جنین دایناسور کاملاً حفظ شده، در انتظار جوجه ریزی، در چین پیدا شد

جنین دایناسور کاملاً حفظ شده، در انتظار جوجه ریزی، در چین پیدا شد

این فسیل در گانژو، جنوب چین کشف شد. (نمایندگی)

واشنگتن:

دانشمندان روز سه‌شنبه از کشف یک جنین دایناسور به‌خوبی نگهداری شده از حداقل ۶۶ میلیون سال پیش خبر دادند که درست مانند مرغ آماده می‌شد از تخم خود بیرون بیاید.

این فسیل در گانژو، جنوب چین کشف شد و متعلق به یک دایناسور تروپود بی دندان یا اویراپتوروسور بود که محققان به آن «بچه ینگلیانگ» نامیدند.

فیون وایزوم ما، محقق دانشگاه بیرمنگام که مقاله‌ای در مجله iScience نوشته است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یکی از بهترین جنین‌های دایناسور است که تاکنون در تاریخ پیدا شده است.

ما و همکارانش متوجه شدند که سر بچه یینگلیانگ در زیر بدنش قرار دارد، با پاهای دو طرف و پشت خمیده – حالتی که قبلاً در دایناسورها دیده نشده بود، اما شبیه پرندگان امروزی بود.

در پرندگان، این رفتار توسط سیستم اعصاب مرکزی کنترل می شود و به آن “توکینگ” می گویند. جوجه هایی که برای جوجه کشی آماده می شوند، سر خود را زیر بال راست خود فرو می کنند تا در حالی که با منقار خود پوسته را می شکافند، سر را تثبیت کنند.

جنین هایی که موفق به جمع شدن نمی شوند شانس بیشتری برای مرگ در اثر جوجه ریزی ناموفق دارند.

ما می‌گوید: «این نشان می‌دهد که چنین رفتاری در پرندگان مدرن برای اولین بار در میان اجداد دایناسورهای آنها شکل گرفته است.

یک جایگزین برای تاک کردن ممکن است چیزی نزدیک‌تر به چیزی باشد که در کروکودیل‌های مدرن دیده می‌شود، که در عوض حالت نشسته را در نظر می‌گیرند و سر را روی سینه خم می‌کند تا از تخم بیرون بیاید.

در انبار فراموش شده است

Oviraptorosaurs، که به معنی “مارمولک دزد تخم مرغ” است، دایناسورهای پردار بودند که در دوره کرتاسه پسین در آسیای فعلی و آمریکای شمالی زندگی می کردند.

آن‌ها شکل و رژیم غذایی متفاوتی داشتند و اندازه‌شان از بوقلمون‌های امروزی در انتهای پایینی تا گیگانتوراپتورهای عظیم با طول هشت متر (۲۶ فوت) متغیر بود.

اندازه نوزاد یینگلیانگ از سر تا دم حدود 27 سانتی متر (10.6 اینچ) است و در داخل یک تخم مرغ 17 سانتی متری در موزه تاریخ طبیعت سنگی ینگلیانگ قرار دارد.

محققان بر این باورند که این موجود بین 72 تا 66 میلیون سال سن دارد و احتمالاً توسط یک لغزش ناگهانی گل حفظ شده است که تخم مرغ را مدفون کرده و از آن در برابر لاشخورها برای چندین سال محافظت می کند.

اگر تا بزرگسالی زندگی می کرد دو تا سه متر رشد می کرد و احتمالاً از گیاهان تغذیه می کرد.

این نمونه یکی از چندین فسیل تخم مرغ بود که برای چندین دهه در انبار فراموش شده بود.

تیم تحقیقاتی مشکوک شدند که ممکن است دایناسورهای متولد نشده داشته باشند و بخشی از پوسته تخم بچه یینگلیانگ را تراشیدند تا جنین پنهان شده در آن را کشف کنند.

پروفسور استیو بروسات از دانشگاه ادینبورگ، بخشی از تیم تحقیقاتی، در بیانیه ای گفت: “این جنین دایناسور در داخل تخم خود یکی از زیباترین فسیل هایی است که تا به حال دیده ام.”

این دایناسور کوچک قبل از تولد دقیقاً شبیه یک بچه پرنده است که در تخم خود حلقه زده است، که شواهد بیشتری از این است که بسیاری از ویژگی های پرندگان امروزی برای اولین بار در اجداد دایناسورشان تکامل یافته است.

این تیم امیدوار است با استفاده از تکنیک‌های اسکن پیشرفته برای تصویربرداری از اسکلت کامل، از جمله استخوان‌های جمجمه، کودک ینگلیانگ را با جزئیات بیشتری مطالعه کند، زیرا بخشی از بدن هنوز توسط سنگ پوشانده شده است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)