تلاش عربستان سعودی برای خروج مهاجران از دبی آغازی دشوار است

تلاش عربستان سعودی برای خروج مهاجران از دبی آغازی دشوار است

از آنجایی که دبی به شهری با مدارا تبدیل می شود، نقل مکان به ریاض ممکن است کاهش رتبه به نظر برسد.

ویل براون، مدیر ریسک جهانی مستقر در دبی که تقریباً هفت سال است برای کار به ریاض سفر کرده است، متوجه تغییر در پرواز دو ساعته خود به پایتخت عربستان شده است. به جای گروه معمولی از مردان که جمعیت انبوهی از متخصصان در رفت و آمد به عربستان سعودی را تشکیل می دهند، اکنون زنان و کودکان در کشتی هستند.

براون، 49 ساله، که معمولاً برای هفته کاری یکشنبه تا پنجشنبه پادشاهی عربستان به ریاض سفر می کند، گفت: «هواپیما فقط افراد میانسال سفیدپوست نیستند که در روز یکشنبه پرواز می کنند، بلکه شما شروع به دیدن افرادی می کنید که با خانواده هایشان نقل مکان می کنند.

براون و خانواده اش به زودی تمام وقت به ریاض نقل مکان خواهند کرد، زیرا کارفرمای او Control Risks، یک شرکت مشاوره ریسک جهانی، دفتر مرکزی منطقه ای خود را در آنجا ایجاد می کند.

این شرکت می‌خواهد تا ژانویه 2024 از قوانین اخیر عربستان پیروی کند که نهادهای دولتی را از تجارت با شرکت‌های بین‌المللی که مقر منطقه‌ای خود در این کشور ندارند تا ژانویه 2024 محدود می‌کند، حتی اگر این امر مستلزم یک گام به عقب از نظر کیفیت زندگی کارکنان باشد. .

اقدامات جدید برای جذب سرمایه گذاری خارجی و کارگران در نظر گرفته شده است. آنها بخشی از جاه طلبی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای باز کردن کشور به بازارهای بین المللی هستند و پایتخت را در میان 10 اقتصاد بزرگ شهر جهان قرار می دهند و جمعیت آن را تا سال 2030 به حداقل 15 میلیون نفر افزایش می دهند – علی رغم بسیاری از موانع سنتی مربوط به سیاست های سختگیرانه پادشاهی. تفسیر شریعت اسلام

این فشار در دبی، قطب اصلی تجارت و گردشگری خاورمیانه، که مدت‌ها گزینه پیش‌فرض برای مهاجران بوده، بی‌توجه نمانده است.

خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی در مصاحبه اخیر خود گفت که تا پایان سال 2022، تقریبا 80 شرکت درخواست مجوز برای انتقال مقر خود به ریاض کرده اند و افزود که این شهر از نظر سیاسی و اقتصادی به پایتخت بزرگ خاورمیانه تبدیل خواهد شد. “

علامت سوال

اما سوال بزرگ این است که آیا ریاض از نظر زیرساختی، مسکن، سبک زندگی و حتی اداری برای هجوم کارگران خارجی یقه سفید و خانواده‌هایشان آماده است؟ به همین ترتیب، یک علامت سوال بر سر این است که آیا مردم آماده خواهند بود تا دبی نسبتاً آزادتر و جهان‌وطنی‌تر – البته گران‌تر – را رها کنند تا به آنجا بروند.

بر اساس رتبه بندی HSBC، عربستان سعودی پس از بحرین، قطر و امارات متحده عربی به عنوان مقصدی مطلوب برای مهاجران قرار دارد.

عربستان نفت خیز قطعاً فاقد پول برای ایجاد تغییرات لازم است، اما شواهد تا کنون نشان می دهد که راه زیادی در پیش است.

علیرغم کاهش اخیر برخی از قوانین، الکل، روابط خارج از ازدواج و همجنس گرایی قابل مجازات «جرایم اخلاقی» هستند و گزینه های محدودی برای مناطق مسکونی به سبک غربی و مدارس بین المللی وجود دارد.

و در حالی که کریستیانو رونالدو ستاره فوتبال پس از پیوستن به یک تیم فوتبال عربستان در سال گذشته اجازه زندگی با دوست دخترش جورجینا رودریگز را پیدا کرد، تعداد کمی دیگر از این امتیاز برخوردارند. خارجی ها همچنین از مدت زمانی که برای تضمین ویزای کار نیاز است شکایت دارند، حتی در حالی که اخذ مجوزهای گردشگری آسان تر است.

مسائل مربوط به دندان درآوردن

متین میچل، رئیس یک شرکت استخدامی اجرایی که قبلاً انجام شده است، گفت: «چالش‌های زیرساختی وجود دارد و مسائل مربوط به همین جاست، اطمینان از وجود مسکن کافی، آب، اینکه آیا سیستم جاده‌ای می‌تواند آن را انجام دهد یا خیر و غیره.» از سال 1995 در عربستان سعودی کار می کند.

پروژه‌های املاک و مستغلات درخشان و آینده‌نگر در ریاض و اطراف آن مانند موکب – که به عنوان “اولین مقصد غوطه‌ورانه و تجربی جهان” نام‌گذاری شده است که فضاهای تجاری، مسکونی، خرده‌فروشی و فرهنگی را در خود جای می‌دهد – امسال اعلام شده است، اما طرح جامع مورد انتظار برای توسعه ریاض چندین بار به تعویق افتاده است.

