تأثیر همه‌گیری کووید-19 بر فروش تسلیحات فاش شد – RT World News

بر اساس گزارش جدیدی که نشان می دهد 100 شرکت برتر صنعت دفاعی در سال 2020 531 میلیارد دلار درآمد داشته اند که 1.3 درصد بیشتر از سال قبل است.

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه خاطرنشان کرد که فروش تسلیحات برای شش سال متوالی به طور پیوسته در حال رشد بوده است و موانع اقتصادی ناشی از کووید-19 نتوانست این روند را معکوس کند.

“غول های صنعت تا حد زیادی تحت حمایت تقاضای پایدار دولت برای کالاها و خدمات نظامی قرار گرفتند.” الکساندرا مارکشتاینر از برنامه هزینه‌های نظامی و تولید تسلیحات SIPRI گفت که برخی کشورها حتی پرداخت‌ها را برای کاهش تأثیر همه‌گیری تسریع می‌کنند.

ادامه مطلب


سازمان دیده بان تسلیحات گزارش می دهد که تعداد تسلیحات هسته ای کمتری در سال 2021 ذخیره شده است، اما تعداد بیشتری از آنها برای پرتاب آماده شده اند، زیرا ایالات متحده و روسیه زرادخانه های خود را ارتقا می دهند.

ایالات متحده پیشتازی خود را در این بخش در سال 2020 حفظ کرد. 41 شرکت آمریکایی در این فهرست وجود داشت که از سال 2018، پنج شرکت از آنها پنج رتبه اول را به خود اختصاص دادند. مجموع درآمد تولیدکنندگان اسلحه آمریکایی در سال گذشته به 285 میلیارد دلار رسید که 1.9 درصد در مقایسه با آن رشد داشت. تا سال 2019

شرکت‌های چینی با درآمد کل 66.8 میلیارد دلار یا 13 درصد از فروش جهانی تسلیحات در سال 2020 در جایگاه دوم قرار گرفتند. SIPRI این موفقیت را به برنامه نوسازی نظامی پکن نسبت داد که شرکت‌های دفاعی محلی را به تبدیل کرد. “برخی از پیشرفته ترین تولیدکنندگان فناوری نظامی در جهان.”

به گفته این محقق سوئدی، 26 سازنده تسلیحات اروپایی در سال گذشته “نتایج متفاوتی” نشان دادند. بریتانیا در مجموع پس از چین سوم شد و هفت شرکت آن در میان 100 شرکت برتر 37.5 میلیارد دلار درآمد داشتند که 6.2 درصد نسبت به سال 2019 افزایش داشت. 7.7 درصد کاهش یافت.

در این گزارش آمده است که روند نزولی که در سال 2018 آغاز شد برای سازندگان تسلیحات روسی در سال گذشته ادامه یافت. 9 شرکت این کشور در 100 شرکت برتر شاهد کاهش فروش خود از 28.2 میلیارد دلار در سال 2019 به 26.4 میلیارد دلار بودند.

نویسندگان گفتند که این عقب‌نشینی را می‌توان با پایان برنامه تسلیحات دولتی 2011-2020 و تنوع صنایع دفاعی روسیه توضیح داد، زیرا شرکت‌ها وظیفه داشتند تا سال 2030 سهم خود را از فروش غیرنظامی به 50 درصد افزایش دهند. آنها به تحریم ها و فشارهای واشنگتن بر کشورهایی که به دنبال خرید تسلیحات ساخت روسیه هستند از جمله دلایل احتمالی اشاره نکردند.

گزارش های SIPRI “نمی توان منبع عینی اطلاعات در نظر گرفت” شرکت نظامی-صنعتی روسیه Rostec در پاسخ به ارقام جدید گفت.

تحلیلگران غربی تنها به منابع باز تکیه می کنند و از تصویر واقعی بی اطلاع هستند. در بیانیه ای گفت. SIPRI همچنین از این واقعیت غفلت می‌کند که بیشتر پرداخت‌ها برای تسلیحات روسی به روبل و نه دلار انجام می‌شود، در حالی که به جای شمارش تعداد واقعی واحدهای فروخته شده، فقط بر سود متمرکز است.

در بیانیه تاکید شد که درآمد Rostec به طور پیوسته هر سال در حال رشد است و سطح تولید همچنان بالاست.