تا کی کووید یک تهدید باقی خواهد ماند؟ – اخبار جهانی RT

توسط آناستازیا سافرونوا، سردبیر RT

انواع کووید-19 همچنان در نقاط مختلف جهان در حال ظهور هستند و کارشناسان را وادار می‌کند تا بپرسند که این همه‌گیری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و روش‌های فعلی حفاظت واقعاً چقدر مؤثر هستند.

از زمان شروع همه‌گیری در سال 2019، مردم از این بیماری که جهان را فلج کرده است به سادگی به عنوان “کرونا” یاد می‌کنند. اکنون، در سال 2021، وقتی در مورد آن صحبت می کنیم، منظور ما فقط نوع اصلی نیست، بلکه جهش های متعدد آن نیز هست.

ادامه مطلب


کاهش شدید اثربخشی واکسن کووید - مطالعه

در ماه مه، WHO تصمیم گرفت انواع کلیدی را با حروف یونانی برچسب گذاری کند. از آن زمان، نوع دلتا به عنوان گونه غالب در سراسر جهان اعلام شد، و اکنون عناوینی داریم که شبیه کدهایی برای جزئیات تفاوت بین انواع هستند. ماه گذشته، بریتانیا به دلیل یک نسخه Delta AY.4.2 که به سرعت در حال گسترش بود، در حالت آماده باش قرار گرفت. این هفته، نروژ گزارش داد که یک نسخه دیگر از سویه دلتا به نام AY پیدا کرده است. 63. کارشناسان این کشور معتقدند که این جهش از خود جهش دلتا خطرناک تر نیست. در همین حال، نوع دیگری از کووید، که در فرانسه کشف شد (B.1.640)، شگفتی ناخوشایندی را برای محققان به ارمغان آورد: آنها گفتند که هرگز جهش هایی مانند آن را ندیده اند.

پروفسور دیوید داکرل، از مرکز تحقیقات التهاب دانشگاه ادینبورگ، دلایل جهش مداوم ویروس کرونا را به RT توضیح داد. مناطقی در ویروس که احتمالاً تغییر می‌کنند، مناطقی هستند که با آنچه ما «فشارهای انتخابی» می‌نامیم در تماس هستند – یا عواملی که باعث می‌شوند آنها نیاز به تغییر داشته باشند.» او توضیح می دهد. بنابراین، نسخه‌ای از ویروس که جهش می‌یابد و تغییر می‌کند تا به آن یک مزیت انتخابی برای فرار از سیستم ایمنی بدهد، احتمال بیشتری دارد که پیشرفت کند و به یک سویه غالب تبدیل شود.»

این روش کار می کند: بخشی از ویروس که بسیاری از پاسخ های ایمنی (یا آنتی بادی ها، سلول های T و غیره) به آن پاسخ می دهند، پروتئین اسپایک (یا پروتئین S) نامیده می شود. بنابراین، ویروس سعی می کند آن را تغییر دهد تا زنده بماند.

“ما می دانیم که انواع ویروس های مختلف می توانند جهش پیدا کنند و زمانی که در معرض فشار انتخابی سیستم ایمنی قرار می گیرند، چه سیستم ایمنی انسان باشد و چه سایر گونه هایی که این ویروس ها در آنها تکامل یافته اند، تغییر کنند.” پروفسور داکرل می گوید. و البته، ما آن را با اچ‌آی‌وی به وضوح دیده‌ایم، که به‌ویژه در تغییر و تحول خوب است. این کار چیزی به نام “رونویسی معکوس” انجام می دهد – مواد را در جهت معکوس از DNA به RNA کپی می کند.

کووید هنوز هم به ظاهر سریعتر از تلاش های بشر برای مهار آن است، اما پروفسور داکرل خبرهای خوبی دارد. ویروس کرونا – و ویروس‌هایی مانند آن – قادر به ایجاد این تغییرات نیستند. آنها تا حدودی این کار را انجام می دهند، اما به اندازه رتروویروس ها و HIV موفق نیستند.

و نکته مهم دیگری که باید گفت: وقتی ویروس ها تغییراتی ایجاد می کنند، همیشه چیزی وجود دارد که ما آن را “هزینه تناسب اندام” می نامیم. بسیاری از تغییرات بالقوه ای که ویروس می تواند ایجاد کند در واقع به نفع بقای آن نخواهد بود. بنابراین، فقط تعداد معینی از تغییرات، به طور بالقوه، وجود دارد که ویروس می تواند قبل از اینکه بر تناسب اندام خود تأثیر بگذارد، ایجاد کند.

اکنون، متأسفانه، ما هنوز در مرحله ای هستیم که کووید 19 می تواند به تکامل و تغییر ادامه دهد. با این حال، زمان وحشت نیست، زیرا در سراسر جهان راه های مختلفی برای انطباق با استراتژی های فعلی ضد کووید وجود دارد. پروفسور داکرل پیشنهاد می کند که اول از همه، مردم باید به دریافت واکسن ادامه دهند – شاید دوزهای تقویت کننده کمی تغییر یافته دریافت کنند. به نحوی که ما بالاخره باید با تهیه واکسن آنفولانزای فصلی و تغییر هر سال آن را با آنفلوآنزا در ارتباط باشیم.»

ادامه مطلب


سازمان بهداشت جهانی زنگ خطر را درباره فاجعه قریب الوقوع کووید-19 در اروپا به صدا در می آورد

و شاید ما مجبور به تغییر برخی از درمان‌ها مانند این آنتی‌بادی‌های مونوکلونال جدید علیه ویروس باشیم، زیرا ممکن است با ظهور یک جهش در ویروس که پروتئین S را ایجاد می‌کند، محدود شوند.» او اضافه می کند.

امیدوارکننده به نظر می رسد – اما آیا این یک مسابقه بی پایان در برابر جهش های دائما در حال ظهور نخواهد بود؟

امیدوارم که نه. به گفته پروفسور داکرل، بخش هایی از ویروس ها وجود دارد که دانشمندان آنها را “مناطق حفاظت شده” می نامند. با گذشت زمان، واکسن‌ها و آنتی‌بادی‌های مونوکلونال این مناطق را هدف قرار می‌دهند، که تغییر آن برای ویروس بسیار سخت است. واضح است که مسیر سفر توسعه پاسخ‌های واکسنی است که بر انواع مختلف ویروس تأثیر می‌گذارد، یا این «آنتی بادی‌های مونوکلونال» که می‌توانیم برای پیشگیری یا درمان عفونت از آنها استفاده کنیم، که مناطق حفاظت‌شده‌تری را هدف قرار می‌دهند و بنابراین محدودتر خواهند بود. با توانایی این ویروس برای تکامل و تغییر، او نتیجه می گیرد.

فکر می کنید دوستان شما علاقه مند شوند؟ این داستان را به اشتراک بگذارید