بلینکن به شکست های افغانستان اعتراف کرد – پولیتیکو – اخبار RT World

بر اساس گزارش ها، دیپلمات ارشد آمریکایی پس از مقصر دانستن ترامپ توسط کاخ سفید، به اشتباه در برنامه ریزی و اجرای خروج اذعان کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، شکست در خروج از افغانستان را پذیرفت، در حالی که از انتشار یک بررسی داخلی در مورد این شکست برای جلوگیری از افشای آن خودداری کرد. “آسیب پذیری ها و کمبودها” پولتیکو روز پنجشنبه فاش کرد.

گفته می شود که این اظهارات بخشی از یک جلسه پشت درهای بسته بین بلینکن و کارکنانش بوده است. این خبرگزاری گفت که به این رویداد که بخشی از آن به صورت آنلاین انجام شده است، دسترسی پیدا کرده است.

وزیر امور خارجه پس از انتشار گزارش پس از اقدام کاخ سفید در مورد افغانستان که در آن دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را به ایجاد شرایط نامطلوب برای جانشین خود جو بایدن که منجر به خروج هرج و مرج از افغانستان شد، سرزنش کرد، با دیپلمات های آمریکایی صحبت کرد.

“بلینکن به طور متناوب بین رئیس کنسول بخشی که او رهبری می کند و یکی از اعضای کابینه که از دولت و رفتار خود دفاع می کرد، جایگزین شد.” پولیتیکو در تشریح رویداد وزارت خارجه نوشت.

بلینکن در سخنان آغازین خود، پنج درس کلیدی آموخته شده از تجربه افغانستان را که در بررسی وزارت امور خارجه مشخص شده است، ذکر کرد. این توسط دیپلمات کهنه کار، دانیل اسمیت، رهبری شد که وقایع کشور را از ژانویه 2020 تا پایان اوت 2021 بررسی کرد.


کاخ سفید عامل شکست افغانستان را معرفی کرد

این گزارش نشان می دهد که دستگاه دیپلماسی ایالات متحده نتوانست برای بدترین سناریوی عقب نشینی در بحبوحه فروپاشی دولت تحت حمایت ایالات متحده در کابل آماده شود. آخرین مرحله خروج غرب پس از تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان رخ داد.

این به عنوان یک احتمال بسیار کم تلقی می‌شد، اما بدیهی است که رویداد با تأثیر بالقوه بسیار بالا و اقدامات بیشتری می‌توانست و باید برای آماده شدن برای آن انجام می‌شد.» بلینکن گفت.

برنامه ریزی اضطراری وزارت خارجه ظاهرا بود “مهار” با ملاحظات نوری این نگرانی وجود داشت که آماده سازی باز برای کشیدن دوشاخه وجود دارد “ممکن است سیگنال اشتباه ارسال شود [to the Afghan government] که ما اعتمادمان را نسبت به آن از دست داده بودیم.» منشی توضیح داد

سایر یافته‌ها مربوط به مشکلات سازمانی، اولویت‌های نامشخص، و عدم ردیابی صحیح شهروندان آمریکایی در افغانستان است.

در طی یک جلسه پرسش و پاسخ پس از سخنرانی، از بلینکن پرسیده شد که آیا ارزیابی بخش خود را از عقب نشینی ناموفق اعلام خواهد کرد یا خیر. او با اشاره به عدم تمایل به افشاگری از انجام این کار خودداری کرد “آسیب پذیری ها و کمبودهایی که داریم” در حالی که به آنها رسیدگی می شود. چنین اطلاعاتی “خوب نیست که به طور گسترده به اشتراک بگذارید” او مشاجره کرد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: