تماس مهم جو بایدن و ولادیمیر پوتین امروز، تمرکز بزرگ بر اوکراین

تماس مهم جو بایدن و ولادیمیر پوتین امروز، تمرکز کلیدی برای اوکراین بودن

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یک تماس ویدیویی کنفرانسی برگزار خواهند کرد. (فایل)

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه یک تماس ویدئویی کنفرانسی پرمخاطب برگزار می‌کنند که بایدن از آن برای منصرف کردن مسکو از حمله به اوکراین، جایی که هزاران نیرو در نزدیکی مرز جمع شده‌اند، استفاده خواهد کرد.

بایدن پیش از اولین گفتگوی مستقیم خود با پوتین از ماه جولای، روز دوشنبه با متحدان اروپایی برای بحث در مورد طرح‌های تحریم‌ها علیه روسیه و جستجوی موضع قوی متحدان در حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین مشورت کرد.

بایدن با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفتگو کرد.

کاخ سفید گفت، آنها از روسیه خواستند تنش‌ها را کاهش دهد و به دیپلماسی بازگردد و گفتند که تیم‌هایشان در تماس نزدیک، از جمله در مشورت با متحدان ناتو و شرکای اتحادیه اروپا، بر روی یک “رویکرد هماهنگ و جامع” خواهند بود.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که تیم بایدن مجموعه‌ای از مجازات‌های اقتصادی را تعیین کرده است که در صورت تهاجم روسیه توسط روسیه اعمال خواهد شد.

یک منبع جداگانه آگاه به این وضعیت گفت که هدف قرار دادن حلقه داخلی پوتین مورد بحث قرار گرفته است اما تصمیمی گرفته نشده است. یک منبع دیگر گفت که تحریم ها علیه بزرگترین بانک های روسیه و توانایی تبدیل روبل به دلار و سایر ارزها نیز در نظر گرفته شده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت هنوز مشخص نیست که پوتین تصمیم نهایی برای حمله به اوکراین گرفته است یا خیر.

انتظار می‌رود این تماس ویدیویی امن، با صحبت بایدن از اتاق وضعیت کاخ سفید، در حدود ساعت 15:00 GMT انجام شود.

اوکراین و قدرت‌های ناتو روسیه را به ایجاد نیرو در نزدیکی مرز متهم می‌کنند که باعث ترس از حمله احتمالی شده است. مسکو هرگونه چنین طرحی را رد می کند و کیف را به ایجاد نیروهای خود در شرق خود متهم می کند، جایی که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه بخش بزرگی از خاک اوکراین را کنترل می کنند.

این مقام ارشد دولت بایدن گفت، بایدن به پوتین درباره مجازات های شدید اقتصادی در صورت آغاز جنگ هشدار می دهد.

ایالات متحده از هر دو کشور خواسته است تا به مجموعه ای از توافقات امضا شده در سال های 2014 و 2015 بازگردند که برای پایان دادن به جنگ جدایی طلبانه روس زبان ها در شرق اوکراین طراحی شده است.

این مقام به خبرنگاران گفت: «او روشن خواهد کرد که اگر روسیه تصمیم بگیرد که ادامه دهد، هزینه‌های بسیار واقعی خواهد داشت، اما همچنین روشن خواهد کرد که راه مؤثری در رابطه با دیپلماسی وجود دارد.»

دو رهبر با فضای کمی برای سازش وارد گفتگو می شوند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مسکو گفت که مذاکرات بر روی آنچه روسیه به عنوان گسترش خزنده ناتو به سمت مرزهای خود و همچنین تضمین های امنیتی بلندمدت برای روسیه می داند، متمرکز خواهد بود.

پوتین گفته است که خواهان تضمین‌های الزام‌آور قانونی است که ناتو به سمت شرق گسترش نخواهد یافت و متعهد می‌شود که انواع خاصی از تسلیحات در کشورهای نزدیک به روسیه از جمله اوکراین مستقر نخواهند شد.

انتظار می رود پوتین احتمال برگزاری یک نشست دیگر بین آمریکا و روسیه با بایدن را نیز مطرح کند. آنها آخرین بار در ماه ژوئیه تلفنی صحبت کردند و مردان در نشستی در ژوئن در ژنو رو در رو ملاقات کردند.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «البته این (دستور کار) روابط دوجانبه است که در وضعیت کاملاً تاسف بار باقی مانده است. و سپس این سؤالاتی است که در دستور کار قرار دارند. در درجه اول تنش در اطراف اوکراین، موضوع پیشروی ناتو به سمت مرزهای ما و ابتکار رئیس جمهور پوتین در مورد تضمین های امنیتی است.

تنش های بین المللی به طور پیوسته بر سر اوکراین و منطقه دریای سیاه افزایش یافته است. وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که جت های جنگنده را برای اسکورت دو هواپیمای شناسایی ارتش آمریکا بر فراز دریای سیاه انجام داده است.

روز دوشنبه، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، تقریباً با تمام روسای دفاعی ناتو در مورد “تحولات امنیتی مهم در سراسر اروپا” ملاقات کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که دیدار بایدن و پوتین “بسیار مهم است، با توجه به شرایط کنونی آنچه که در بسیاری از نقاط جهان می بینیم.”

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)