بنای یادبود قربانیان میدان تیان‌آن‌من در هنگ‌کنگ برداشته شد

بنای یادبود قربانیان میدان تیان‌آن‌من چین در هنگ‌کنگ برداشته شد

نگهبانان امنیتی در “ستون شرم” در دانشگاه هنگ کنگ. (فایل)

هنگ کنگ:

قدیمی ترین دانشگاه هنگ کنگ عملیات شبانه روز پنجشنبه را برای برچیدن مجسمه یادبود کشته شدگان میدان تیان آن من پکن در آخرین ضربه به آزادی های دانشگاهی در حالی که چین سرکوب می کند، آغاز کرد.

“ستون شرم” ساخته ینس گالشیوت با ارتفاع هشت متر (26 فوت) از سال 1997 در محوطه دانشگاه هنگ کنگ (HKU) نشسته است، سالی که مستعمره سابق بریتانیا به چین بازگردانده شد.

این مجسمه دارای 50 چهره مضطرب و اجساد شکنجه شده است که روی یکدیگر انباشته شده اند و یادآور معترضان دموکراسی است که توسط نیروهای چینی در اطراف میدان تیان آن من در سال 1989 کشته شدند.

حضور آن در مقایسه با سرزمین اصلی چین که وقایع تیان‌آنمن به شدت سانسور می‌شوند، تصویر واضحی از آزادی‌های هنگ‌کنگ بود.

اما پکن در حال حاضر پس از تظاهرات دموکراسی دو سال پیش و برگزاری مراسم بزرگداشت تیان‌آن‌من، عملاً غیرقانونی شده است، هنگ‌کنگ را به تصویر اقتدارگرایانه‌اش تغییر می‌دهد.

در ماه اکتبر، مقامات HKU با استناد به خطرات قانونی جدید اما نامشخص دستور حذف مجسمه را صادر کردند.

آنها در ساعات اولیه صبح پنجشنبه به این وعده عمل کردند.

صدا زدن در طول شب

به گفته خبرنگار خبرگزاری فرانسه در محل، کارکنان دانشگاه از ورقه های کف تا سقف و موانع پلاستیکی برای محافظت از مجسمه استفاده کردند، زیرا صدای سوراخ کردن و صدای زنگ فلز در طول شب شنیده می شد.

محافظان امنیتی از نزدیک شدن خبرنگاران جلوگیری کردند و سعی کردند از فیلمبرداری رسانه ها جلوگیری کنند.

کارگرانی که کلاه‌های سختی به سر داشتند، می‌توانستند با استفاده از جرثقیل روی تکه‌ای بزرگ از مجسمه، پیچیده‌شده در پلاستیک، به سمت ظرفی در نزدیکی مانور دهند.

HKU تایید کرد که مجسمه برداشته شده و پس از اتمام عملیات در انبار قرار داده شده است.

دانشگاه گفت: “تصمیم در مورد مجسمه قدیمی بر اساس مشاوره حقوقی خارجی و ارزیابی ریسک برای بهترین منافع دانشگاه بود.”

در بیانیه این سازمان آمده است که هیچ حزبی تاکنون مجوزی برای نمایش مجسمه دریافت نکرده است و همچنین در توجیه حذف آن به قانون جنایات دوران استعمار اشاره کرد.

این قانون شامل جنایت فتنه است و به طور فزاینده ای توسط مقامات – در کنار قانون جدید امنیت ملی که توسط پکن تحمیل شده است – برای جرم انگاری مخالفان به کار گرفته شده است.

“تکان دهنده”

گالشیوت به خبرگزاری فرانسه گفت که حرکت دانشگاه بر روی مجسمه، که به گفته او مالکیت خصوصی او باقی مانده، «عجیب» و «تکان‌دهنده» است.

او افزود: “این یک مجسمه واقعا گران قیمت است. بنابراین اگر آنها آن را نابود کنند، مطمئناً از آنها شکایت خواهیم کرد.” “این عادلانه نیست.”

گالشیوت گفت که پیشنهاد داده بود مجسمه را پس بگیرد و با کمک وکلا راه های مختلفی را برای برقراری ارتباط با دانشگاه امتحان کرد.

او گفت که مقامات HKU هرگز با او تماس نگرفتند یا به او در مورد اقدامی که اواخر چهارشنبه آغاز شد هشدار ندادند.

این هنرمند ایمیلی برای حامیان ارسال کرد و آنها را تشویق کرد که “هر آنچه را که در مورد مجسمه اتفاق می افتد مستند کنند”.

در این بیانیه آمده است: «ما هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام داده‌ایم تا به (HKU) بگوییم که خیلی دوست داریم مجسمه را برداریم و به دانمارک بیاوریم.

هنگ کنگ در گذشته تنها جایی در چین بود که یاد و خاطره دسته جمعی تیان آن من در آن قابل تحمل بود.

برای سه دهه، مراسم سالانه شمع نورانی شهر در 4 ژوئن ده ها هزار نفر را به خود جذب می کرد.

با شعارهای خود برای دموکراسی و پایان دادن به حکومت تک حزبی در چین، این کشور به نمادی برای آزادی های سیاسی هنگ کنگ تبدیل شد.

اما آن دوران اکنون به پایان رسیده است.

مقامات دو مراسم اخیر را به دلیل همه گیری ویروس کرونا و نگرانی های امنیتی ممنوع کرده اند.

آنها رهبران سازمان دهندگان بیداری را به براندازی – جنایت امنیت ملی – متهم کرده اند و موزه تیان آنمن را که این گروه اداره می کرد، تعطیل کردند.

پیگرد قانونی تجمع غیرقانونی علیه ده‌ها فعالی که در هر دو مراسم تشریفات ممنوعه در تیان‌آن‌من در سال‌های 2020 و 2021 شرکت داشتند، مطرح شده است.

ده‌ها تن از چهره‌های مخالف زندانی شده‌اند یا به خارج از کشور گریخته‌اند، و مقامات نیز مأموریتی را برای بازنویسی تاریخ و «وطنی‌تر کردن» شهر آغاز کرده‌اند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)