تایوان با انتخاب بین “صلح و جنگ” روبرو است – رئیس جمهور سابق – RT World News

ما یینگ جئو اولین رئیس جمهور سابق این ایالت جزیره ای شد که به سرزمین اصلی چین سفر کرد

ما یینگ جئو، رئیس‌جمهور تایوان بین سال‌های 2008 تا 2016، هشدار داده است که این کشور جزیره‌ای ممکن است در آینده مجبور به انتخاب بین این دو شود. “صلح و جنگ” همانطور که او در حین پایان سفر تاریخی خود به چین از رهبری فعلی تایوان انتقاد کرد.

“دولت ما همچنان تایوان را به سمت خطر می کشاند.” ما روز جمعه پس از بازگشت از شانگهای گفت. “آینده یک انتخاب بین صلح و جنگ است.” وی افزود که تایوان و چین به طور بالقوه می توانند یک اشتراک مشترک داشته باشند “مبنای سیاسی مشترک” که برای جمعیت تایوان مفید خواهد بود.

ما هشت سال به عنوان رئیس دولت کومینتانگ (KMT) تایوان را رهبری کرد که طرفدار روابط نزدیک با پکن است که خود مدعی حاکمیت بر جزیره است. او اولین رهبر سابق تایوان است که از سرزمین اصلی چین از زمان جنگ داخلی که کشور آسیایی را در هم شکست و باعث شد دولت جمهوری چین در سال 1949 پس از شکست از حزب کمونیست چین به رهبری مائو تسه تونگ به تایوان فرار کند، از چین دیدن کرده است.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری شین هوا چین، در سفر 12 روزه ما، وی از مکان های یادبود و گورستان ها، از جمله مقبره پدربزرگش در استان هونان بازدید کرد. افزود که این بازدید دریچه ای برای هموطنان در داخل و خارج از کشور به روابط خویشاوندی مردم در دو سوی تنگه تایوان ارائه کرد.


چین به دلیل نشست آمریکا و تایوان تحریم هایی را اعمال کرد

او همچنین گفت که امیدوار است آمدنش به چین به اطمینان حاصل شود تایوان آینده ای با صلح و امنیت واقعی دارد.

رهبر فعلی تایوان، تسای اینگ ون از حزب دموکراتیک مترقی (DPP)، از سرمایه گذاری دیپلماتیک ما در چین انتقاد کرد. او در بیانیه ای گفت که این نشان می دهد که او تبدیل شده است “همدستان” اصل چین واحد، که از موضعی حمایت می کند که پکن حاکم مشروع تایوان است.

با این حال، تسای همچنین اشاره کرد که دیدار صمیمانه ما از پکن نشان داد که تایوان و چین می توانند در آینده گفتگوهای دیپلماتیک انجام دهند تا نشان دهند که هر دو بخشی از یک چین واحد هستند، حتی اگر تعاریف جداگانه ای از این واژه داشته باشند.

دیدار ما در بحبوحه تشدید تنش ها در تنگه تایوان پس از دیدار بین تسای و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در هفته جاری در ایالات متحده انجام شد. در اوایل سال جاری، تسای مذاکرات مجدد با پکن را پیشنهاد کرد “حفظ ثبات” در منطقه چین که تسای را یک جدایی‌طلب می‌داند، زمانی که او در سال 2016 قدرت را به دست گرفت، بحث‌های بین تنگه‌ای را به حالت تعلیق درآورد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: