با خشم نبردهای سودان، کشورها شروع به تخلیه شهروندان می کنند

با خشم نبردهای سودان، کشورها شروع به تخلیه شهروندان می کنند

فرانسوی ها و ملیت های دیگر در پایگاه هوایی ارتش فرانسه در خارطوم سوار می شوند.

خارطوم، سودان:

کشورهای خارجی برای تخلیه اتباع خود از سودان عجله کردند زیرا درگیری مرگبار در هفته دوم بین نیروهای وفادار به دو ژنرال رقیب ادامه داشت.

پروازهای تخلیه در اوایل روز دوشنبه ادامه داشت و صدها نفر در طول شب با هواپیماهای نظامی به بیرون پرواز کردند.

خارجی‌ها نیز در یک کاروان طولانی سازمان ملل از خارطوم، پایتخت گریختند، در حالی که میلیون‌ها نفر از ساکنان وحشت زده در خانه‌های خود غوطه‌ور شدند و بسیاری از آنها آب و غذا رو به اتمام بودند.

در سرتاسر شهر پنج میلیونی، ارتش و نیروهای شبه نظامی از 15 آوریل در نبردهای خیابانی وحشیانه شرکت کرده اند و تانک های سوخته، ساختمان های تخریب شده و مغازه های غارت شده را پشت سر گذاشته اند.

بر اساس آمار سازمان ملل بیش از 420 نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده اند، در میان ترس از ناآرامی گسترده تر و یک فاجعه انسانی در یکی از فقیرترین کشورهای جهان.

نیروهای ویژه ایالات متحده روز یکشنبه یک ماموریت نجات را برای حدود 100 کارمند سفارت و بستگان آنها آغاز کردند و با هلیکوپترهای شینوک آنها را به پایگاه نظامی در جیبوتی پرواز دادند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در نامه ای به رئیس مجلس نمایندگان گفت: نیروهای آمریکایی “برای محافظت از پرسنل ایالات متحده و دیگران تا زمانی که وضعیت امنیتی دیگر نیازی به حضور آنها نداشته باشد، در جیبوتی مستقر خواهند ماند.”

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفت که نیروهای بریتانیا دیپلمات ها و خانواده های آنها را نیز نجات داده اند، در حالی که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، گفت که کشورش به طور موقت عملیات تخلیه خود را به حالت تعلیق درآورده است.

ترودو در توییتی نوشت: دیپلمات‌های ما در امنیت هستند – آنها از خارج از کشور خارج شده‌اند و مشغول کار هستند.

“به سلامت فرود آمد”

آلمان و فرانسه در عین حال گفتند که تخلیه اتباع خود و سایر کشورها را نیز آغاز کرده اند.

دو هواپیمای فرانسوی حامل حدود 200 نفر از ملیت های مختلف در جیبوتی فرود آمدند.

ارتش آلمان اعلام کرد که 101 نفر را با اولین هواپیما از سه هواپیمای نظامی ارسال شده به سودان تخلیه کرده است.

بوندسوئر در توییتر اعلام کرد که اولین هواپیمای ایرباس A400M حدود نیمه شب به وقت محلی (2100 GMT یکشنبه) “به سلامت در اردن فرود آمد”. هواپیمای دیگری با ۱۱۳ سرنشین در مسیر اردن بود.

بنا بر اعلام وزارت خارجه ایتالیا، در مجموع حدود 300 نفر را تخلیه کرده است.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه مادرید در توییتی نوشت: ما درخواست آتش بس و از سرگیری گفتگوها در سودان را تکرار می کنیم.

ایرلند همچنین گفت که در حال اعزام یک تیم اضطراری برای کمک به تخلیه شهروندان و افراد تحت تکفل آنها است.

مصر، همسایه بزرگ سودان در شمال، گفت که 436 شهروند را از طریق زمینی تخلیه کرده است.

به گفته یکی از ساکنان سیرالئون، کاروان‌های طولانی خودروها و اتوبوس‌های سازمان ملل در حال خروج از خارطوم به سمت شرق به سمت بندر سودان در دریای سرخ، در فاصله 850 کیلومتری (530 مایلی) جاده‌ای دیده شدند که «شهروندانی از سراسر جهان» را حمل می‌کردند.

“هیچ جا امن نیست”

درگیری در 15 آوریل بین نیروهای وفادار به فرمانده ارتش عبدالفتاح البرهان و معاون او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی قدرتمند (RSF) را برعهده دارد، آغاز شد.

RSF داگلو از جنگجویان جنجاوید که رهبر سابق عمر البشیر در منطقه دارفور، جایی که آنها به جنایات جنگی از جمله نسل کشی متهم شدند، آزاد کرد، پدید آمد.

ارتش بشیر را در آوریل 2019 در پی اعتراضات گسترده شهروندان سرنگون کرد.

این دو ژنرال در یک کودتای سال 2021 قدرت را به دست گرفتند، اما بعداً در یک جنگ سخت قدرت با هم درگیر شدند که اخیراً بر روی ادغام برنامه ریزی شده RSF در ارتش عادی متمرکز بود.

چندین آتش بس در روزهای اخیر توافق شده و نادیده گرفته شده است.

فرودگاه خارطوم، جایی که بدنه‌های سیاه‌شده هواپیماهای منهدم شده روی باند فرودگاه قرار دارند، تحت کنترل نیروهای RSF است.

این درگیری باعث شده است که غیرنظامیان وحشت زده در خانه های خود پناه بگیرند، برق تا حد زیادی در میان گرمای شدید و اینترنت برای اکثر آنها قطع شده است.

تاگرید عبدین، مدیر برنامه و معمار، گفت: «زندگی در خارطوم امروز، من می توانم بگویم هنوز با اضطراب و خستگی سنگین است.

“ما دیروز، چهارشنبه، برق را در منطقه خود به دست آوردیم. اما در همان زمان، چند در پایین تر از ما، در محله ما یک موشک اصابت کرد. بنابراین، انگار هیچ کجا امن نیست.”

‘خشونت را متوقف کنید’

درگیری‌ها در نقاط دیگر سودان، سومین کشور بزرگ آفریقا، درگرفته است.

نبردها در دارفور شدت گرفته است، جایی که گروه امدادی پزشکان بدون مرز (MSF) گفته است که تعداد بیمارانی که با گلوله زخمی شده اند، که بسیاری از آنها کودک هستند، در شهر الفاشر “غرق” شده اند.

اتحادیه پزشکان گفت که برخی از بیمارستان ها گلوله باران شده اند و برخی دیگر غارت شده اند و بیش از دو سوم بیمارستان ها در خارطوم و ایالت های همسایه “خارج از خدمات” هستند.

تلاش خارجی‌ها برای فرار، نگرانی سودانی‌ها را افزایش داده است که وقتی دیپلمات‌هایی که می‌توانند به عنوان میانجی‌های احتمالی بروند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

حمید خلف الله محقق گفت: «فشار برای گذرگاه های امن برای تخلیه بین المللی ها بدون فشار همزمان برای پایان دادن به جنگ وحشتناک خواهد بود».

وی در پیامی به کشورهای خارجی گفت: «بازیگران بین‌المللی پس از خروج از کشور تأثیر کمتری خواهند داشت.

آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده گفت که در حال افزایش کمک به افرادی است که بین جناح های متخاصم گرفتار شده اند.

سامانتا پاور، رئیس آژانس، یکشنبه با تکرار درخواست برای آتش‌بس، گفت: USAID “یک تیم واکنش کمک در بلایا را برای هماهنگ کردن پاسخ‌های بشردوستانه برای نیازمندان در داخل و خارج سودان مستقر کرده است.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)