به حفره‌های بودا با قیمت 5 دلار نگاه کنید، طالبان پیشنهاد می‌دهد — RT World News

طالبان تازه پس از فتح افغانستان، از گردشگران بی باک در مجسمه های معروف بودای بامیان، بناهای باستانی که گروه شبه نظامی دو دهه پیش منفجر کرد، استقبال می کند.

بوداهای بامیان که در حدود قرن ششم پس از میلاد از یک صخره سنگی در دره بامیان در مرکز افغانستان بیرون آمده بودند، بیش از 1400 سال قد داشتند تا زمانی که طالبان آنها را با مواد منفجره قوی در سال 2001 تکه تکه کردند، کمی قبل از پایان تهاجم ایالات متحده به آنها. سلطنت کوتاه بر افغانستان

اکنون طالبان دوباره مسئول هستند و سایت را به روی عموم باز کرده اند. بر اساس گزارش NBC News در این هفته، گردشگران کنجکاو می توانند معادل 5 دلار را به نگهبانان طالبان در باجه بلیط تحویل دهند و به سوراخ های خالی که زمانی بوداها در آنجا ایستاده بودند خیره شوند.


رهبر طالبان در اولین سخنرانی درخواست کمک می کند

یکی از بازدیدکنندگان افغان به ان بی سی گفت که برای عزاداری از دست دادن مجسمه ها به این مکان نیامده است، بلکه برای جشن و پایکوبی تخریب آنها.

زمانی که اینها ویران شدند، من جوان بودم، حدود هفت ساله بودم، و از آن زمان این رویا بود که بیایم و ببینم اینجا چه اتفاقی افتاده است. او گفت. “خوشحالم که نابود شد. من اینجا هستم تا ویرانه ها را در واقع ببینم.»

دستور تخریب مجسمه ها در سال 2001 توسط ملا عمر یکی از بنیانگذاران طالبان صادر شد، علیرغم اینکه دو سال قبل دستور داده بود که آنها به عنوان یک جاذبه گردشگری حفظ شوند. عمر سپس چندین اظهارات متناقض در مورد تخریب بوداها ارائه کرد، ابتدا استدلال کرد که او این کار را از سر ناامیدی انجام داده است که به نظر می رسد غرب بیشتر نگران سرنوشت مجسمه ها باشد تا مردم افغانستان، اما سپس گفته می شود که “مسلمانان باید به شکستن بت ها افتخار کنند” و اینکه آنها منفجر شدند «مطابق با شرع اسلام».

یونسکو در ماه اوت اعلام کرد که از طالبان خواسته است تا آنچه از ساحات بامیان و سایر موارد مشابه آن در سراسر کشور باقی مانده است، حفظ کنند. محافظت و حفظ این آثار تاریخی برای آینده افغانستان بسیار مهم است.

در حالی که دولت جدید طالبان خود را معتدل‌تر از طالبان دهه 1990 به جهان معرفی کرده است، آینده بودای بامیان به عنوان یک جاذبه توریستی هنوز مشخص نیست.

فرماندار منطقه، زندانی سابق زندان گوانتانامو، عبدالله سرحد، به NBC گفت که قبل از ایجاد هر گونه تغییر در سایت، منتظر راهنمایی های رده های بالای طالبان است. با این حال، او این را گفت ما می خواهیم به جهانیان نشان دهیم که اکنون در افغانستان صلح و امنیت وجود دارد.

فکر می کنید دوستان شما علاقه مند شوند؟ این داستان را به اشتراک بگذارید