برندگان صلح نوبل، ماریا رسا و دیمیتری موراتوف، علی‌رغم نرخ بالای کووید-19، شخصاً جایزه دریافت خواهند کرد.

برندگان صلح نوبل علیرغم نرخ بالای کووید، شخصاً جایزه دریافت خواهند کرد

ماریا رسا، دمیتری موراتوف اولین روزنامه نگارانی هستند که پس از پیروزی کارل فون اوسیتسکی در سال 1935، این را دریافت کردند.

اسلو، نروژ:

ماریا رسا و دیمیتری موراتوف برندگان جایزه صلح نوبل که به دلیل مبارزه برای آزادی بیان در فیلیپین و روسیه شناخته می شوند، علی رغم نرخ بالای ابتلا به کووید-19 در نروژ، جوایز خود را در مراسمی در روز جمعه در اسلو دریافت خواهند کرد.

کمیته نوبل نروژی هنگام اعلام جایزه صلح در ماه اکتبر گفت که روزنامه نگاران این جایزه را در زمانی دریافت کردند که روزنامه نگاری آزاد، مستقل و مبتنی بر واقعیت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این مراسم در تالار شهر اسلو برگزار می شود، اما به دلیل محدودیت های دولتی که در این هفته اعمال شده است، مهمانان کمتری نسبت به برنامه ریزی شده خواهد داشت. نروژ روز پنجشنبه رکورد ابتلای روزانه به کووید-19 را گزارش کرد.

در سوئد، جایی که نرخ عفونت کمتر از نروژ است، برگزارکنندگان در سپتامبر مراسم نوبل حضوری را برای دومین سال متوالی لغو کردند.

در عوض، برندگان ۲۰۲۱ در رشته‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و اقتصاد، جوایزی که همگی در سوئد اعطا می‌شوند، دیپلم‌ها و مدال‌های خود را در کشورهای خود دریافت کردند، در حالی که سخنرانی‌های سنتی نوبل همگی به صورت آنلاین ارائه شده‌اند.

متس مالم، دبیر دائمی آکادمی که جایزه را اعطا می کند، با معرفی سخنرانی پخش جریانی ادبیات توسط برنده عبدالرزاق گورناه، خاطرنشان کرد که چگونه مسافت بخشی از اهدای جایزه امسال و همچنین یک عنصر کلیدی در کار نویسنده بود که برنده شد. برای داستان هایی در مورد استعمار و سرنوشت پناهندگان در خلیج بین فرهنگ ها و قاره ها.

مالم گفت: «در این سخنرانی نوبل، این مسئله فاصله به‌ویژه آشکار است. “نویسنده ما در انگلستان ضبط شده است. این فاصله ای است که ما می توانیم در زمان آینده از آن عبور کنیم.”

رسا و موراتوف اولین روزنامه نگارانی هستند که از زمانی که کارل فون اوسیتسکی آلمانی جایزه سال 1935 را برای افشای برنامه مخفی تسلیح مجدد کشورش پس از جنگ دریافت کرد، این جایزه را دریافت کردند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)