“جنگ طالبان با مواد مخدر” وارد عمل شد – RT World News

RT با گفتگو با بیماران و داکتران شفاخانه کابل، نگاهی گذرا به جنگ مواد مخدر طالبان انداخته است. این گروه با به دست گرفتن قدرت در اواسط ماه اوت، وعده یک افغانستان “عاری از مواد مخدر” را داد و از آن زمان تاکنون برنامه هایی را به اجرا گذاشته است.

میلیون ها افغان معتاد به مواد مخدر هستند. به گفته احمد ظاهر سلطانی، رئیس یکی از بیمارستان های کابل که مسئول بازپروری معتادان به مواد مخدر است، تا 10 درصد از جمعیت کشور – تقریباً 3.5 میلیون نفر از جمله 800000 زن و کودک – مواد مخدر مصرف می کنند.

اعتیاد گسترده به مواد مخدر به عنوان میراثی از گذشته پر فراز و نشیب کشور به وجود آمد. صنعت مواد مخدر افغانستان از دهه 1980، از جمله در طول دهه های اشغال آمریکا و ناتو، شکوفا شده است. خود طالبان در گذشته از سود بردن از تجارت مواد مخدر ابایی نداشتند، اما سود خود را اعلام کردند “جنگ با مواد مخدر” پس از به دست گرفتن قدرت در آگوست 2021.

ادامه مطلب


سخنگوی به رسانه های روسی گفت که طالبان برای ریشه کن کردن قاچاق تریاک به کمک خارجی نیاز دارد

بر اساس برخی گزارش ها، جنگجویان طالبان محله های فقیر نشین زیر پل ها، در پارک ها، ساختمان های متروکه و حتی گورستان ها را در شکار معتادان جستجو کرده اند که بر اساس برخی گزارش ها، اکثر آنها مجبور شدند به زور به بیمارستان کابل کشیده شوند.

این شفاخانه که در سال گذشته در زمان حکومت اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع ساخته شد، ظرفیت 1000 تخت دارد. سلطانی به RT گفت که اکنون حدود 3000 بیمار دارد و این را به عنوان یک بیماری توصیف کرد. “چالش بزرگ” و با اشاره به «کمبود غذا، دارو، تخت و کارکنان برای مراقبت» برای بیماران

شرایط بیمارستان ممکن است سخت باشد، اما برخی از بیماران آن را راهی برای رهایی از بدبختی خود می دانند. یکی از آنها به نام سید مصطفی گفت که همینطور است “سپاسگزار” به طالبان برای آوردن او به بیمارستان. او امیدوار است پس از توانبخشی دوباره به همسر و فرزندانش بپیوندد. بیمار دیگری به نام نجیب الله نیز آرزوهای مشابهی داشت و توضیح داد که پس از گرفتار شدن در یکی از حملات طالبان و مشاهده مرگ همکارانش، شروع به مصرف مواد مخدر کرد.

با این حال، همه بیماران از سرنوشت خود راضی نیستند. یکی به نام گل محمد به RT گفت که برادرانش او را با فریب در بیمارستان بستری کرده اند، علیرغم اینکه گفته است او “هیچ دارویی مصرف نمی کند.”

هم رئیس شفاخانه و هم برخی از بیماران از جهان درخواست کردند تا در مبارزه با مواد مخدر به افغان ها و دولت طالبان کمک کنند. “من فکر می کنم افرادی که منابع بیشتری دارند باید برای کمک به اینجا بیایند.” مصطفی اظهار داشت، در حالی که سلطانی گفته بود “شخصا از جهان درخواست می کنم که به ما کمک کند.”