یک سیستم مترو که قرار بود تا سال 2019 تکمیل شود، هنوز افتتاح نشده است. همچنین نشانه‌های مشکل در اخراج اخیر رئیس کمیسیون سلطنتی شهر ریاض، نهادی که مسئول اجرای طرح جامع است، مشهود است، که حاکی از ناامیدی ولیعهد از عدم پیشرفت است.

RCRC به درخواست‌های متعدد برای اظهار نظر پاسخ نداد، اگرچه فیصل علی‌ابراهیم، ​​وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی به تلویزیون بلومبرگ گفت: «ریاض امروز آماده است و فردا با ورود افراد بیشتری آماده خواهد شد».

شکار مسکن

در صحنه، کسری مسکن در ریاض به طور قابل توجهی هزینه های اجاره را افزایش داده است. به گفته فیصل درانی، شریک و رئیس تحقیقات خاورمیانه در نایت فرانک، پرداخت سالانه یک آپارتمان دو خوابه در یکی از محله‌های بهتر ریاض در سال گذشته تقریباً 12 درصد افزایش یافته و به حدود 181000 ساری (48260 دلار) رسیده است. شرکت جهانی کارگزاری املاک و مستغلات و مشاوره.

او توضیح داد که این به دلیل عوامل متعددی است: مهاجرت بیشتر متخصصان خارجی به ریاض، دسترسی محدود به مجتمع‌های مسکونی مورد علاقه غربی‌ها به دلیل قوانین لباس راحت، سالن‌های ورزشی و استخرهای شنا، و گرایش رو به رشد در میان جوانان سعودی برای جابجایی فرصت‌های شغلی.

همچنین برای نامزدهای شغل در عربستان سعودی سخت‌تر شده است که در ازای جابجایی، دستمزدهای گزاف درخواست کنند و انگیزه رفتن را کاهش دهند. به گفته کریس ریا، معاون مدیر شرکت استخدام مایکل پیج در عربستان سعودی، کندی اقتصاد جهانی و اخراج گسترده برخی از شرکت‌های بین‌المللی به کارفرمایان سعودی و چندملیتی اهرم بیشتری می‌دهد.

ریا گفت: «این دیگر موردی نیست که «من می‌خواهم 50 درصد افزایش برای جابه‌جایی داشته باشم» – هر کسی که بگوید در حال حاضر تقریباً «نه» است. 20 تا 25 درصد

یک تهیه کننده ارشد شرکت رسانه ای ام بی سی گروه سعودی که قصد دارد تا سال 2024 بیشتر کارکنان خود را از دبی به مقر جدید خود در ریاض منتقل کند، گفت که او و دیگران حداقل 35 تا 40 درصد افزایش حقوق دریافت می کنند و تضمین می کنند. آنها شغل خود را به مدت پنج سال حفظ خواهند کرد – با این حال هنوز بسیاری از این حرکت وحشت دارند.

در دبی شما مانند اکثر مردم یک مهاجر هستید، اما در ریاض باید با یک طرز فکر محلی کنار بیایید، تهیه کننده که از ذکر نام خودداری کرد تا آزادانه در مورد نگرانی های خود صحبت کند.

یک زن اروپایی که برای بازار در حال گسترش مهمان‌نوازی پادشاهی استخدام می‌کند، گفت که اکثر مهاجران برای نوع سبک زندگی ریاض آماده نخواهند بود. او یک سال پیش از دبی به پایتخت عربستان سعودی نقل مکان کرد و ناتوانی در اجرای آزادانه مسیحیت و ممنوعیت کامل مصرف الکل را از عوامل ذکر کرد.

خیلی تغییر کرده است

با این حال، چیزهای زیادی در عربستان سعودی تغییر کرده است. پس از لغو قوانین سختگیرانه لباس پوشیدن، تفکیک جنسیتی و محدودیت های رانندگی و سفر توسط ولیعهد محمد، زنان دسته دسته به نیروی کار پیوستند. او همچنین قدرت تشکیلات مذهبی فوق محافظه کار را که به دنبال تحمیل احکام خود به زور بر همه، شهروندان و غیرشهروندان بود، مهار کرده است.

اما در عین حال خارجی هایی که به عربستان سعودی می آیند باید به خاطر داشته باشند که هرگونه انتقاد از رهبری و نظام می تواند منجر به اخراج، زندان یا بدتر از آن شود. امارات متحده عربی محدودیت‌های مشابهی را برای آزادی بیان اعمال می‌کند، اما زندگی مشترک را جرم‌زدایی کرده، ازدواج مدنی را مجاز دانسته و هزینه‌های مجوزهای مشروب را پایان داده است.

از آنجایی که دبی به شهری با مدارا تبدیل می شود، نقل مکان به ریاض ممکن است کاهش رتبه به نظر برسد.

برای دیگران عوارضی از نوع دیگری وجود دارد.

براون، مدیر اجرایی Control Risks که قصد دارد در سال آینده به آنجا نقل مکان کند، در تلاش است تا راهی پیدا کند تا سگ‌هایش را با خود ببرد: یک هاسکی، یک سالوکی و یک نژاد مخلوط.

آوردن حیوانات خانگی به ریاض بسیار محدودتر از دبی است.

– با کمک فهد ابوالجدیل و متیو مارتین.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)