بیوه مهیب پینوشه، که او را به کودتا سوق داد، می میرد – RT World News

لوسیا هیریارت، بیوه دیکتاتور نظامی شیلی، آگوستو پینوشه، در سن 99 سالگی درگذشت. او به اندازه همسر فقیدش شخصیتی تفرقه‌انگیز بود، زیرا تأثیری که بر سیاست‌های وحشیانه‌اش داشت.

هیریارت درگذشت “در محاصره خانواده و عزیزان” نوه اش گفت در توییتی در روز جمعه او جان خود را در راه خدمت به مردم شیلی داد و تاریخ خواهد دانست که چگونه برای کار بزرگ او و کار او برای کشور عزیزمان ارزش قائل شود. روحش شاد.”

هیریارت، دختر یک سناتور ثروتمند شیلیایی، در اواخر نوجوانی خود بود که برای اولین بار با پینوشه، سپس یک کادت مدرسه نظامی آشنا شد. آنها در سال 1943 ازدواج کردند و تا زمان مرگ این سیاستمدار جنجالی در سال 2006 با هم ماندند. آنها دو پسر و سه دختر داشتند.

ادامه مطلب


اسناد نقش برزیل تحت حمایت ایالات متحده را در نصب و حمایت از پینوشه در شیلی نشان می دهد

Hiriart که توسط آشنایان به عنوان زنی قدرتمند و با اراده توصیف می شود، تأثیر قابل توجهی بر شوهرش داشت. بر اساس خاطرات خود پینوشه، او او را به کودتای 1973 علیه رئیس جمهور منتخب، سالوادور آلنده سوسیالیست سوق داد و در مورد آینده ای که اگر نوه های آنها اقدامی نمی کرد، متعجب بود.

پس از اینکه همسرش قدرت را به دست گرفت، هیریارت با تصاحب CEMA شیلی، یک بنیاد منقرض شده که در دهه 1950 برای توانمندسازی زنان ایجاد شد، نقش برجسته ای ایفا کرد. منتقدان می گویند که او سازمان را به یک ماشین تبلیغاتی برای حمایت از شوهرش تبدیل کرده و گفته می شود که از آن برای تامین هزینه های شخصی خانواده اش استفاده کرده است.

ماه‌ها قبل از احیای دموکراسی در شیلی در سال 1990، او قوانین CEMA را تغییر داد تا نه بانوی اول شیلی – موقعیتی که در شرف از دست دادن آن بود – بلکه توسط همسر فرمانده کل ارتش اداره شود. پینوشه این مقام را تا سال 1998 حفظ کرد. هیریارت تا سال 2016 کنترل بنیاد را حفظ کرد، زمانی که در میان اتهامات اختلاس از سمت خود استعفا داد.

میراث هیریارت به اندازه میراث شوهرش تفرقه انگیز بود. در حالی که برخی از مردم شیلی درگذشت او را عزاداری می کردند، برخی دیگر آن را در خیابان ها جشن گرفتند. این واکنش احتمالاً با این واقعیت تشدید شد که این خبر چند روز قبل از یکی از داغ ترین انتخابات در تاریخ کشور منتشر شد. رأی گیری روز یکشنبه دور دوم بین دو نامزد با دیدگاه های متضاد در مورد حکومت پینوشه و آینده کشور خواهد بود.

گابریل بوریک، یک چپ‌گرای 35 ساله و رهبر سابق دانشجویی، وعده ادامه تلاش‌ها برای خلاصی کشور از سیاست‌های نئولیبرالی به ارث رسیده از دوران دیکتاتوری را می‌دهد. در دو سال گذشته، شیلی شاهد اعتراضات گسترده ای بوده است که منجر به لغو قانون اساسی دوران پینوشه شده است.

حریف او، خوزه آنتونیو کاست، محافظه‌کار 55 ساله، آشکارا از سیاست‌های پینوشه، از جمله آزار و اذیت وحشیانه و کشتار هزاران مخالف چپ‌گرا که او برای ماندن در قدرت نظارت می‌کرد، تمجید کرده است. نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت محدود این دو نامزد است.