بیش از 100 کشور برای شرکت، روسیه، چین قرمز را ببینید

بیش از 100 کشور در اجلاس

جو بایدن روز پنجشنبه میزبان نمایندگان بیش از 100 کشور جهان است.

واشنگتن، ایالات متحده آمریکا:

پرزیدنت جو بایدن که در بحبوحه بزرگترین بحران سیاسی ایالات متحده در دهه های اخیر روی کار آمد، میزبان نمایندگان بیش از 100 کشور برای نشست دموکراسی در روز پنجشنبه است که آتش چین و روسیه را برانگیخته است.

این رویداد که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از طریق پیوند ویدیویی برگزار می‌شود، توسط کاخ سفید به عنوان رهبری ایالات متحده در مبارزه وجودی بین دموکراسی‌ها و خودکامگی‌ها یا دیکتاتوری‌های قدرتمند معرفی می‌شود.

عذرا ضیا، معاون وزیر امور خارجه در امور امنیت غیرنظامی، دموکراسی و حقوق بشر، گفت: «اشتباه نکنید، ما در لحظه حسابرسی دموکراتیک هستیم.

بر کسی پوشیده نیست که دموکراسی‌ها در سراسر جهان با چالش‌های فزاینده‌ای ناشی از تهدیدات جدید و جدید مواجه هستند.

این اجلاس که پنج‌شنبه و جمعه برگزار می‌شود، با سخنرانی بایدن در کاخ سفید برگزار می‌شود و قرار است نمایندگانی از حدود 100 دولت و همچنین سازمان‌های غیردولتی، مشاغل خصوصی، سازمان‌های بشردوستانه و مجالس قانون‌گذاری گرد هم آیند.

اما این واقعیت که بایدن همچنان با چالش تکان دهنده ای در برابر هنجارهای دموکراتیک ایالات متحده از سوی دونالد ترامپ و تلاش او برای براندازی انتخابات 2020 مواجه است، پس زمینه نگران کننده ای برای نشست سران فراهم می کند.

و حتی قبل از اینکه شرکت کنندگان در اجلاس بتوانند با یکدیگر ملاقات کنند، تنش ها صرفاً بر سر اینکه چه کسی باید در لیست باشد – و چه کسی خارج از آن باشد – بالا گرفت.

چین و روسیه، که بایدن آنها را به عنوان قهرمانان اردوگاه خودکامگی می‌داند، آشکارا کنار گذاشته شدند، چیزی که به گفته آنها باعث ایجاد یک «شکاف» ایدئولوژیک می‌شود.

آناتولی آنتونوف، سفیران روسیه و کوین گنگ از چین در مقاله ای مشترک در ماه گذشته نوشتند: «هیچ کشوری حق ندارد چشم انداز سیاسی وسیع و متنوع جهان را با یک معیار قضاوت کند.

دولت بایدن علاوه بر حساسیت‌های شدید چین، تایوان را دعوت کرده است – جزیره‌ای که به طور دموکراتیک اداره می‌شود و سرزمین اصلی چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند، البته هنوز تحت کنترل خود نیست.

روز دوشنبه، دولت بایدن همچنین اعلام کرد که در اعتراض به نقض حقوق بشر، از جمله “نسل کشی” علیه گروه قومی اویغور در سین کیانگ، مقامات دولت آمریکا را به بازی های المپیک زمستانی پکن در ماه فوریه اعزام نخواهد کرد.

استرالیا، بریتانیا و کانادا به تحریم دیپلماتیک ملحق شده اند، اگرچه ورزشکاران این کشورها همچنان در رقابت خواهند بود. باز هم روسیه در انتقاد از این تصمیم به چین پیوست.

تصمیم گیری در مورد اینکه چه زمانی کشورهای دیگر باید به دلیل نقض حقوق بشر یا تقلب در رای از نشست کنار گذاشته شوند، دشوار نبوده است.

به عنوان مثال، پاکستان و فیلیپین در داخل هستند، در حالی که دولت ملی گرای مجارستان عضو اتحادیه اروپا خارج است. رئیس جمهور راستگرای برزیل، ژایر بولسونارو، دعوت شده است، در حالی که رهبر ترکیه عضو ناتو، رجب طیب اردوغان، طرد شده است.