بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، با آزمون حیاتی دیگری برای رهبری روبرو است

بوریس جانسون بریتانیایی با آزمون حیاتی دیگری برای رهبری روبرو است

بوریس جانسون در حال حاضر در حالی که 100 نفر از نمایندگان خود در روز سه‌شنبه رتبه‌های نخست را شکسته‌اند، در حال فروپاشی است. (فایل)

لندن، انگلستان:

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز پنجشنبه با یک انتخابات میان‌دوره‌ای در حوزه‌ای که همیشه توسط حزبش برنده می‌شد، با آزمون مهم دیگری برای رهبری خود مواجه شد، جایی که شکست باعث تشدید درخواست‌ها برای رهبری جدید می‌شود.

جانسون، 57 ساله، پس از اینکه حدود 100 نفر از نمایندگان خود در روز سه‌شنبه رتبه‌های خود را شکستند و علیه برنامه‌های دولت برای ارائه مجوز واکسن برای رویدادهای بزرگ رای دادند، اکنون در حال فروپاشی است.

این اتفاق پس از چند هفته طاقت فرسا برای رهبر رخ می‌دهد که اقتدارش با ادعای فساد و گزارش‌هایی مبنی بر اینکه او و کارکنانش محدودیت‌های کرونا را در کریسمس گذشته شکستند، ضربه خورده است.

در زمان‌های عادی، انتخابات میان‌دوره‌ای در حوزه انتخابیه روستایی انگلیسی در شمال شراپشایر برای حزب محافظه‌کار جانسون که هرگز کرسی خود را از دست نداده است، رسمیت دارد.

این حوزه که کمی بیش از 80000 رای دهنده دارد، آخرین قانونگذار محافظه کار خود را با اکثریت 23000 نفری بازگرداند.

اما قبل از افتتاح رای گیری در ساعت 07:00 GMT، جانسون در تلاش است تا بسیاری را متقاعد کند که پس از هفته ها تیترهای بد به او پایبند بمانند، که باعث پیش بینی یک باخت تاریخی می شود.

این نظرسنجی که در ساعت 2200 به وقت گرینویچ بسته می شود، به طور فزاینده ای به عنوان یک همه پرسی در مورد نخست وزیری جانسون تلقی می شود، تنها دو سال پس از پیروزی قاطع وی در انتخابات عمومی در دسامبر 2019.

شکست احتمالا باعث می شود که نمایندگان مجلس نامه های عدم اعتماد به رهبر خود را ارسال کنند، که می تواند باعث رأی گیری درون حزبی برای برکناری او شود.

همین روند باعث شد که ترزا می سلف او در اواسط سال 2019 پس از رای مخالف نمایندگان مجلس از جمله جانسون به توافق برگزیت او در پارلمان، برکنار شد.

لیبرال دموکرات ها بیشترین شانس را برای سرنگونی اکثریت عظیم محافظه کاران دارند، به کمک حامیان حزب کارگر که رای خود را به آنها وام دادند تا درد سیاسی جانسون را به حداکثر برسانند.

در بازار شهر ویچرچ، مارتین هیل، 68 ساله، که معمولاً به حزب کارگر رأی می‌دهد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من به لیبرال دموکرات‌ها رأی خواهم داد، زیرا از عملکرد جانسون بسیار آزرده‌ام.

مهندس شیمی بازنشسته که نخست وزیر را “بی صداقت” خواند، افزود: “این یک رای تاکتیکی خواهد بود — من می خواهم به جانسون سیلی بزنم.”

سقوط از فیض

با این حال، برخی در ویچرچ در کنار جانسون ایستاده بودند و آماده بودند تا تخلفات شهردار سابق لندن را نادیده بگیرند.

سو پارکینسون 67 ساله که در دو دهه اخیر به محافظه‌کاران رأی داده است، می‌گوید: «فکر می‌کنم بوریس جانسون واقعاً کمی احمقانه بود… مثل یک بچه مدرسه‌ای شیطون.

فکر نمی‌کنم برای ما کافی باشد که بگوییم: درست است، ما اکنون یک رهبر جدید می‌خواهیم، ​​زیرا فکر می‌کنم بوریس کار بسیار خوبی انجام داده است.

جو بسیار متفاوت از ماه مه است، زمانی که محافظه کاران به پیروزی بی سابقه ای در انتخابات میان دوره ای در کرسی شمال شرقی انگلستان در هارتلپول در پشت پرده موفقیت آمیز واکسن رسیدند.

اما این ویروس همچنان بر زندگی بریتانیایی ها مسلط است و ورود نوع Omicron دوباره تاریکی قبل از کریسمس را عمیق تر کرده است.

نزدیک به 80000 نفر در یک دوره 24 ساعته روز چهارشنبه به کووید-19 مثبت شدند – بالاترین تعداد روزانه از زمان شیوع این بیماری در بریتانیا در سال گذشته.

بریتانیا همچنین از تورم مارپیچی رنج می برد که نتیجه وام های کلان در طول قرنطینه، قیمت های بالای انرژی و تنگناهای زنجیره تامین است.

جانسون – که در سال 2019 با قول خود مبنی بر “انجام برگزیت” مورد حمایت قاطع رای‌دهندگان قرار گرفت – از اوایل ماه گذشته با جنجال‌هایی همراه بوده است.

این با تلاش ناموفق او برای تغییر قوانین انضباطی پارلمان آغاز شد تا اوون پترسون، نماینده شمال شراپشایر را پس از اینکه مشخص شد قوانین لابی را زیر پا گذاشته است، از تعلیق محروم کند.

پترسون که از سال 1997 این کرسی را در اختیار داشت، پس از آن استعفا داد و انتخابات میان‌دوره‌ای در روز پنجشنبه برگزار شد.

با این حال، این بحران به زودی با گزارش‌هایی مبنی بر اینکه جانسون و کارکنانش سال گذشته با برگزاری چندین مهمانی در حوالی کریسمس قوانین کووید را زیر پا گذاشتند – دقیقاً همانطور که به مردم گفته شد برنامه‌های جشن خود را لغو کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)