توافق ویزای اتحادیه اروپا برای کوزوو علیه صرب ها تبعیض آمیز است – بلگراد – اخبار RT World

نماینده صربستان: حقوق بیش از 90 هزار نفر با تصمیم شینگن نقض خواهد شد.

پس از اینکه اتحادیه اروپا رسما رژیم بدون روادید برای ساکنان کوزوو را تصویب کرد، یکی از اعضای بلندپایه پارلمان صربستان خاطرنشان کرد که این اقدام تقریباً 100000 نفر را که دولت آلبانیایی قومی در پریشتینا با نقض قوانین بین المللی از به رسمیت شناختن اسناد آنها امتناع می ورزد تبعیض قائل می شود. توافق نامه ها

“این یک تبعیض بی سابقه است” الکساندر مارکوویچ، رئیس کمیته دفاع و امور داخلی پارلمان صربستان، روز پنجشنبه به RT Balkans گفت. این به معنای تنبیه صرب‌ها به دلیل صرب بودن و داشتن اسناد صرب است.»

مارکوویچ سیاست جدید اتحادیه اروپا را نامید “فشار مستقیم بر صرب‌ها برای انصراف از اسناد ما، چیزی که شنیده نشده است.” و آن را چنین توصیف کرد ادامه سیاست استانداردهای دوگانه توسط برخی از اعضای جامعه بین المللی.

روز سه‌شنبه، پارلمان اروپا رسماً ترتیباتی را که توسط کمیسیون اروپا در ماه مارس پیشنهاد شده بود، تصویب کرد که بر اساس آن ساکنان کوزوو می‌توانند به مدت 90 روز بدون ویزا از اتحادیه اروپا بازدید کنند. این اقدام روز چهارشنبه به قانون تبدیل شد و قرار است تا اول ژانویه 2024 اجرایی شود.

تییس رویتن، نماینده هلندی پارلمان اروپا، گزارشگر پارلمان اروپا در مورد کوزوو، این را گفت این نقطه عطف همچنین پایه مهمی برای آینده و همکاری نزدیکتر بین اتحادیه اروپا و کوزوو است. این استان جدا شده به طور رسمی در دسامبر گذشته درخواست عضویت کرد، هرچند پنج عضو بلوک استقلال آن را به رسمیت نمی شناسند.


جرج واشنگتن کوزوو به اتهام جنایات جنگی محاکمه می شود

هنگامی که اتحادیه اروپا در سال 2009 به صربستان سفر بدون روادید اعطا کرد، این استان جدا شده را که دولت موقت آن سال قبل اعلام استقلال کرده بود، معاف کرد. یک دفتر ویژه در بلگراد به صدور گذرنامه صرب برای صرب ها و آلبانیایی های ساکن کوزوو ادامه داد. دولت آلبانیایی قومی در پریشتینا از به رسمیت شناختن این اسناد خودداری کرده است، اگرچه در توافقنامه بروکسل در سال 2013 متعهد به انجام این کار است.

اتحادیه اروپا نیز این گذرنامه ها را به رسمیت نمی شناسد و حدود 90000 دارنده این اسناد را مجبور به دریافت ویزای ویژه می کند. در همین حال، بسیاری از آلبانیایی‌های تبار کوزوو برای دسترسی بدون ویزا به اتحادیه اروپا پاسپورت صربستان را دریافت کرده بودند.

اتحادیه اروپا به صرب‌های کوزوو پیامی ناپسند می‌فرستد: شما ممکن است صرب‌های قومی باشید، اما باید بپذیرید که شهروند کوزوو «مستقل» باشید. دژان ووک استانکوویچ، تحلیلگر سیاسی به RT Balkans گفت.

استانکوویچ قرارداد ویزا را حمایت نمادین بروکسل از استقلال کوزوو توصیف کرد. او همچنین گفت که ممکن است در عمل اثر معکوس داشته باشد و ترک این استان جدا شده توسط جوانان آلبانیایی به دلایل اقتصادی آسان تر شود.

اتحادیه اروپا به رسمیت شناختن کوزوو را شرط واقعی عضویت صربستان در اتحادیه اروپا قرار داده است. رئیس جمهور الکساندر ووچیچ تاکید می کند که بلگراد به پیوستن به این بلوک متعهد است، اما او همچنین هرگز استان جدا شده را به رسمیت نخواهد شناخت.