ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رای می دهد – اخبار RT World

صندوق‌های رای در سراسر ترکیه در دور دوم انتخاباتی که تعیین می‌کند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور محافظه‌کار، قدرت را حفظ خواهد کرد یا سکان را به رقیب لیبرال‌تر خود، کمال قلیچداراوغلو واگذار خواهد کرد، باز شد.

مراکز رای دهی ساعت 8 صبح به وقت محلی در تمامی 81 استان افتتاح شد و بیش از 60 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در دور دوم انتخابات روز یکشنبه بودند. 3.4 میلیون شهروند ترکیه دیگر در هفته گذشته واجد شرایط رای دادن در خارج از کشور بودند، اما مشخص نیست چند نفر رای خود را به صندوق انداختند. در دور اول در 14 می، مشارکت تقریباً 89 درصد در داخل کشور بود، اما تنها 49.4 درصد در خارج از کشور.

اخبار، پیش‌بینی و تفسیر انتخابات تا ساعت 6 بعد از ظهر به وقت محلی، یک ساعت پس از بسته شدن رای‌گیری مجاز نیست. نتایج را نمی توان تا ساعت 9 شب گزارش داد. با این حال، در شرایطی که فقط دو نامزد با هم روبرو می شوند، هیئت عالی انتخابات ممکن است زودتر از نتایج اولیه اعلام کند. دور اول همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار شد و پیچیدگی آرا باعث تاخیر و انتقاد مخالفان شد.


اپوزیسیون ترکیه همجنسگرا است - اردوغان

این دو رقیب در مورد طیف وسیعی از سیاست ها دیدگاه های متضادی دارند و نتیجه انتخابات ممکن است مسیر کشور را برای پنج سال آینده تعیین کند.

اردوغان یک محافظه‌کار اجتماعی است که از سال 2014 به عنوان رئیس‌جمهور خدمت کرده و 11 سال پیش از آن نخست‌وزیر بوده است. تحت رهبری او، ترکیه روابط تجاری و دیپلماتیک نزدیک تری را با روسیه و چین دنبال کرد و در عین حال خود را به عنوان یک صلح‌ساز بالقوه در درگیری‌های منطقه‌ای، از جمله در اوکراین، قرار داد.

قلیچداراوغلو یک میانه رو است که به دنبال خنثی کردن بسیاری از اصلاحات داخلی اردوغان، به ویژه تغییرات قانون اساسی پس از سال 2016 است که اختیارات ریاست جمهوری را تقویت کرد. او قول داده است که در صورت انتخاب شدن، مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را فوراً از سر خواهد گرفت و اقتصاد ترکیه را احیا خواهد کرد.


رای دادن به اردوغان

دور اول بدون نتیجه به پایان رسید و هیچ نامزدی نتوانست آستانه 50 درصد را برای پیروزی کامل به دست آورد. اردوغان 49.5 درصد و قلیچداراوغلو 44.9 درصد آرا را به دست آوردند. نفر سوم، سینان اوگان، 5.17 درصد را از آن خود کرد و از آن زمان رسماً نامزد فعلی را تایید کرده است.

حدود 50 محقق مسلمان نیز اردوغان را تایید کرده‌اند که خود را مدافع ارزش‌های سنتی اسلامی در برابر کیلیچداراوغلو لیبرال‌تر معرفی کرده است. “یک LGBT.” در پاسخ، این سیاستمدار سکولاریست روز جمعه از شخصیت خود خارج شد و آن را اعلام کرد “به بدون” رای دادن به اردوغان و اینها “مسلمانان مخلص” مرتکب چنین عملی نخواهد شد

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: