جردن مرد 76 ساله، دنیا را از کابین خلبان زیرزمین خانگی خود به پرواز در می آورد

جردن مرد 76 ساله، دنیا را از کابین دست ساز خود به پرواز در می آورد

محمد ملحاس، 76 ساله، در کابین شبیه ساز پرواز خود در خانه خود در امان، پایتخت اردن، نشسته است.

امان:

محمد ملحاس اردنی مدت‌ها آرزوی خلبان شدن را در سر دارد. او اکنون در سن 76 سالگی در کابین خلبانی که در زیرزمین خود ساخته است بر فراز ابرها اوج می گیرد.

مالهاس به خبرگزاری فرانسه گفت: «از آغاز، انسان به تماشای پرندگان در آسمان بوده و آرزوی پرواز آزادانه را در سر می پروراند.

به عنوان یک پسر، او از پرواز بادبادک خود لذت می برد و متعجب می شد که چگونه یک چیز نازک ساخته شده از کاغذ می تواند تا این حد اوج بگیرد.

او با نشستن در شبیه ساز پرواز، یک کپی از کابین خلبان یک هواپیمای بوئینگ 737-800، که سه سال برای ساختن آن از ضایعات و اقلام دست دوم صرف کرده است، اضافه کرد: «آن وقت بود که میل و عشق به پرواز مرا تحت تأثیر قرار داد.

او گفت: قلب من همیشه در آسمان آویزان بود و آرزوی من این بود که خلبان شوم اما شرایط اجازه نمی داد.

او در سال 1969 در رشته مدیریت بیمارستان از یکی از دانشگاه های لندن فارغ التحصیل شد و به همراه پدرش در بیمارستانی که خانواده تأسیس کرده بود، به کار رفت.

اما مالهاس رویاهای خود را زنده نگه داشت و کتاب هایی در مورد هوانوردی، مهندسی هواپیما و راهنماهایی برای یادگیری نحوه پرواز بلعید.

او حتی در سال 1976 به آکادمی هوایی سلطنتی اردن ملحق شد و قبل از طلوع صبح از خواب برخاست تا در یک هواپیمای کوچک پایپر، قبل از رفتن به محل کار، دروس پرواز را بگذراند. او دو سال بعد مجوز خود را گرفت.

برای تقریبا یک دهه او عضو باشگاه گلایدینگ اردن بود و هر آخر هفته به آسمان می رفت.

و تا سال 2006، به لطف نرم افزار پروازی که در رایانه خود دانلود کرده بود، به طور مجازی پرواز می کرد.

او به یک شبکه جهانی از طرفداران شبیه ساز پرواز ملحق شد، جایی که آنها می توانستند در شرایط تقریبا واقعی که توسط یک کنترل کننده ترافیک هوایی هدایت می شد، پرواز کنند.

ما گروهی متشکل از 30 تا 40 نفر از دوستانمان بودیم، علاقه مندان به هوانوردی از کشورهای مختلف که در اوقات فراغت خود به طور مجازی در مورد پرواز صحبت می کردیم.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما قبلاً به بیروت، دمشق، بغداد… حتی بریتانیا و ایالات متحده پرواز می‌کردیم. گاهی اوقات شش ساعت روی رایانه می‌نشستیم، انگار که پروازهای واقعی داریم.

لذت پرواز

اکنون که بازنشسته شده است، اشتیاق مادام العمر او چرخش جدیدی پیدا کرده است.

مالحاس که در کابین خانگی خود در مقابل سه صفحه نمایش بزرگ مجهز به سوئیچ و نشانگر نشسته است، دنیا را در دستان خود دارد.

تمام قطعات از بازارهای محلی خریداری شده است. صندلی ها در اصل بخشی از یک اتوبوس بودند.

صفحه نمایش تصاویری از ابرها و آسمان در بالا، رودخانه ها، جنگل ها و بیابان ها را در پایین نشان می دهد. او حتی می تواند انتخاب کند که هوای بیرون چگونه است.

این کار با کمک دوستانی که مهندس الکترونیک هستند، سه سال طول کشید. و حدود شش هزار دینار (8400 دلار) هزینه داشت.

دوست او احمد فارس، 25 ساله، به نصب سوئیچ ها و نشانگرهایی کمک کرد که “به شرایط هواپیما پاسخ می دهند، به طوری که شبیه یک هواپیمای واقعی در حال پرواز به نظر می رسد”.

گاهی همسرش در کابین خلبان به ملحاس می پیوندد.

او گفت: «فکر می‌کنم پرواز در حالی که در خانه نشسته‌اید و احساس لذت از پرواز به دور دنیا، شگفت‌انگیز است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)