بارش شهابی Lyrid این آخر هفته آغاز می شود، بدانید چه زمانی می توانید آن را ببینید

بارش شهابی Lyrid این آخر هفته آغاز می شود، بدانید چه زمانی می توانید آن را ببینید

این منظره آسمانی از 15 آوریل تا 29 آوریل قابل مشاهده خواهد بود

Skygazers در حال لذت بردن است، زیرا بارش سالانه شهاب‌سنگ Lyrid از 15 آوریل، شنبه، در سراسر آسمان شب قابل مشاهده خواهد بود. به گفته ناسا، این منظره آسمانی از 15 آوریل تا 29 آوریل قابل مشاهده است و در شب 21 آوریل و 22 آوریل 2023 به اوج خود می رسد.

در طول اوج، تماشاگران آسمان می‌توانند بیشترین تعداد ستاره‌های تیرانداز را در ساعات آخر شب 21 آوریل داشته باشند و تا ساعات اولیه و قبل از سحرگاه 22 آوریل ادامه خواهد داشت.

مجله اسمیتسونیان فاش کرد که بینندگان می توانند انتظار دیدن حدود 18 شهاب در ساعت را داشته باشند. پیتر ورس، دانشمند پژوهشی در سازمان مشترک مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین با مرکز سیاره کوچک به مجله گفت که تعداد لیریدها به اندازه پرسیدهای معروف تابستانی نخواهد بود، اما بارش باران همچنان قابل توجه است – لیریدها یکی از حدود ده بارش شهابی که در ارتفاع خود بیش از ده شهاب در ساعت تولید می کند.

به گفته EarthSky.org، بهترین زمان تماشا درست قبل از طلوع آفتاب خواهد بود که تاریک ترین زمان است. با این حال، بارش شهابی لیرید 2023 ممکن است در شب‌هایی که اوج می‌گیرد، در ساعت 10:30 شب در آسمان قابل مشاهده باشد.

به گفته ناسا، Lyrids به دلیل شهاب های سریع و درخشان خود شناخته شده است. لیریدها تمایلی به ترک قطارهای گرد و غبار طولانی و درخشان در اتمسفر زمین ندارند، اما می توانند گهگاه برق درخشانی به نام توپ آتشین تولید کنند.

طبق گفته ناسا، شهاب‌های لیرید در 2700 سال گذشته مشاهده شده‌اند و به خوبی شناخته شده‌اند که هنگام عبور از آن ردپاها و رگه‌های غبار درخشانی را در آسمان شب به جا می‌گذارند. این شهاب‌ها که برگرفته از صورت فلکی ستارگان لیرا نامگذاری شده‌اند، بخشی از میدان زباله‌ای هستند که دنباله‌دار تاچر در حال حاضر در منظومه شمسی به دور از خورشید در حال پرتاب است. تا 45 سال دیگر مسیر خود را معکوس خواهد کرد. این دنباله‌دار به عنوان یک دنباله‌دار طولانی مدت طبقه‌بندی می‌شود و ۴۱۵ سال طول می‌کشد تا یک بار به دور خورشید بچرخد.