تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت می گوید هیچ کشوری نمی تواند راه خروج از بیماری همه گیر را افزایش دهد.

رئیس سازمان جهانی بهداشت: هیچ کشوری نمی تواند راه خروج از بیماری همه گیر را افزایش دهد

آژانس بهداشت سازمان ملل مدت‌هاست که نابرابری آشکار در دسترسی به واکسن‌های کووید را محکوم کرده است.

ژنو، سوئیس:

رئیس سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه هشدار داد که عجله در کشورهای ثروتمند برای تولید دوزهای اضافی واکسن کووید باعث تعمیق نابرابری در دسترسی به تزریقات شده است که باعث طولانی شدن همه‌گیری می‌شود.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که اولویت باید به جای دادن دوزهای اضافی به واکسینه شده برای افراد آسیب پذیر در همه جا باقی بماند.

او به خبرنگاران گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند راه خروج از همه‌گیری را تقویت کند.

آژانس بهداشت سازمان ملل مدت‌هاست که نابرابری آشکار در دسترسی به واکسن‌های کووید را محکوم کرده است.

این استدلال می کند که اجازه دادن به کووید برای گسترش بی وقفه در برخی مکان ها به طور چشمگیری شانس ظهور انواع جدید و خطرناک تر را افزایش می دهد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، به خبرنگاران گفت: برنامه‌های تقویت‌کننده عمومی احتمالاً با منحرف کردن عرضه به کشورهایی که قبلاً سطح بالایی از پوشش واکسیناسیون دارند، به جای پایان دادن به همه‌گیری، طولانی‌تر می‌کنند و به ویروس فرصت بیشتری برای انتشار و جهش می‌دهند. .

ماه ها پیش، تدروس بیهوده خواستار تعلیق دوزهای تقویت کننده برای افراد سالم و واکسینه شده بود تا زمانی که حداقل 40 درصد از مردم در همه کشورها اولین بار تزریق را دریافت کنند.

وی روز چهارشنبه خاطرنشان کرد که در حالی که امسال واکسن های کافی در سطح جهان برای رسیدن به این هدف به مردم داده شده است، تحریف عرضه جهانی به این معنی است که تنها نیمی از کشورهای جهان این کار را انجام داده اند.

بر اساس آمار سازمان ملل، حدود 67 درصد از مردم در کشورهای با درآمد بالا حداقل یک دوز واکسن مصرف کرده اند – اما در کشورهای کم درآمد حتی 10 درصد این واکسن وجود ندارد.

تدروس می‌گوید: «صراحتاً درک اینکه چگونه یک سال پس از تزریق اولین واکسن‌ها، سه نفر از هر چهار کارمند بهداشت در آفریقا واکسینه نشده‌اند، دشوار است.

– Omicron در 106 کشور –
اظهارات او در حالی بیان شد که رعد و برق نوع Omicron در سراسر جهان از زمانی که برای اولین بار در آفریقای جنوبی در ماه گذشته شناسایی شد، امیدها را کاهش داد که بدترین بیماری همه گیر پایان یافته است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، نوع جدید با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال گسترش است و تاکنون در 106 کشور شناسایی شده است.

داده‌های اولیه نشان می‌دهد که می‌توان از برخی از محافظت‌های واکسن اجتناب کرد و عجله برای تهیه تقویت‌کننده‌ها را تحریک کرد.

اما تدروس روز چهارشنبه اصرار داشت که “واکسن‌هایی که ما در اختیار داریم بر علیه هر دو نوع دلتا و اومیکرون موثر باقی می‌مانند.”

او گفت: «به یاد داشته باشید که اکثریت قریب به اتفاق بستری‌ها و مرگ‌ومیرها مربوط به افراد واکسینه نشده است، نه افرادی که تقویت نشده‌اند.

گروه کارشناسان مشاوره راهبردی WHO (SAGE) در مورد ایمن‌سازی روز چهارشنبه را علیه برنامه‌های تقویت‌کننده عمومی توصیه کرد و اصرار داشت که دوزهای اضافی باید “برای گروه‌های جمعیتی در معرض بالاترین خطر ابتلا به بیماری‌های جدی و آن‌هایی که برای محافظت از سیستم سلامت ضروری هستند” هدف قرار گیرد.

به گفته این سازمان، تاکنون 120 کشور اجرای برنامه هایی را برای تجویز واکسن های تقویت کننده یا دوزهای اضافی آغاز کرده اند – اما هیچ یک از آنها کشورهای کم درآمد نیستند.

“تصمیمات بسیار دشوار”

با افزایش تعداد مبتلایان، آژانس بهداشت سازمان ملل متحد همچنین از کشورها و افراد خواست تا تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از انتشار ویروس در تعطیلات کریسمس اتخاذ کنند.

تدروس گفت: «تقویت‌کنندگان را نمی‌توان به‌عنوان بلیتی برای پیشبرد جشن‌های برنامه‌ریزی‌شده در نظر گرفت.

ماریا ون کرخوف، رهبر سازمان بهداشت جهانی در مورد همه‌گیری کووید، تأکید کرد که مردم اکنون می‌دانند چه کاری باید انجام دهند، از پوشیدن ماسک گرفته تا فاصله‌گذاری فیزیکی.

اما او به ناامیدی ناشی از تغییر برنامه های تعطیلات اذعان کرد.

او گفت: «تصمیمات بسیار دشواری وجود دارد که باید از نظر اطمینان از اینکه خودمان را ایمن نگه داریم، گرفته شود.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)