بنیامین نتانیاهو قول داد با تشدید خشونت در اسرائیل، امنیت را بازگرداند

نتانیاهو اسرائیل قول داد که با افزایش خشونت، امنیت را «در همه جبهه‌ها» بازگرداند

خشونت در اسرائیل از زمانی که بنیامین نتانیاهو در دسامبر سال گذشته به قدرت رسید، افزایش یافته است.

تلآویو:

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از افزایش خشونت‌ها که شامل شلیک موشک از لبنان و سوریه و دو کشته دیگر در روز دوشنبه بود، قول داد که امنیت را «در همه جبهه‌ها» بازگرداند.

نتانیاهو همچنین وزیر دفاع را که ماه گذشته برکناری او را اعلام کرد، به سمت خود بازگرداند.

درگیری‌های شدید، تیراندازی‌ها، حملات راکتی و حمله به خودرو، دوره‌ای را که ماه مبارک رمضان مصادف با عید فصح یهودیان و عید پاک مسیحیان است، مخدوش کرده است.

آخرین تلفات یک نوجوان فلسطینی و یک مادر انگلیسی-اسرائیلی بود که روز دوشنبه بر اثر حمله مسلحانه در کرانه باختری که پیشتر دو دخترش را به قتل رساند، جان باختند.

یک روز پس از حمله پلیس اسرائیل به نمازخانه مسجد الاقصی اورشلیم – سومین مکان مقدس اسلام – بیش از 30 موشک از خاک لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد، حمله ای که ارتش اسرائیل گفت به احتمال زیاد انجام شده است. توسط جنبش مسلح فلسطینی حماس.

اسرائیل سپس نوار غزه و جنوب لبنان را بمباران کرد و «زیرساخت‌های تروریستی» را که به گفته این رژیم متعلق به حماس است، هدف قرار داد.

نتانیاهو روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ما اجازه نخواهیم داد حماس تروریستی با اقدام در «همه جبهه‌ها» خود را در لبنان مستقر کند.

خشونت اسرائیل و فلسطین از زمانی که دولت جدید نتانیاهو در دسامبر به قدرت رسید، تشدید شده بود، ائتلافی با احزاب یهودی راست افراطی و افراطی ارتدوکس.

افزایش اخیر پس از آن اتفاق افتاد که او در اواخر ماه گذشته از توقف گفت‌وگو در مورد قوانین اصلاحات قضایی خبر داد که کشور را متفرق کرد و باعث ایجاد اختلاف در دولت او شد.

از جمله تلفات سیاسی یوآو گالانت بود که نخست‌وزیر در 26 مارس پس از استناد به نگرانی‌های امنیت ملی و تهدیدهای پرسنل نظامی ذخیره مبنی بر عدم مراجعه به وظیفه و درخواست برای توقف روند قانون‌گذاری، او را برکنار کرد.

نتانیاهو در حال حاضر با سطوح بسیار پایینی از محبوبیت داخلی مبارزه می کند. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که او احتمالاً در صورت برگزاری انتخابات در حال حاضر شکست خواهد خورد.

نتانیاهو در کنفرانس خبری خود گفت که او و گالانت “مشاهده های دشواری” داشتند اما او تصمیم گرفته است که آنها را در گذشته بگذارد.

نخست وزیر اسرائیل گفت: “گالانت در سمت خود باقی می ماند و ما به همکاری برای امنیت شهروندان اسرائیل ادامه خواهیم داد.”

– راهپیمایی کرانه باختری –

اوایل روز دوشنبه چندین وزیر دولت به راهپیمایی اعتراضی شهرک نشینان یهودی که تحت تدابیر شدید امنیتی در شمال کرانه باختری اشغالی برگزار شد، پیوستند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در آخرین تیراندازی در این منطقه، نیروهای اسرائیلی یک نوجوان فلسطینی به نام محمد فایز بلهان، 15 ساله را کشتند و دو نفر دیگر را در جریان آنچه ارتش به عنوان حمله برای دستگیری “مظنون تروریسم” توصیف کرد، زخمی کردند.

