توقیف محموله نفت ایران توسط آمریکا در میان تنش‌های تهران: گزارش

گزارش: آمریکا محموله نفتی ایران را در یک نفتکش توقیف کرد

آمریکا طی روزهای اخیر در عملیات اجرایی تحریم ها، نفت ایران را بر روی یک نفتکش در دریا مصادره کرد.

واشنگتن:

به گفته یک شرکت امنیتی دریایی، سه منبع گفتند که ایالات متحده در روزهای اخیر نفت ایران را در یک نفتکش در دریا توقیف کرده است و به گفته یک شرکت امنیتی دریایی، چند روز بعد ایران نفتکش دیگری را که حاوی نفت بود توقیف کرد.

از آنجایی که بازارهای نفت همچنان آشفته است، توقیف محموله جدیدترین تشدید تنش بین واشنگتن و تهران پس از سال ها فشار تحریم های آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران است. ایران تحریم ها را به رسمیت نمی شناسد و صادرات نفت آن در حال افزایش است.

تهران می گوید برنامه هسته ای اش برای اهداف غیرنظامی است در حالی که واشنگتن مظنون است که ایران می خواهد بمب هسته ای تولید کند.

شرکت امنیت دریایی آمبری گفت که مصادره آمریکا حداقل پنج روز قبل از اقدام روز پنجشنبه ایران صورت گرفته است. در مشاوره ای به مشتریان آمده است: «امبری توقیف توسط نیروی دریایی ایران را در پاسخ به اقدام آمریکا ارزیابی کرده است.

هر دو نفتکش به اندازه سوئزمکس بودند. ایران قبلاً به دنبال توقیف محموله های نفتی ایران، واکنش تلافی جویانه داشته است.

منابع آگاه با این موضوع که به دلیل حساسیت موضوع از افشای هویت خود خودداری کردند، گفتند که واشنگتن کنترل محموله نفتی نفتکش سوئز راجان جزایر مارشال را پس از اطمینان از حکم قبلی دادگاه به دست گرفت. اطلاعات ردیابی کشتی نشان داد که آخرین موقعیت گزارش شده نفتکش در نزدیکی جنوب آفریقا در 22 آوریل بوده است.

مدیر کشتی مستقر در یونان، Empire Navigation، و وزارت دادگستری ایالات متحده بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ایران روز پنجشنبه یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در خلیج عمان توقیف کرده است که آخرین توقیف یا حمله تهران به کشتی های تجاری در آب های حساس خلیج فارس است.

تلویزیون دولتی ایران روز جمعه اعلام کرد نفتکش به دنبال برخورد با یک قایق ایرانی که منجر به زخمی شدن چند خدمه و مفقود شدن سه نفر شد، به مدت هشت ساعت به تماس های رادیویی توجهی نکرد. امیر دریادار مصطفی تاج الدینی، معاون فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به این شبکه تلویزیونی گفت: «قبل از استفاده از زور، سعی کردیم به شناور زنگ بزنیم تا متوقف شود اما آنها همکاری نکردند».

سخنگوی سازمان ملل روز جمعه گفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از تصرف خلیج عمان آگاه بوده و حمایت خود را از قوانین بین المللی دریایی تایید کرده است.

سال گذشته ایالات متحده تلاش کرد محموله ای از نفت ایران را در نزدیکی یونان مصادره کند که باعث شد تهران دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کند. دادگاه عالی یونان دستور بازگشت محموله به ایران را صادر کرد. دو نفتکش یونانی بعدا آزاد شدند.

در اقدامی که احتمالاً تنش‌ها را تشدید می‌کند، 12 سناتور آمریکایی روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن خواست تا موانع سیاست وزارت خزانه‌داری را که بیش از یک سال است مانع از توقیف محموله‌های نفت ایران توسط وزارت امنیت داخلی شده است، بردارد.

در سال 2020، واشنگتن چهار محموله سوخت ایران را در کشتی های خارجی که به مقصد ونزوئلا در حرکت بودند مصادره کرد و آنها را با کمک شرکای خارجی نامشخص به دو کشتی دیگر منتقل کرد که سپس به سمت ایالات متحده حرکت کردند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)