برای “مسیر دموکراتیک”، ایالات متحده ممکن است اقداماتی را علیه حکومت نظامی میانمار انجام دهد

برای «مسیر دموکراتیک»، ایالات متحده ممکن است اقداماتی را علیه حکومت نظامی میانمار انجام دهد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه گفت که ایالات متحده می تواند اقداماتی را علیه حکومت نظامی میانمار انجام دهد.

کوالالامپور، مالزی:

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت، همزمان با افزایش هشدار نسبت به تشدید سرکوب مخالفان، ایالات متحده در حال بررسی اقدامات جدیدی برای تحت فشار قرار دادن حکومت میانمار برای بازگشت به “سیر دموکراتیک” است.

میانمار از فوریه زمانی که دولت غیرنظامی آنگ سان سوچی توسط ارتش سرنگون شد، در هرج و مرج بوده است.

ایالات متحده تحریم هایی را اعمال کرده است و بلوک منطقه ای انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) نقشه راه صلح را تهیه کرده است، اما تردیدهای جدی در مورد تعهد ژنرال ها وجود دارد.

بلینکن در جریان سفر به مالزی – در میان چندین ایالت آسه آن که به شدت از کودتا انتقاد کرده اند – اعتراف کرد که “وضعیت بهبود نیافته است”.

او گفت: «من فکر می‌کنم در هفته‌ها و ماه‌های آینده بسیار مهم خواهد بود که ببینیم چه گام‌ها و اقدامات دیگری را می‌توانیم انجام دهیم – به صورت فردی و جمعی – برای تحت فشار قرار دادن رژیم برای بازگرداندن کشور به مسیر دموکراتیک.» گفت.

او بدون اشاره به اینکه چه اقداماتی ممکن است باشد، افزود: «این چیزی است که ما در حال بررسی آن هستیم».

به گفته یک ناظر محلی، کودتا باعث اعتراضات سراسری شد، اما حکومت نظامی با سرکوب وحشیانه ای پاسخ داد که بیش از 1300 کشته برجای گذاشت و هزاران نفر دستگیر شدند.

بلینکن همچنین گفت که ایالات متحده “بسیار فعال” به دنبال این است که آیا رفتار با اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار با اکثریت بودایی ممکن است “نسل کشی” باشد یا خیر.

این گروه با تبعیض گسترده در میانمار مواجه است و صدها هزار نفر در سال 2017 به دنبال سرکوب نظامی به بنگلادش همسایه گریختند.

“تشدید هشدار دهنده”

هفته گذشته، سازمان ملل متحد نسبت به “تشدید هشداردهنده” نقض حقوق بشر در میانمار هشدار داد، زیرا ارتش در تلاش برای سرکوب مخالفان است.

آنها به قتل گزارش شده 11 روستایی از جمله کودکان پاسخ دادند.

ایالات متحده گفت که «از گزارش‌های موثق و بیمارگونه» که ارتش قربانیان را زنده زنده سوزاند، خشمگین است.

حکومت نظامی که در یک بن بست خونین با شبه نظامیانی که برای سرنگونی کودتا می جنگند گرفتار شده بود، این ادعاها را رد کرد.

ژنرال ها علیرغم فشارهای دیپلماتیک مستمر، نشانه کمی از تغییر مسیر نشان داده اند.

پس از اینکه ژنرال‌ها اجازه ندادند نماینده اتحادیه با سوچی ملاقات کند، ASEAN گام بی‌سابقه‌ای مبنی بر ممنوعیت مین آنگ هلائینگ، رئیس حکومت نظامی خود را از حضور در نشست اکتبر خود برداشت.

اما نشانه هایی وجود دارد که کامبوج – که سال آینده ریاست دوره ای آسه آن را بر عهده می گیرد – به دنبال بازگرداندن میانمار به جمع است.

هون سن، نخست‌وزیر قدرتمند این کشور، قصد دارد در ماه ژانویه برای گفتگو به کشور سفر کند و اولین رهبر بین‌المللی باشد که پس از کودتا از میانمار دیدن می‌کند.

هفته گذشته، سوچی به دلیل تحریک علیه ارتش و نقض قوانین ویروس کرونا به دو سال حبس محکوم شد که محکومیت جدیدی را از سراسر جهان به دنبال داشت.

حکومت نظامی کودتا را با ادعای تقلب در انتخابات در نظرسنجی سال گذشته توجیه کرده است، و سوچی با چندین اتهام دیگر مواجه است که در صورت محکومیت ممکن است برای چندین دهه زندانی شود.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)