ارتش اسرائیل تأیید کرد که نیروهایش در اردوگاه عقبات جابر، محل حملات مرگبار قبلی اسرائیل در سال جاری، در نزدیکی اریحا، جایی که سربازان به دنبال “دستگیری یک مظنون تروریستی” بودند، عملیات می کردند.

ارتش گفت که سربازان پس از آن که “مظنونان به سوی (سربازان) تیراندازی کردند، مواد منفجره و کوکتل مولوتف پرتاب کردند، با شلیک مستقیم پاسخ دادند.

آنها افزودند که یک مظنون توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری فلسطین وفا، زمانی که ارتش وارد اردوگاه شد و چندین خانه را محاصره کرد، درگیری آغاز شد. یک مقام امنیتی فلسطینی به خبرگزاری فرانسه گفت که پنج نفر در جریان این حمله دستگیر شدند.

حماس اعلام کرد که برای “شهید جوان” عزادار است و از کسانی که “در مقابل این دشمن متکبر ایستاده اند” تمجید کرده است.

– مادر انگلیسی-اسرائیلی فوت کرد –

این عملیات در حالی انجام شد که یک بیمارستان اورشلیم تایید کرد که یک زن بریتانیایی اسرائیلی به نام لوسی (لیا) دی پس از مجروح شدن شدید در حمله تیراندازی روز جمعه در کرانه باختری که منجر به کشته شدن دو دختر 16 و 20 ساله او شد، جان باخت.

خودروی آنها در دره جردن، جایی که جریکو نیز در آن قرار دارد، مورد آتش سوزی قرار گرفت. این خانواده ها ساکنان عفرات، یک شهرک یهودی نشین در کرانه باختری بودند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در توئیتی نوشت که «هیچ توجیهی» برای «خشونت بی معنی» وجود ندارد.

اسرائیل از زمان جنگ شش روزه 1967 کرانه باختری را اشغال کرده است و صدها هزار شهرک نشین یهودی در شهرک های مورد تایید اسرائیل در آنجا زندگی می کنند که طبق قوانین بین المللی غیرقانونی تلقی می شوند.

صدها اسرائیلی روز دوشنبه در شمال کرانه باختری راهپیمایی کردند و برای تایید یک پایگاه شهرک نشینان اسرائیلی تلاش کردند.

چندین وزیر دولت – از جمله وزیر امنیت ملی اسرائیل راست افراطی، ایتامار بن گویر – در راهپیمایی به سمت اویاتار که ساکنان آن موافقت کردند در سال 2021 در حالی که مقامات پرونده آنها را بررسی می کردند، آنجا را ترک کنند، ظاهر شدند.

بن گویر خطاب به جمعیت گفت: «پاسخ به ترور، ساختن شهرک‌ها است».

پس از حمله پلیس اسرائیل به نمازخانه مسجد الاقصی در عملیاتی پیش از سحر با هدف بیرون راندن “جوانان قانون شکن و آشوبگران نقابدار” که به گفته آنها خود را در داخل آن سنگر کرده بودند، خشونت بار دیگر شعله ور شد.

اواخر روز جمعه یک گردشگر ایتالیایی در یک حمله با خودرو در تل آویو کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که روز یکشنبه پس از اصابت موشک‌های شلیک شده از آنجا به بلندی‌های جولان اشغالی، به اهدافی در سوریه حمله کرد.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه بر اساس منابع رسمی اسرائیلی و فلسطینی، این درگیری در سال جاری جان دست کم 94 فلسطینی، 19 اسرائیلی، یک اوکراینی و یک ایتالیایی را گرفته است.

این ارقام در طرف فلسطینی شامل جنگجویان و غیرنظامیان از جمله خردسالان و در طرف اسرائیلی عمدتاً غیرنظامیان از جمله خردسالان و سه عضو اقلیت عرب است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)