بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، وزیر امور خارجه لیز تراس را به عنوان مذاکره کننده برگزیت منصوب کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، وزیر امور خارجه را به عنوان مذاکره کننده برگزیت منصوب کرد

داونینگ استریت در بیانیه‌ای اعلام کرد که لیز تراس مذاکرات مذاکرات اتحادیه اروپا را با اثرگذاری فوری انجام خواهد داد.

لندن:

نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه را برای رهبری مذاکرات با اروپا یکشنبه منصوب کرد، پس از آنکه استعفای وزیر برگزیت موجی از شوک را بر دولت آشفته لندن وارد کرد.

داونینگ استریت در بیانیه ای اعلام کرد، لیز تراس، وزیر امور خارجه، جلسه مذاکرات اتحادیه اروپا – از جمله موضوع پیچیده رابطه ایرلند شمالی با بروکسل – را با اثرگذاری فوری انجام خواهد داد.

این جابجایی اجباری یک روز پس از آن صورت گرفت که دیوید فراست، متحد مورد اعتماد نخست وزیر و مذاکره کننده سابق برگزیت، اواخر روز شنبه در نامه ای به نخست وزیر استعفای خود را ارائه کرد.

او پس از آن اقدام کرد که روزنامه The Mail on Sunday گزارش داد که یک هفته پیش استعفای خود را ارائه کرده است، اما موافقت کرده است تا قبل از ترک پست خود تا ژانویه صبر کند.

فراست در نامه استعفای خود به جانسون گفت که “نگرانی در مورد مسیر فعلی سفر” در رابطه با مقررات کرونا و افزایش مالیات دارد.

دفتر جانسون در بیانیه ای اعلام کرد: «وزیر خارجه قرار است پس از خروج لرد فراست، مذاکره کننده اصلی با اتحادیه اروپا درباره پروتکل ایرلند شمالی شود».

جانسون در حال حاضر از شورش 100 نماینده خود در رای گیری پارلمان بر سر اقدامات کرونا و از دست دادن خیره کننده 23000 کرسی اکثریت در یک انتخابات میان دوره ای متحمل شده است.

این تا حدودی به دلیل تعدادی از گزارش‌ها مبنی بر اینکه کارکنان و دستیاران او در کریسمس گذشته مهمانی‌هایی برگزار کرده‌اند، علی‌رغم محدودیت‌های ویروسی در آن زمان، مقصر بوده است.

وب سایت روزنامه گاردین روز یکشنبه عکسی را منتشر کرد که به نظر جانسون در حال شرکت در یک مهمانی نوشیدنی در باغ در خیابان داونینگ بود.

این روزنامه گفت که این اتفاق در ماه مه 2020 رخ داد، زمانی که محدودیت‌های کووید برای منع چنین تجمعاتی اعمال می‌شد و افراد حاضر دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کردند.

“تمام شدن زمان”

شکست هفته گذشته محافظه‌کاران جانسون در انتخابات میان‌دوره‌ای، گمانه‌زنی‌ها درباره چالش رهبری را تشدید کرد.

فراست اخیراً در یک نظرسنجی از محبوب‌ترین وزرای که توسط ConservativeHome برگزار شد، رتبه دوم را کسب کرد، وبلاگی تأثیرگذار که توسط محافظه‌کاران مردمی خوانده می‌شود و می‌تواند در نهایت برای جایگزینی جانسون تصمیم بگیرد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت روز یکشنبه به اسکای نیوز گفت که فراستی “یک کارمند دولتی برجسته است” و افزود: “من دلایل او را درک می کنم، او یک مرد اصولگرا است، می دانید، اصولگرایان از دولت استعفا می دهند.”

آنجلا راینر، معاون رهبر حزب اصلی اپوزیسیون کارگر گفت که این استعفا نشان دهنده “دولتی در هرج و مرج کامل” است.

اندرو بریجن، نماینده محافظه‌کار، هشدار داد که جانسون برای اجرای وعده‌ها و انضباط یک دولت محافظه‌کار واقعی، وقت و دوستانش کم شده است.

فراست در نامه استعفای خود به جانسون گفت: “امیدوارم هرچه سریعتر به جایی که باید برسیم برویم: یک اقتصاد کارآفرینانه، با مالیات کم، با مقررات ملایم.

او با اشاره به اقدامات جدیدی که هفته گذشته توسط دولت ارائه شد، گفت: “ما همچنین باید یاد بگیریم که با کووید زندگی کنیم و می دانم که غریزه شما نیز همین است.”

وی افزود: “امیدوارم بتوانیم به زودی به مسیر اصلی بازگردیم و وسوسه انواع اقدامات قهری که در جاهای دیگر دیده ایم، نشویم.”

باز کردن قفل مسئله ایرلند شمالی

مجموعه‌ای از بحران‌هایی که جانسون را فراگرفته، باعث شده است که او به طور فزاینده‌ای پوشش منفی در مطبوعات جناح راست بریتانیا به دست آورد، که معمولاً برای رهبری و حزبش مطلوب است.

فراست هفته‌ها بر سر پروتکل ایرلند شمالی که تجارت بین بریتانیا، اسکاتلند و ولز و همچنین ایرلند شمالی و اتحادیه اروپا را کنترل می‌کند، درگیر مذاکرات بود.

بیانیه شماره 10 افزود: تراس “مذاکرات جاری را برای حل مشکلات ناشی از عملیات فعلی پروتکل ایرلند شمالی رهبری خواهد کرد.”

فراست به ویژه بر اصلاح حاکمیت توافق متمرکز شده بود و به دادگاه عالی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ که در اجرای آن دخالت داشت اعتراض داشت.

به نظر می‌رسید که او در اوایل هفته با دولت جانسون بر سر این موضوع مخالف بود، زمانی که سخنگوی دولت به نظر می‌رسید ممکن است در موضع آن نسبت به نقش اتحادیه اروپا به عنوان داور کمی نرم‌تر شود.

فراست، 56 ساله، اندکی پس از روی کار آمدن رهبر بریتانیا در ژوئیه 2019، به عنوان به اصطلاح “شرپا” جانسون در اتحادیه اروپا منصوب شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)