چندین دهه خدمت سربازی می آید.

به گفته این روزنامه، ناپدری او 34 سال را در همان واحد پسرش گذراند، در حالی که مادر تکسیرا برای سازمان های غیرانتفاعی که از جانبازان حمایت می کنند، کار می کرد.

دوستان به پست گفتند که تیکسیرا میهن پرست، کاتولیک معتقد و آزادی خواه بود. آنها افزودند که او به اسلحه علاقه داشت.

همکلاسی های سابق به سی ان ان گفتند که او گاهی اوقات به مدرسه لباس استتار می کرد.

یکی می گوید: «او بیشتر تنها بود و شیفتگی به جنگ و اسلحه باعث می شد که برای بسیاری از مردم بدبین شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)