بازگشت کودکان اوکراین پس از اخراج ادعایی

بیش از 30 کودک اوکراینی به خانواده های خود ملحق شده اند.

مرز اوکراین / بلاروس:

بیش از 30 کودک در آخر این هفته پس از یک عملیات طولانی برای بازگرداندن آنها از روسیه یا کریمه تحت اشغال روسیه، جایی که از مناطق تحت اشغال نیروهای روسی در طول جنگ به خانه برده شده بودند، به خانواده های خود در اوکراین ملحق شدند.

مادران روز جمعه پس از یک ماموریت نجات پیچیده شامل سفر به چهار کشور، پسران و دخترانشان را در حالی که از مرز بلاروس به اوکراین عبور می کردند، در آغوش گرفتند.

داشا راک، یک دختر 13 ساله، گفت که او و خواهر دوقلویش سال گذشته به دلیل جنگ، توافق کرده بودند که شهر خرسون تحت اشغال روسیه را ترک کنند و برای چند هفته به یک کمپ تعطیلات در کریمه بروند. اما مقامات روسی به محض ورود به کریمه گفتند که این کودکان برای مدت طولانی تری خواهند ماند.

او گفت: «آنها گفتند که ما به فرزندی قبول خواهیم شد، که سرپرست خواهیم گرفت. وقتی برای اولین بار به ما گفتند که بیشتر می مانیم، همه شروع به گریه کردیم.»

ناتالیا مادر داشا گفت که او از اوکراین از طریق لهستان، بلاروس و مسکو به کریمه سفر کرده است تا دخترانش را بیاورد. شبه جزیره کریمه اوکراین از سال 2014 توسط روسیه اشغال شده است.

او در توصیف سفر خود به کمپ گفت: “به طرز وحشتناکی سخت بود، اما ما به راهمان ادامه دادیم، شب ها نمی خوابیدیم، نشسته می خوابیدیم.”

او می‌گوید: «نگاه کردن به بچه‌هایی که در پشت حصار گریه می‌کردند، دلخراش بود.

کیف تخمین می‌زند که از زمان حمله مسکو در فوریه سال گذشته، نزدیک به 19500 کودک به روسیه یا کریمه تحت اشغال روسیه برده شده‌اند که آن را اخراج غیرقانونی می‌داند.

مسکو که بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین را کنترل می‌کند، ربودن کودکان را رد می‌کند و می‌گوید که آنها برای امنیت خود به آنجا منتقل شده‌اند.

میکولا کولبا، بنیانگذار سازمان بشردوستانه Save Ukraine که به ترتیب دادن ماموریت نجات کمک کرد، گفت: “اکنون پنجمین ماموریت نجات در حال تکمیل است. این امر از نظر تعداد کودکانی که ما موفق به بازگشت شدیم و همچنین به دلیل پیچیدگی آن بسیار خاص بود.”

کوله با روز شنبه در یک نشست توجیهی در کیف گفت که همه 31 کودکی که به خانه آورده شدند گفتند که هیچ کس در روسیه برای یافتن والدین آنها تلاش نمی کند.

او گفت: بچه‌هایی بودند که در پنج ماه پنج بار مکان خود را تغییر دادند، برخی از کودکان می‌گویند که با موش‌ها و سوسک‌ها زندگی می‌کردند. کوله با گفت که کودکان به آنچه روس ها اقامت در کمپ های تابستانی از بخش های اشغالی مناطق خارکف و خرسون اوکراین می نامند برده شدند.

وزارت خارجه روسیه بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

حکم بازداشت

سه کودک – دو پسر و یک دختر – در نشست خبری در کیف حضور داشتند. Save Ukraine گفت که آنها در یک ماموریت قبلی در ماه گذشته به خانه آمدند که در مجموع 18 کودک را بازگرداند.

این سه نفر گفتند که از والدین خود جدا شده بودند که توسط مقامات روسیه تحت فشار قرار گرفتند تا فرزندان خود را به مدت دو هفته به اردوگاه های تابستانی روسیه بفرستند، از مناطق اشغالی خرسون و خارکف.

بچه ها در جلسه توجیهی گفتند که مجبور شدند چهار تا شش ماه در کمپ های تابستانی بمانند و در طول اقامتشان از جایی به مکان دیگر منتقل شدند.

ویتالی، کودکی از منطقه خرسون که سنش مشخص نیست، گفت: “با ما مانند حیوانات رفتار می شد. ما را در یک ساختمان جداگانه بسته بودند.” او افزود که به آنها گفته شد که والدینشان دیگر آنها را نمی خواهند.

دادگاه کیفری بین‌المللی ماه گذشته حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ماریا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان روسیه را صادر کرد و آنها را به ربودن کودکان از اوکراین متهم کرد.

مسکو برنامه ای را پنهان نکرده است که بر اساس آن هزاران کودک اوکراینی را از مناطق اشغالی برده است، اما آن را به عنوان یک کمپین بشردوستانه برای محافظت از یتیمان و کودکان رها شده در منطقه درگیری معرفی می کند.

روسیه اتهامات دیوان کیفری بین‌المللی را رد می‌کند و می‌گوید صلاحیت دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و حکم‌ها را باطل می‌داند.

لووا-بلووا در اوایل این هفته گفت که کمیسیون او به دلایل بشردوستانه برای محافظت از منافع کودکان در منطقه ای که عملیات نظامی در حال وقوع است عمل کرده و کسی را برخلاف میل خود یا والدین یا قیم قانونی خود که رضایت آنها همیشه بوده است حرکت نداده است. جستجو می شود مگر اینکه آنها گم شده باشند.

کاترینا راشفسکا، وکیل یک سازمان غیردولتی اوکراینی به نام مرکز منطقه‌ای حقوق بشر، در جلسه توجیهی گفت که آنها در حال جمع‌آوری شواهدی برای تشکیل پرونده هستند مبنی بر اینکه مقامات روسی عمداً از بازگشت کودکان اوکراینی جلوگیری کرده‌اند.

او گفت: «در هر داستان طیف وسیعی از نقض‌های بین‌المللی وجود دارد و نمی‌تواند بدون مجازات بماند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)