جو بایدن پیروزی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را تبریک گفت و درباره پیشنهاد سوئد به ناتو صحبت کرد.

بایدن پیروزی اردوغان ترکیه را تبریک گفت و درباره پیشنهاد سوئد به ناتو صحبت کرد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را تبریک گفت.

واشنگتن:

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که طی تماسی روز دوشنبه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تمایل آنکارا برای خرید جنگنده‌های F-16 از ایالات متحده را تکرار کرد، در حالی که بایدن در پاسخ گفت که واشنگتن مشتاق است آنکارا مخالفت خود را با پیوستن سوئد به ناتو کنار بگذارد.

این تبادل نظر زمانی انجام شد که بایدن با اردوغان تماس گرفت و پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را در روز یکشنبه به او تبریک گفت.

“من با اردوغان صحبت کردم. به اردوغان تبریک گفتم. او هنوز هم می‌خواهد در مورد F-16 چیزی کار کند. به او گفتم که می‌خواهیم با سوئد معامله کنیم، پس بیایید این کار را انجام دهیم. و بنابراین با یکی از آنها تماس خواهیم گرفت. بایدن قبل از ترک کاخ سفید به مقصد دلاور به خبرنگاران گفت.

وی افزود: هفته آینده بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

پیشنهادات عضویت در ناتو باید توسط تمامی اعضای ناتو تایید شود. هم ترکیه و هم مجارستان هنوز پیشنهاد سوئد را تایید نکرده اند.

ترکیه به دنبال خرید 20 میلیارد دلار جنگنده F-16 و نزدیک به 80 کیت مدرنیزه از ایالات متحده بوده است، اما به دلیل مخالفت های کنگره ایالات متحده در مورد پرونده مشکل ساز حقوق بشر آنکارا و سیاست سوریه، حتی با وجود دولت بایدن، فروش آن متوقف شده است. بارها گفته است که از فروش پشتیبانی می کند.

بسته بسیار کوچکتر 259 میلیون دلاری شامل ارتقاء نرم افزارهای اویونیک برای ناوگان کنونی هواپیماهای جنگنده F-16 ترکیه در اوایل سال جاری، چند روز پس از تصویب الحاق فنلاند به ناتو توسط ترکیه توسط کنگره ایالات متحده تایید شد.

دولت بایدن مکرراً هرگونه ادعایی مبنی بر «حقوق پیش‌بینی» بین فروش و گسترش ناتو را رد کرده است، اگرچه مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ژانویه گفت که طرف آمریکایی به صراحت گفته است که تصویب پیشنهادات ناتو از سوی ناتو مثبت تلقی خواهد شد. کنگره.

گروهی از سناتورهای دو حزبی در نامه‌ای به بایدن در فوریه اعلام کردند که شکست ترکیه در تصویب پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند که هنوز در آن زمان منتظر بودند، با اشاره به F-16‌ها، این فروش معلق را زیر سوال می‌برد.

یک منبع آگاه گفت که ایالات متحده قبلاً به ترکیه گفته بود که اگر آنکارا به سوئد چراغ سبز نشان ندهد، دریافت موافقت کنگره با قرارداد F-16 دشوار خواهد بود.

سوئد و فنلاند سال گذشته درخواست عضویت در ناتو را دادند و پس از تهاجم روسیه به اوکراین، از سیاست های دیرینه عدم تعهد نظامی خودداری کردند.

ترکیه در اواخر ماه مارس پیوستن فنلاند به ناتو را تصویب کرد، اما همچنان به مخالفت با سوئد ادامه می دهد و می گوید که استکهلم اعضای گروه های شبه نظامی را که تروریست می داند پناه می دهد. مجارستان نیز هنوز پیشنهاد سوئد را تایید نکرده است.

پیوستن سوئد به ناتو تا اواسط ژوئیه، زمانی که این ائتلاف قرار است نشست سران رهبران را در لیتوانی برگزار کند، از اولویت‌های اصلی واشنگتن است.

ریاست‌جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای کوتاه درباره تماس بین بایدن و اردوغان گفت: رهبران دو کشور برای تعمیق همکاری در همه جنبه‌های روابط دوجانبه خود توافق کردند که اهمیت آن در مواجهه با چالش‌های منطقه‌ای و جهانی بیش از پیش افزایش یافته است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)