تایوان در گشت‌های دریایی چین را به چالش می‌کشد – اخبار RT World

پس از دستور دولت چین برای بازرسی کشتی‌های اطراف جزیره خودگردان، تایپه متعهد شد که از آن تبعیت نکند.

پس از آن که دولت چین گشت زنی در آب های اطراف جزیره خودگردان را آغاز کرد و دستور داد هر کشتی در منطقه برای بازرسی متوقف شود، مقامات دریایی تایوان از رعایت این قانون خودداری کردند.

اگر طرف سرزمین اصلی بر انجام اقدامات یک جانبه اصرار داشته باشد، موانعی برای تبادلات عادی بین دو طرف ایجاد خواهد کرد. به دنبال اعلام پکن برای گشت زنی در تنگه تایوان، اداره دریانوردی و بندر تایوان در بیانیه ای روز پنجشنبه اعلام کرد. ما مجبور خواهیم شد اقدامات مربوطه را انجام دهیم. در نتیجه، طرف سرزمین اصلی باید مسئولیت عواقب بعدی را بر عهده بگیرد، چیزی که دو طرف دوست ندارند.»

مقامات دریایی شکایتی را به مقامات چینی ارائه کردند و از شرکت های کشتیرانی خواستند دستورات بازرسی در تنگه تایوان را نادیده بگیرند. همچنین به کشتی‌گیران توصیه کرد در صورت دریافت چنین درخواست‌هایی به گارد ساحلی تایوان اطلاع دهند.

پکن یک روز پس از دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و سایر قانونگذاران واشنگتن در کالیفرنیا، یک سری گشت زنی سه روزه در منطقه اعلام کرد. مقامات چینی قول دادند که این کار را انجام دهند “اقدامات قوی و قاطعانه” در پاسخ به “به شدت اشتباه” ملاقات.


چین

چین مدعی حاکمیت بر تایوان است که آن را یک استان جدا شده می‌داند و متعهد شده است که در صورت لزوم با زور به این جزیره ملحق شود. پکن هشدار داده است که دخالت ایالات متحده در امور چین و تایوان جدایی طلبان را جسور می کند و حاکمیت چین را تضعیف می کند. پس از سفر سلف مک کارتی، نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان، در آگوست گذشته به تایپه، پکن مانورهای نظامی در تنگه تایوان را تشدید کرد و روابط دفاعی و آب و هوایی با ایالات متحده را قطع کرد.

تحت آن به اصطلاح “یک چین” سیاست، ایالات متحده – بدون تایید – ادعای حاکمیت دولت چین بر تایوان را تایید می کند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، تلاش کرده اهمیت دیدارهای سطح بالا میان سیاستمداران ایالات متحده و تایوانی را کم اهمیت جلوه دهد و گفت که مخالف است. “هر گونه تغییر یکجانبه در وضعیت موجود از هر دو طرف.”

مایکل مک کال، نماینده ایالات متحده، جمهوریخواه تگزاس که ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، به گشت‌زنی‌های چینی واکنش نشان داد و گفت که ارعاب این است. “آنچه آنها انجام می دهند.” وی افزود: هرگونه تلاش پکن برای مسدود کردن تنگه تایوان غیرقابل قبول و ناپایدار خواهد بود. “آنها برنامه های خاصی دارند. اینکه آیا آنها این کارها را انجام می دهند، نمی دانم. اما من فکر می کنم که این یک اشتباه بسیار ناگوار از جانب حزب کمونیست چین خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:
ناوهای هواپیمابر آمریکا و چین در نزدیکی تایوان مستقر شدند – رسمی