جوکوویچ اعلام کرد “کوزوو صربستان است” – RT World News

این ستاره تنیس پس از درگیری نیروهای ناتو با تظاهرکنندگان صرب در استان جدا شده خواستار توقف خشونت شده است.

نواک جوکوویچ اسطوره تنیس صربستان در پیامی این موضوع را اعلام کرد کوزوو قلب صربستان است پس از پیروزی در دور اول مقابل الکساندر کوواچویچ آمریکایی در مسابقات آزاد فرانسه در روز دوشنبه. درگیری بین معترضان صرب و سربازان ناتو در شمال کوزوو در اوایل روز آغاز شد.

جوکوویچ بلافاصله پس از شکست دادن کواچویچ به دوربین فیلمبرداری نزدیک شد – جایی که بازیکنان به طور سنتی امضا می‌کردند – و نوشت کوزوو قلب صربستان است. خشونت را متوقف کنید.»

طولانی ترین قهرمان تاریخ ATP پیام خود را در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی توضیح داد.

“به عنوان یک صرب، اتفاقاتی که در کوزوو می گذرد بسیار به من آسیب می زند.” او گفت. کمترین کاری که می‌توانم انجام دهم این است که به عنوان یک شخصیت عمومی و پسر مردی که در کوزوو به دنیا آمده، احساس مسئولیت می‌کنم. من احساس می کنم نیاز دارم که از تمام صربستان حمایت کنم. نمی‌دانم آینده مردم صربستان و کوزوو چه خواهد بود، اما حمایت از آنها بسیار ضروری است.»

من مخالف جنگ و هرگونه درگیری هستم، همیشه این را در ملاء عام بیان کرده ام. وی ادامه داد و افزود: کوزوو کانون ما است، سنگر ما است، بزرگترین نبرد در آنجا رخ داد، مهم ترین صومعه ها در آنجا واقع شده است.


در درگیری نیروهای ناتو با تظاهرکنندگان صرب 50 زخمی شدند

جمعیت صرب‌های کوزوو که از لحاظ تاریخی استان صربستان است، به دلیل اخراج در طول جنگ جهانی دوم و پس از آغاز جنگ هوایی ناتو علیه صربستان در سال 1999 به نمایندگی از تروریست‌های آلبانیایی، به شدت کاهش یافت. بیش از 150 کلیسا، قبرستان و صومعه ارتدوکس صربستان بین سال‌های 1999 تا 2004 توسط جدایی‌طلبان آلبانیایی ویران شدند و کوزوو در سال 2008 با حمایت ایالات متحده و اکثر متحدانش در ناتو به‌طور یکجانبه از صربستان اعلام استقلال کرد.

صرب‌ها همچنان بزرگترین قومیت در برخی از مناطق شمالی کوزوو هستند و خشونت روز دوشنبه در یکی از این مکان‌ها رخ داد: شهر Zvecan. نیروهای ناتو از گاز اشک‌آور، نارنجک‌های شوک‌کننده و گلوله‌های لاستیکی علیه تظاهرکنندگان صرب که به نصب شهردار آلبانیایی نژاد اعتراض داشتند، پس از انتخاباتی که بایکوت کردند، استفاده کردند.

حدود 50 معترض و 25 سرباز ناتو در این غوغا زخمی شدند که مقامات غربی صرب‌ها را به تحریک خشونت و صرب‌ها نیروهای ناتو را مقصر می‌دانند. پس از این نزاع، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، آلبین کورتی، نخست وزیر آلبانیایی کوزوو را به تلاش برای “برانگیختن درگیری بزرگ بین صرب‌ها و ناتو” و هشدار داد که صربستان “اجازه قتل عام یا کشتار مردم آن را نخواهد داد.”

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: