با لغو ممنوعیت بحث برانگیز، مادران نوجوان تانزانیا اکنون می توانند در مدرسه شرکت کنند

با لغو ممنوعیت بحث برانگیز، مادران نوجوان تانزانیا اکنون می توانند در مدرسه شرکت کنند

جان ماگوفولی از تانزانیا متعهد شده بود که هیچ دانش آموز باردار تحصیلات خود را تمام نخواهد کرد (نمایندگی)

دارالسلام، تانزانیا:

تانزانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که به دانش‌آموزان باردار و مادران نوجوان اجازه می‌دهد به تحصیل خود ادامه دهند و سیاستی را که به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود، توسط جان ماگوفولی، رهبر مستبد فقید این کشور، معکوس کرد.

در سال 2017، این کشور آفریقای شرقی شروع به اخراج دختران باردار از مدارس دولتی کرد و آنها را از بازگشت به کلاس پس از زایمان منع کرد، که در سرکوبی مورد انتقاد فعالان حقوق بشر قرار گرفت.

پس از مرگ ماگوفولی در اوایل سال جاری، جانشین او سامیا سولوهو حسن به دنبال جدا شدن از برخی از سیاست‌های او بود و روز چهارشنبه، جویس ندالیچاکو، وزیر آموزش و پرورش گفت که “دختران باردار پس از زایمان اجازه خواهند داشت به تحصیلات رسمی ادامه دهند.”

او در مراسمی در پایتخت دودوما گفت: “بعدا امروز بخشنامه ای صادر خواهم کرد. زمانی برای انتظار نیست.”

ماگوفولی عهد کرده بود که هیچ دانش آموزی که باردار شده باشد، تحصیلات خود را زیر نظر او به پایان نرساند و گفته بود که فعالیت جنسی برای دختران جوان غیراخلاقی است.

او در اواسط سال 2017 گفت: “من به دانش آموزی پول می دهم تا به طور رایگان درس بخواند. و سپس، او باردار می شود، زایمان می کند و پس از آن به مدرسه باز می گردد. نه، تحت دستور من نیست.”

این تصمیم به طور گسترده توسط گروه‌های لابی حقوق بشر و کمک‌کنندگان بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفت که در پاسخ به سیاست‌های ماگوفولی، بودجه خود را به کشور قطع کردند.

در آن زمان، دیده بان حقوق بشر گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه مقامات مدرسه در تانزانیا برای اخراج دانش آموزان باردار آزمایش های بارداری انجام می دهند و آنها را از حق تحصیل محروم می کنند.

“گام خوش آمدید”

بانک جهانی که در اعتراض به این ممنوعیت وام 300 میلیون دلاری برای تحصیل دختران را مسدود کرد، از تصمیم روز چهارشنبه استقبال کرد.

این بانک در بیانیه ای اعلام کرد: «بانک جهانی از اعلام دولت تانزانیا برای رفع موانع دسترسی به آموزش استقبال می کند.

سفارت سوئد در دارالسلام که سال گذشته کمک مالی خود به تانزانیا را به دلیل کاهش آزادی ها قطع کرد، این اقدام را تحسین کرد.

سفارت در توییتر نوشت: «این یک گام خوشایند برای بسیاری از دختران است که به آنها امکان می‌دهد تا پتانسیل کامل خود را باز کنند».

حزب اپوزیسیون اتحاد برای تغییر و شفافیت (ACT Wazalendo) گفت که تلاش آنها برای معکوس کردن این سیاست نتیجه داده است.

رهبر ACT Wazalendo، Zitto Kabwe، گفت: “ما این کار را انجام دادیم! نمونه بارز یک مبارزه، چندین جبهه. هرکسی که درگیر بود، کاری برای این دستاورد انجام داد.”

ماگوفولی بدبین به کووید، که به دلیل سبک رهبری سازش ناپذیرش به “بولدوزر” ملقب شد، پس از سه هفته غیبت مرموز در 17 مارس بر اثر عارضه قلبی درگذشت. مخالفان سیاسی او اصرار داشتند که وی به ویروس کرونا مبتلا شده است.

در هفته‌های پس از ادای سوگند، جانشین او حسن با مخالفان سیاسی تانزانیا تماس گرفت و قول داد از دموکراسی و آزادی‌های اساسی دفاع کند و رسانه‌های ممنوعه را بازگشایی کند.

اما امیدها مبنی بر آغاز دوران جدید حسن با دستگیری یکی از رهبران اپوزیسیون بلندپایه به اتهامات تروریسم و ​​سرکوب روزنامه های مستقل از بین رفت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)