جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید حمله هسته‌ای کره شمالی به «پایان رژیم» می‌انجامد.

بایدن: حمله هسته‌ای کره شمالی منجر به پایان رژیم خواهد شد

جو بایدن گفت که اگر کره شمالی به کره جنوبی یا آمریکا حمله کند، پاسخ ویرانگر خواهد بود.

واشنگتن:

جو بایدن، رئیس جمهور و یون سوک یول، همتای کره جنوبی اش به کره شمالی هشدار دادند که اگر پیونگ یانگ از زرادخانه خود استفاده کند، با واکنش هسته ای و “پایان” رهبری در آنجا مواجه خواهد شد.

این دو رهبر در سخنرانی خود در کاخ سفید پس از گفتگوهای دفتر بیضی در دومین سفر دولتی تاکنون در دوره ریاست جمهوری بایدن، گفتند سپر امنیتی ایالات متحده برای کره جنوبی در برابر آزمایش های موشکی تهاجمی کره شمالی تقویت می شود.

و آنها روشن کردند که اگر دیکتاتوری منزوی و کمونیستی در کره شمالی به جنوب یا ایالات متحده حمله کند، پاسخ ویرانگر خواهد بود.

بایدن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یون به خبرنگاران گفت: «حمله هسته‌ای کره شمالی علیه ایالات متحده یا متحدانش… منجر به پایان هر رژیمی خواهد شد که چنین اقدامی را انجام دهد».

یون گفت که اولویت او تامین صلح از طریق “برتری نیروهای غالب و نه صلح کاذب مبتنی بر حسن نیت طرف مقابل” است.

وی گفت: «در صورت حمله هسته‌ای کره شمالی، واشنگتن و سئول توافق کرده‌اند که «به سرعت، قاطعانه و قاطعانه با استفاده از تمام نیروی ائتلاف از جمله سلاح‌های هسته‌ای آمریکا واکنش نشان دهند».

یک گارد افتخاری نظامی و صدها مهمان در خارج از کاخ سفید جمع شدند، جایی که یون و همسرش، کیم کیون هی، برای یک روز باشکوه و تشریفاتی به آنجا آمدند. آنها قرار بود با یک شام دولتی مجلل در اتاق تاریخی شرقی پایان دهند.

– “بیانیه واشنگتن” –

یون و بایدن آنچه را که عنوان بیانیه واشنگتن نامیده می شد، صادر کردند و چتر هسته ای ایالات متحده را بر سر کره جنوبی که به طور فزاینده ای نسبت به شمشیربازی در شمال نگران است، تقویت کرد.

یون گفت: «پرزیدنت بایدن تعهد خود را به بازدارندگی گسترده در قبال جمهوری کره مجدداً تأیید کرده است.

این شامل سازوکاری برای دو کشور برای تبادل اطلاعات و مشورت در صورت حمله کره شمالی است، حتی اگر فرماندهان آمریکایی همچنان کنترل کامل تسلیحات هسته‌ای را حفظ کنند. همچنین شاهد ادغام بیشتر ارتش متعارف کره جنوبی با نیروهای هسته ای ایالات متحده خواهد بود.

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، این ترتیبات جدید را پژواک اقداماتی توصیف کرد که آخرین بار زمانی که واشنگتن بر دفاع از اروپا در برابر اتحاد جماهیر شوروی نظارت داشت مشاهده شد.

وی افزود: “ایالات متحده واقعاً از زمان اوج جنگ سرد با نزدیک ترین متحدان خود در اروپا این اقدامات را انجام نداده است. و ما به دنبال تضمین این هستیم که با انجام این رویه های جدید، این گام های جدید، تعهد ما به این مقام گفت: بازدارندگی گسترده غیرقابل انکار است.

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، تاکید کردند که هیچ برنامه ای برای استقرار تسلیحات هسته ای در کره جنوبی وجود ندارد — تفاوتی با جنگ سرد، زمانی که سلاح های استراتژیک ایالات متحده در اروپا مستقر شد.

علاوه بر این، سئول در این بیانیه تعهد خود مبنی بر عدم جستجوی زرادخانه هسته ای خود را تکرار کرد.

– زیر هسته ای –

این مقام آمریکایی گفت گام های اولیه شامل «استقرار منظم دارایی های استراتژیک، از جمله بازدید زیردریایی بالستیک هسته ای آمریکا از کره جنوبی است که از اوایل دهه 1980 انجام نشده است».

این مقام با تاکید بر اینکه “هیچ پایگاهی برای آن دارایی ها و قطعا سلاح های هسته ای وجود نخواهد داشت”، گفت: علاوه بر زیردریایی ها، “تاریخ منظم” دیگر سکوهای اصلی، “از جمله بمب افکن ها یا ناوهای هواپیمابر” وجود خواهد داشت.

یک مقام آمریکایی گفت که گام‌هایی از قبل برای کاهش تنش‌های احتمالی با پکن بر سر موضع نظامی سخت‌تر برداشته شده است.

این مقام با بیان اینکه دولت بایدن «از اینکه چین برای استفاده از نفوذ خود بر کره شمالی آمادگی نداشته است، ناامید است، گفت: «ما از قبل به چینی‌ها اطلاع رسانی می‌کنیم و دلایل خود را برای اینکه چرا این اقدامات را انجام می‌دهیم، به وضوح بیان می‌کنیم».

یون روز پنجشنبه در جلسه مشترک کنگره سخنرانی خواهد کرد و با کامالا هریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ناهار خواهد خورد. او روز جمعه از MIT و دانشگاه هاروارد در بوستون بازدید خواهد کرد و روز شنبه به خانه باز خواهد گشت.

روز سه‌شنبه، یون و بایدن از یادبود جنگ کره، که مجسمه‌های فولادی در اندازه واقعی سربازان آمریکایی را که در طول جنگ 1950-1953 علیه شمال کمونیستی راهپیمایی می‌کردند، دیدن کردند.

یون همچنین تاج گلی بر مقبره سرباز گمنام در گورستان ملی آرلینگتون گذاشت و به هریس برای بازدید از تأسیسات ناسا در نزدیکی واشنگتن پیوست.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)