تست تشخیص مولکولی می تواند نوع Omicron را در 20 دقیقه تشخیص دهد: گزارش

تست تشخیص مولکولی می تواند نوع Omicron را در 20 دقیقه تشخیص دهد: گزارش

محققان کره ای فناوری تشخیص مولکولی را توسعه داده اند که می تواند Omicron را تشخیص دهد

سئول:

محققان کره ای فناوری تشخیص مولکولی را توسعه داده اند که می تواند انواع Omicron را تشخیص دهد. توسعه فناوری در حال حاضر تکمیل شده است و انتظار می‌رود تجاری‌سازی آن زمان ببرد.

POSTECH در 10th اعلام کرد که یک تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور Lee Jung-wook از دپارتمان مهندسی شیمی فناوری تشخیص مولکولی را توسعه داده اند که می تواند نوع Omicron را تنها در 20-30 دقیقه شناسایی کند و نتایج را به صورت آنلاین منتشر خواهد کرد.

Omicron گونه ای است که در آن 26-32 جهش در سنبله وجود دارد که برای آلوده کردن سلول ها توسط ویروس COVID-19 استفاده می شود.

به گفته تیم تحقیقاتی، فناوری تشخیص مولکولی می‌تواند جهش‌ها را در پایه تک نوکلئوتیدی تشخیص دهد، بنابراین می‌تواند «Stealth Omicron» را که تشخیص آن با آزمایش‌های PCR دشوار است، تشخیص دهد.

در حال حاضر، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کره از سه روش برای شناسایی انواع کووید-19 استفاده می‌کنند: تجزیه و تحلیل کل ژنوم، تجزیه و تحلیل DNA هدف (جهش‌هایی مانند پروتئین اسپایک) و آزمایش PCR.

در مورد نوع دلتا، می توان آن را با آزمایش PCR فعلی تشخیص داد، اما Omicron نمی تواند. فناوری جدید توسعه یافته این بار یک روش توالی یابی نیست که توالی های DNA یا RNA را می خواند، بلکه فناوری تشخیص مولکولی است.

فناوری موجود تنها مناطق خاصی از ویروس را غربال می‌کند، اما فناوری تشخیص مولکولی به گونه‌ای طراحی شده است که تنها زمانی که RNA COVID-19 وجود داشته باشد واکنش‌های اتصال به اسید نوکلئیک ایجاد کند و امکان تشخیص سریع را فراهم کند.

به گفته پروفسور لی، Omicron سیگنال قوی برای ژن های N در آزمایشات PCR دارد اما سیگنال ضعیفی برای ژن S دارد. در مورد “Stealth Omicron”، هر دو ژن N و S مثبت بودند، و تشخیص آن را از سایر انواع دشوار می کند. فناوری تشخیص مولکولی در مکانیسم های مختلف از PCR کار می کند و نوع Omicron را به طور موثر تشخیص می دهد.

برخلاف فناوری معمولی که معمولاً تا 96 نمونه را در هر دستگاه پردازش می کند، فناوری جدید می تواند بیش از 125 نمونه را در 30 دقیقه (بیش از 250 نمونه در ساعت) پردازش کند. علاوه بر این، این فناوری نیازی به تجهیزات تخصصی ندارد، بنابراین می توان کیت های تشخیصی را به سادگی و آسانی ساخت.

از آنجایی که این روش می‌تواند کیت تشخیص را در 4 روز توسعه دهد، انتظار می‌رود حتی اگر نوع یا ویروس جدیدی در آینده رخ دهد، به سرعت پاسخ دهد.

پروفسور لی گفت: “امیدوارم افشای این فناوری به ما کمک کند هر چه زودتر به زندگی عادی روزمره بازگردیم.” “ما سعی خواهیم کرد انواع جدیدی را که ممکن است پس از کووید-19 ظاهر شوند، به سرعت تشخیص دهیم و به آنها پاسخ دهیم.”

این فناوری در حال حاضر قبل از تجاری سازی است. با این حال، در شرایط فعلی که آزمایش PCR برای Omicron توسعه نیافته است، می تواند به عنوان یک ابزار کمکی استفاده شود.

پروفسور لی گفت: “من فکر می کنم این فناوری در نیمه دوم سال آینده پس از آزمایشات بالینی به تجاری سازی نزدیک خواهد شد. دلیل اینکه من این فناوری را فاش می کنم این است که آن را با دیگران به اشتراک بگذارم تا فناوری های بهتری برای غلبه بر کووید-19 توسعه دهیم و اجازه دهیم این فناوری را غلبه کنیم. کشورهای توسعه نیافته نیز انواع COVID-19 را تجزیه و تحلیل می کنند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)