بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا با شورش در پارلمان به دلیل محدودیت های کووید مواجه شد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با شورش در پارلمان به دلیل محدودیت‌های کووید مواجه شد

برخی در مجلس از آرای خود به عنوان فرصتی برای تخلیه خشم خود از نخست وزیر استفاده می کنند (پرونده)

لندن:

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه در یک رأی‌گیری پارلمانی بر سر محدودیت‌های جدید به منظور جلوگیری از گسترش نوع جدید کروناویروس Omicron، با شورش بزرگی در میان قانون‌گذاران محافظه‌کار خود مواجه شد.

انتظار می‌رود این تدابیر، از جمله دستور دادن به مردم برای کار از خانه، استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و استفاده از گذرنامه‌های COVID-19 برای ورود به برخی مکان‌ها، توسط پارلمان تصویب شود، اما با تکیه جانسون به حزب مخالف کارگر برای رأی‌گیری.

این یک ضربه دیگر به نخست وزیری است که در سال گذشته تحت فشار قرار گرفته بود و به خاطر احزاب گزارش شده در دفتر داونینگ استریت، چنین تجمعاتی ممنوع شد، بازسازی گران قیمت آپارتمانش و خروج بی نظم از افغانستان.

بسیاری از قانونگذاران او می گویند که محدودیت ها شدید هستند، و چندین نفر در مورد ارائه گواهی واکسیناسیون یا اثبات منفی بودن آزمایش کووید-19 برای ورود به برخی مکان ها، مانند کلوپ های شبانه، تردید دارند.

دیگران از آرا به عنوان فرصتی برای تخلیه خشم خود از جانسون استفاده می کنند و معتقدند مردی که به محافظه کاران کمک کرد اکثریت زیادی را در انتخابات سال 2019 به دست آورند، موفقیت های حزب را با اشتباهات و گاف های خود به باد می دهد.

اما علیرغم صدای نارضایتی، خودی‌های حزب محافظه‌کار می‌گویند هنوز مخالفت کافی علیه جانسون برای برکناری جانسون وجود ندارد و هیچ رقیب احتمالی برای جایگزینی او از حمایت کافی برخوردار نیست.

یکی از محافظه‌کاران کهنه‌کار که نخواست نامش فاش شود، گفت: «بوریس در یک روز بد، بهتر از هر فرد دیگری در یک روز خوب است».

“سنبله بزرگ”

قبل از رای گیری در مورد این اقدامات، که قرار بود در حدود ساعت 1830 به وقت گرینویچ آغاز شود، جانسون به کابینه وزرای ارشد خود هشدار داد که “افزایش بزرگی” در پرونده های Omicron در مسیر بریتانیا وجود دارد و این اقدامات برای محافظت از مردم ضروری است.

سخنگوی او گفت: “نخست وزیر گفت که افزایش شدید Omicron در راه است و اقداماتی که ما قصد داریم به عنوان بخشی از طرح B معرفی کنیم متعادل و متناسب بوده و به کاهش انتقال کمک می کند و در عین حال برنامه تقویت کننده را افزایش می دهیم.”

بریتانیا تقریبا 4500 مورد Omicron را ثبت کرده است که 10 نفر در بیمارستان بستری شده اند. یک نفر پس از ابتلا به واریانت جان خود را از دست داده است.

وزرا در تلاش برای جلب نظر شورشیان محافظه‌کار بودند و خاطرنشان کردند که افرادی که مورد ضرب و جرح قرار نگرفته‌اند، می‌توانند در عوض برای دسترسی به مکان‌های سرپوشیده با بیش از 500 نفر، مدرکی دال بر آزمایش جریان جانبی منفی ارائه دهند.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت، به قانونگذاران گفت که او کاملاً به “آزادی فردی” اعتقاد دارد، اما “تصمیم مسئولانه ای که باید اتخاذ شود… حرکت به سمت طرح B در انگلیس است”.

برخی از آنها متقاعد نشدند، یکی از آنها، اندرو بریجن، گفت که برخی از قانونگذاران مصمم هستند “در رابطه با هر گونه فرسایش بیشتر آزادی ها و آزادی های مدنی، خطی بر روی خاک بکشند”.

دیوید جانسون، وزیر سابق محافظه‌کار، اقدام برای معرفی مجوزهای COVID را “بسیار اشتباه” توصیف کرد.

او به رویترز گفت: «بی‌تردید مردم باید تشویق شوند که واکسن را بزنند…، اما در نهایت مردم باید مسئولیت سلامتی خود را بپذیرند».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)