برداشت بیش از 68 میلیارد دلار از Credit Suisse قبل از تصاحب UBS

برداشت بیش از 68 میلیارد دلار از Credit Suisse قبل از تصاحب UBS

ده ها میلیارد دلار از Credit Suisse در سه ماه اول سال 2023 برداشت شد. (نمایندگی)

زوریخ:

گزارش درآمد این بانک روز دوشنبه نشان داد که ده‌ها میلیارد دلار از Credit Suisse در سه ماه اول سال 2023 برداشت شده است و سرنخ‌هایی از چالش‌های بزرگ پیش رو ارائه می‌کند، زیرا UBS در حال آماده‌سازی تصاحب اضطراری است.

دومین بانک بزرگ سوئیس با مدت طولانی تنها در سه ماهه اول شاهد برداشت 61.2 میلیارد فرانک سوئیس (68.6 میلیارد دلار) بود که احتمالاً در آخرین گزارش سه ماهه خود قبل از بلعیده شدن توسط رقیب داخلی بزرگتر خود، UBS، روز دوشنبه اعلام کرد.

این بانک همچنین پس از از بین رفتن بدهی های پرخطر آن در قرارداد ادغام بزرگ، سود خالص فریبنده ای را برای سه ماهه گزارش داد، اما نسبت به ضررهای “قابل توجه” در آینده هشدار داد.

سرمایه گذاران مشتاقانه منتظر نتایج بودند زیرا آنها به دنبال سرنخ هایی برای بزرگی چالش های پیش روی UBS، بزرگترین بانک سوئیس، پس از اینکه ماه گذشته توسط مقامات سوئیسی به ازدواج با تفنگ ساچمه ای مسلح شد، روبرو بودند.

به نظر می رسد که نتایج با کمی خوش بینی مورد استقبال قرار گرفته است.

در معاملات اوایل بعدازظهر، سهام Credit Suisse نزدیک به دو درصد افزایش یافت و به 0.81 فرانک سوئیس در هر قطعه رسید و UBS با 1.6 درصد افزایش به 18.35 فرانک در هر سهم، در حالی که شاخص SMI اصلی بورس سوئیس 0.14 درصد افزایش یافت.

“بد شکل”

اما آندریاس وندیتی، تحلیلگر Vontobel در یادداشتی تحقیقاتی هشدار داد که گزارش Credit Suisse “وضعیت بدی را که شرکت در آن قرار دارد را آشکار می کند”.

“UBS بدون شک با یک وظیفه بزرگ (و فوری) در بازسازی عمیق رقیب سابق خود روبرو است.”

Credit Suisse گفت که «خروج خالص دارایی‌های قابل توجه» در نیمه دوم مارس بسیار سنگین بود، زیرا در روزهایی که با تصمیم عجولانه تصاحب انجام شد، وحشت را فرا گرفت.

این بانک در بیانیه سود خود گفت: «این جریان‌های خروجی تعدیل شده‌اند، اما تا 24 آوریل 2023 هنوز معکوس نشده‌اند».

تحلیلگران بانک کانتونال زوریخ (ZKB) تاکید کردند که خروجی های کردیت سوئیس در این سه ماهه “کمتر از آنچه که می شد” بود.

اما آنها پس از آن هستند که بانک قبلاً شاهد خروج 110.5 میلیارد فرانک در سه ماهه چهارم سال 2022 بود.

آقای وندیتی خاطرنشان کرد که طی شش ماه گذشته، بخش مدیریت ثروت کردیت سوئیس به تنهایی شاهد خروج 140 میلیارد فرانک پول جدید بوده است.

این بانک در عین حال گفت که شاهد افزایش سود خالص خود در سه ماهه اول بوده و به 12.4 میلیارد فرانک رسیده است که نسبت به ضرر قابل توجه سال قبل افزایش یافته است.

پاک شدن بدهی

اما این تا حد زیادی به دارندگان بدهی های پرخطر Credit Suisse نسبت داده شد که در قرارداد تصاحب اضطراری از بین رفتند.

مقامات سوئیس خواستار آن شدند که نزدیک به 16 میلیارد فرانک سوئیس (17.9 میلیارد دلار) در اوراق به اصطلاح اضافی ردیف 1 (AT1) قبل از اتحاد دو بانک بزرگ سوئیس بی ارزش شوند.

دستور اداره نظارت بر بازار مالی سوئیس (FINMA) خشم دارندگان اوراق قرضه را برانگیخت و تعدادی از آنها اقدامات قانونی را علیه رگولاتور آغاز کردند.

Credit Suisse گفت که نتایج سه ماهه آن نیز با فروش 700 میلیون فرانک سوئیس بخش قابل توجهی از گروه محصولات اوراق بهادار خود به Apollo Global Management افزایش یافته است.

اما علی‌رغم این، بر مبنای تعدیل شده، بانک اعلام کرد که با این وجود ضرری قبل از مالیات برای سه ماهه 1.3 میلیارد فرانک سوئیس متحمل شده است.

این بانک که اکتبر گذشته یک طرح بازسازی گسترده از جمله باز کردن بازوی سرمایه گذاری خود را آغاز کرد، گفت که این واحد در سه ماهه اول 337 میلیون زیان پیش از مالیات متحمل شده است.

زیان “قابل توجه”.

و هشدار داد که «با توجه به اعلان ادغام، تأثیر نامطلوب درآمد ناشی از خروج از مشاغل غیر اصلی و قرار گرفتن در معرض، هزینه‌های تجدید ساختار و هزینه‌های تأمین مالی»، انتظار می‌رود زیان‌های پیش از مالیات «قابل توجهی» را در خود ببیند. واحد بانک سرمایه گذاری و به طور کلی در سه ماهه دوم و سال کامل 2023.

Credit Suisse روز دوشنبه نیز اعلام کرد که قراردادی را برای تصاحب کسب و کار مشاوره سرمایه گذاری M. Klein & Company لغو کرده و آن را در برند First Boston که قصد داشت به عنوان بخشی از بازسازی بانک سرمایه گذاری خود احیا کند، لغو کرده است.

این بانک گفت که طرفین “با توجه به ادغام اخیرا اعلام شده Credit Suisse با UBS” توافق کرده اند که خرید 175 میلیون دلاری را خاتمه دهند.

Credit Suisse در چند سال گذشته با یک رشته رسوایی روبرو شد و پس از فروپاشی سه بانک منطقه ای ایالات متحده که باعث ایجاد وحشت در بازار شد، مانند ضعیف ترین حلقه در زنجیره به نظر می رسید.

در طول یک آخر هفته اعصاب خردکن، مقامات سوئیسی یک نجات اضطراری ترتیب دادند و UBS را تحت فشار قرار دادند تا با ادغام بزرگ 3.25 میلیارد دلاری در شامگاه 19 مارس موافقت کند.

آلن برست، رئیس‌جمهور سوئیس، با توجیه حرکت به پارلمان در اوایل ماه جاری، گفت که “بدون مداخله، کردیت سوئیس به احتمال زیاد در 20 یا 21 مارس دچار مشکل می‌شد.”

در سال 2022، کردیت سوئیس متحمل ضرر 7.3 میلیارد فرانک شد، برخلاف سود 7.6 میلیارد دلاری که UBS در سال گذشته به دست آورد.

UBS قرار است نتایج سه ماهه اول خود را روز سه شنبه منتشر کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)