بوریس جانسون بریتانیایی از فرانسه می‌خواهد همه مهاجرانی را که از کانال مانش عبور کرده‌اند پس بگیرد

بوریس جانسون از فرانسه می‌خواهد همه مهاجرانی را که از کانال انگلیس عبور کرده‌اند، بازگرداند

نامه بوریس جانسون پس از غرق شدن 27 مهاجر در تلاش برای رسیدن به بریتانیا در سواحل فرانسه منتشر شد (پرونده)

لندن:

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز پنجشنبه در نامه‌ای به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از فرانسه خواست تا فوراً بازپس گیری همه مهاجرانی را که پس از عبور از کانال مانش در انگلیس فرود می‌آیند، پس از کشته شدن دست‌کم 27 نفر در هنگام بنیان‌گذاری قایق آن‌ها در کاله آغاز کند.

او در نامه‌ای که عصر پنجشنبه به مکرون ارسال شد، گفت که بازگرداندن مهاجران «به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد – اگر نگوییم متوقف می‌شود – گذرگاه‌ها، و با شکستن مدل کسب‌وکار باندهای جنایتکار» جان هزاران نفر را نجات می‌دهد.

موج بی سابقه مهاجران غیرقانونی که به دنبال عبور از کانال انگلیسی هستند، موضوعی بی ثبات برای هر دو رهبر در میان افزایش احساسات ضد مهاجرتی و بحث بر سر آنچه منتقدان می گویند نگرش بی رحمانه در هر دو پایتخت است.

نامه جانسون همچنین زمینه هایی را برای همکاری بیشتر با فرانسه، پیشنهاد گشت زنی مشترک مرزی، نظارت هوایی و به اشتراک گذاری اطلاعات را مشخص کرده است.

جانسون گفت: «ما آماده هستیم تا از ابتدای هفته آینده چنین گشت‌زنی‌هایی را آغاز کنیم.

بریتانیا و فرانسه پیش از این پس از مرگبارترین حادثه از زمان تبدیل شدن این آبراه در سال 2018 به مسیری کلیدی برای مهاجرانی که از آفریقا، خاورمیانه و آسیا تلاش می کردند از فرانسه خود را به انگلیس برسانند، خواستار واکنش هماهنگ اروپایی برای جلوگیری از قاچاق انسان در کانال مانش شده بودند.

بر اساس بیانیه ای، پریتی پاتل، وزیر کشور با جرالد دارونین، همتای فرانسوی خود برای ارائه برنامه هایی برای “همکاری و نوآوری” بیشتر صحبت کرد.

این دو در آخر این هفته ملاقات خواهند کرد و خانم پاتل پس از ارائه پیشنهاد برای ارائه افراد بیشتری در محل، افسرانی را به پاریس می فرستد.

با این حال، حتی در شرایطی که پاریس وزرای اروپایی را برای یک نشست اضطراری در آخر هفته دعوت کرد، این واکنش با خطر ادامه نزاع فرانسه و بریتانیا پس از برگزیت تضعیف شد.

ماکرون، پس از قول فرانسه که اجازه نخواهد داد کانال مانش به «قبرستان» تبدیل شود، پیش از این با جانسون صحبت کرد تا در مورد افزایش تلاش‌ها برای خنثی کردن قاچاقچیانی که مقصر افزایش گذرگاه‌ها هستند، موافقت کند.

کاخ الیزه در یک بازخوانی مختصر از مذاکرات گفت که مکرون به جانسون گفت که فرانسه و بریتانیا “مسئولیت مشترک” دارند و اضافه کرد که “انتظار دارد بریتانیا به طور کامل همکاری کند و از سوء استفاده از یک وضعیت دراماتیک برای اهداف سیاسی خودداری کند.”

خانم پاتل پیشتر از رد گام بحث برانگیز بازگرداندن قایق های مهاجران در کانال مانش خودداری کرده بود، زیرا قانونی که اکنون در پارلمان راه یافته است.

“بهبود همکاری”

مکرون در سفر به کرواسی گفت: «فرانسه یک کشور ترانزیتی است، ما با این شبکه‌های قاچاقچیان مبارزه می‌کنیم که از بدبختی مردم سوء استفاده می‌کنند، اما برای این کار باید همکاری اروپا را بهبود ببخشیم. خیلی دیر شده است”.

هفده مرد، هفت زن و سه خردسال بر اثر از دست دادن هوای قایق بادی و عبور از آب در بندر شمالی کاله در روز چهارشنبه جان باختند. تحقیقات قتل عمد باز شده است.

دارمنین گفت که پنج قاچاقچی مظنون که متهم به ارتباط مستقیم با گذرگاه محکوم شده بودند، دستگیر شدند.

دارمنین گفت که تنها دو بازمانده، یک عراقی و سومالیایی، پیدا شده اند و آنها در حال بهبودی از هیپوترمی شدید هستند و در نهایت مورد بازجویی قرار خواهند گرفت.

ناتاشا بوچارت، شهردار کاله گفت که یک زن باردار نیز یکی از قربانیان بوده است.

حدود 200 نفر، عمدتاً فعالان و برخی تبعیدی‌ها، صبح روز پنجشنبه در کاله برای ادای احترام به قربانیان تجمع کردند.

شرایط این تراژدی هنوز روشن نشده است، اما محمد، یک جوان 22 ساله سوری، به خبرگزاری فرانسه گفت که یکی از آخرین افرادی بود که آنها را دید: “آنها سه روز پیش در کاله با من بودند.”

او گفت: «سه روز پیش، گروه به ما گفتند عازم انگلیس هستیم و آنها رفتند.

او گفت شرایط دیروز خطرناک بود.

او گفت: «علاوه بر این، آنها بدون تجهیزات به دریا رفتند.

“متقاعد کردن شرکای خود”

به گفته داونینگ استریت، جانسون و مکرون در گفت‌وگوهای تلفنی درباره «فوریت تشدید تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از این گذرگاه‌های مرگبار» توافق کردند.

اما جانسون به رسانه‌های بریتانیایی گفت که لندن با “مشکلاتی مواجه شده است تا برخی از شرکای ما، به ویژه فرانسوی‌ها را متقاعد کند تا کارها را به گونه‌ای انجام دهند که شرایط شایسته آن است”.

به نشانه تنش‌ها، پرفروش‌ترین روزنامه‌های تابلی بریتانیا همگی تصویر صفحه اول یک خودروی پلیس فرانسه را منتشر کردند که ظاهراً هنگام ورود مهاجران به آب‌های شمال فرانسه بیکار نشسته بود.

بر اساس داده‌های گردآوری‌شده توسط خبرگزاری PA بریتانیا، امسال بیش از 25700 نفر با قایق‌های کوچک سفر متقابل کانال را انجام داده‌اند – سه برابر کل سال 2020.

دارونین اصرار داشت که پاریس تمام تلاش خود را برای شکستن شبکه های قاچاق انجام می دهد و گفت که فرانسه از ابتدای سال 1500 قاچاقچی را دستگیر کرده است.

نخست وزیر ژان کاستکس نیز روز پنجشنبه یک جلسه بحران با وزرا برای بحث در مورد اقدامات جدید برگزار کرد و وزرای مهاجرت بریتانیا، بلژیک، هلند و آلمان را برای نشستی در روز دوشنبه در کاله دعوت کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)