برنده جایزه نوبل به آفریقای جنوبی گفت: به پوتین اجازه ندهید در بریکس شرکت کند

برنده جایزه نوبل به آفریقای جنوبی گفت: به پوتین اجازه ندهید در بریکس شرکت کند

یک برنده جایزه نوبل اوکراینی از آفریقای جنوبی خواست به ولادیمیر پوتین اجازه حضور در بریکس را ندهد.

ژوهانسبورگ:

یک برنده جایزه صلح نوبل اوکراین روز چهارشنبه از آفریقای جنوبی خواست تا اجازه ندهد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست بریکس در این کشور در ماه اوت شرکت کند.

الکساندرا رومانتسوا، رئیس یک سازمان غیردولتی که سال گذشته برنده اولین جایزه صلح اوکراین شد، از دولت آفریقای جنوبی خواست که “به ما نشان دهد که اهمیت می دهد”.

دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس حکم بازداشت پوتین را صادر کرد به این معنی که پرتوریا، به دلیل میزبانی اجلاس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در سال جاری، باید در بدو ورود او را بازداشت کند.

رومانتسوا که برای جلب حمایت اوکراین در آفریقای جنوبی بود، در یک نشست خبری در ژوهانسبورگ گفت: «برای ما آفریقای جنوبی مکانی است که در آن مردم برای آزادی، برای برابری برای کرامت می جنگند.

– سفر پوتین “ناامیدی بزرگ” خواهد بود –

او گفت که اگر پوتین به اینجا بیاید و دستگیر نشود، “یک ناامیدی بزرگ” خواهد بود.

حکم دادگاه کیفری بین المللی علیه پوتین ناشی از اتهاماتی است که روسیه به طور غیرقانونی کودکان اوکراینی را اخراج کرده است.

رومانتسوا، مدیر اجرایی مرکز آزادی‌های مدنی (CCL) مستقر در کیف، پیشنهاد کرد که رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند از طریق زوم در نشست بریکس شرکت کند – یا وزیری را بفرستد که دیوان بین‌المللی کیفری آن را نمی‌خواهد.

CCL که کمپین های موفقی را برای زندانیان سیاسی اجرا کرده است، ناپدید شدن های اجباری را دنبال کرده و جنایات جنگی روسیه را برجسته کرده است، سال گذشته جایزه صلح را با برندگان بلاروس و روسی به اشتراک گذاشت.

افریقای جنوبی که یکی از نیروگاه های قاره ای است، از محکوم کردن تهاجم به اوکراین که تا حد زیادی مسکو را در صحنه بین المللی منزوی کرده است، امتناع کرد و گفت که می خواهد بی طرف بماند و گفتگو را برای پایان دادن به جنگ ترجیح می دهد.

در اوایل سال جاری، یک رزمایش نظامی مشترک بحث برانگیز با روسیه و چین برگزار کرد که منتقدان آن را به عنوان شواهدی مبنی بر تمایل به کاخ کرملین ذکر می کنند.

رومانتسوا که به عنوان بخشی از هیئتی متشکل از دانشگاهیان و سازمان های غیرانتفاعی به آفریقای جنوبی آمده بود، با مقامات ارشد وزارت خارجه آفریقای جنوبی دیدار کرد. اما حزب حاکم کنگره ملی آفریقا (ANC) به او گردن سردی داد.

الکسی هاران، یکی دیگر از اعضای هیئت و استاد سیاست در دانشگاه ملی آکادمی کی یف-موهیلا، گفت: «ما در حال تلاش برای ملاقات با ANC هستیم و برای من تعجب آور است که سازماندهی چنین جلسه ای بسیار دشوار است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)