بریتانیا و کانادا به تحریم دیپلماتیک بازی های زمستانی پکن بپیوندند

بریتانیا و کانادا به تحریم دیپلماتیک بازی های زمستانی پکن بپیوندند

جاستین ترودو گفت که پکن گفت زخم کانادا به تحریم المپیک زمستانی در چین می پیوندد.

کانادا روز چهارشنبه در تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن به استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده پیوست و چین این تحریم‌ها را «موضع‌گیری سیاسی» و یک کمپین بدنامی خواند.

ایالات متحده اولین کسی بود که این هفته تحریم را اعلام کرد و روز دوشنبه گفت مقامات دولتی این کشور به دلیل «جنایت‌های حقوق بشری چین» در المپیک فوریه پکن شرکت نخواهند کرد، هفته‌ها پس از گفتگوها با هدف کاهش روابط پرتنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان.

چین روز سه شنبه گفت که ایالات متحده برای تصمیم خود “بهایی” خواهد پرداخت و نسبت به اقدامات متقابل هشدار داد، اما جزئیاتی ارائه نکرد. کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) تلاش کرد تحریم‌های دیپلماتیک فزاینده را کم اهمیت جلوه دهد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، گفت که پکن از نگرانی های دیرینه غرب در مورد حقوق بشر در چین آگاه خواهد بود. «(بنابراین) نباید تعجب آور باشد که ما تصمیم گرفتیم نمایندگی دیپلماتیک ارسال نکنیم.»

به نظر می رسد تصمیم ترودو مطمئناً به روابطی که پیش از این به دلیل بازداشت منگ وانژو، مدیر مالی شرکت فناوری هوآوی بر اساس حکم قضایی آمریکا تیره شده بود، تنش می بخشد.

سخنگوی سفارت چین در کانادا ترودو را به ادعاهای نادرست متهم کرد.

“بر اساس سوگیری های ایدئولوژیک و همچنین دروغ ها و شایعات، کانادا و تعداد انگشت شماری از کشورهای غربی به طور آشکار درگیر مانورهای سیاسی با تلاش برای مختل کردن روند آرام بازی های المپیک و پارالمپیک زمستانی پکن بوده اند. عملکرد ناشیانه آنها به سختی می تواند چیزی پیدا کند. این سخنگوی در بیانیه ای کتبی گفت: حمایت می کند و محکوم به شکست است.

توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک، گفت که کمیته همیشه نگران شرکت ورزشکاران در بازی های المپیک بوده است.

او در یک کنفرانس خبری ویدئویی گفت: «ما از حمایت از تیم‌های المپیک خود استقبال می‌کنیم. این به ورزشکاران اطمینان می دهد و این چیزی است که IOC در مورد آن است.”

به گزارش خبرگزاری شینهوا، رئیس کمیته ورزشکاران پکن 2022 گفت این بازی ها صحنه ای برای ورزشکاران است نه باندی برای سیاست.

یانگ یانگ، اولین دارنده مدال طلای المپیک زمستانی چین، گفت: «سیاسی شدن ورزش و استفاده از بازی های المپیک به عنوان وسیله ای برای اهداف سیاسی توسط سیاستمداران منفرد، بدون شک منشور المپیک را نقض می کند.

انگلیس و استرالیا تحریم می کنند

نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، پیش از این در پارلمان در پاسخ به این سوال که آیا کشورش از واشنگتن پیروی خواهد کرد، گفت: «عملیات بایکوت دیپلماتیک بازی های المپیک زمستانی در پکن انجام خواهد شد، انتظار نمی رود هیچ وزیری در آن شرکت کند و هیچ مقامی در آن حضور نداشته باشد».

وی افزود: «من فکر نمی‌کنم تحریم‌های ورزشی معقول باشد و این همچنان سیاست دولت است.

چین گفت که از مقامات انگلیسی دعوت نکرده است.

سخنگوی سفارت چین در لندن گفت: «مشکل سازی از حضور مقامات دولتی در بازی های المپیک زمستانی پکن در اصل یک کمپین لکه دار سیاسی است».

پیش از این، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفته بود که تصمیم استرالیا به دلیل تلاش این کشور برای بازگشایی کانال های دیپلماتیک با چین برای بحث در مورد نقض حقوق بشر در منطقه دور غربی سین کیانگ و اقدامات پکن علیه واردات استرالیا است.

چین هرگونه تخلف در سین کیانگ را رد کرده و گفته است که اتهامات ساختگی هستند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه استرالیا، گفت که سیاستمداران استرالیایی درگیر “مقامات سیاسی” هستند.

او افزود: «آنها بیایند یا نیایند، برای کسی مهم نیست.

کمیته المپیک استرالیا گفت که تحریم هیچ تاثیری بر آمادگی ورزشکاران برای بازی‌هایی که از 4 تا 20 فوریه برگزار می‌شود، نخواهد داشت و افزود که “گزینه‌های دیپلماتیک” موضوعی است که در اختیار دولت‌ها است.

برای کمیته المپیک کانادا (COC)، بایکوت دیپلماتیک تمایز بین مشارکت دولت و ورزشکاران را به رسمیت شناخت و در عین حال بستری را برای روشن کردن مسائل چین فراهم کرد.

COC در بیانیه ای گفت: “کمیته المپیک کانادا و کمیته پارالمپیک کانادا همچنان نگران مسائل مربوط به چین هستند، اما درک می کنند که بازی ها بستر مهمی برای جلب توجه به آنها ایجاد می کند.”

آهسته به تعهد

روزنامه سانکی شیمبون روز چهارشنبه به نقل از منابع دولتی ناشناس نوشت، سایر متحدان ایالات متحده برای پیوستن به این تحریم کند بوده اند، اگرچه ژاپن در حال بررسی عدم اعزام اعضای کابینه به بازی ها است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: «تصمیم کشورها برای تحریم بازی‌های المپیک، این تصمیم آنهاست که باید برای خودشان بگیرند.» این به آنها (سایر کشورها) بستگی دارد که تصمیم بگیرند چگونه به جلو حرکت کنند و آیا آنها قصد دارند تحریم کنند یا نه.

دولت پرزیدنت جو بایدن به آنچه که ایالات متحده آن را نسل کشی علیه مسلمانان اقلیت در منطقه سین کیانگ چین می خواند، اشاره کرد. چین تمام موارد نقض حقوق را رد می کند.

ایالات متحده قرار است میزبان بازی های المپیک تابستانی 2028 در لس آنجلس باشد و در حال آماده شدن برای شرکت در رقابت های المپیک زمستانی 2030 در سالت لیک سیتی است.