باربادوس جمهوری جدید را اعلام کرد، ملکه الیزابت قطع شد

400 سال بعد: باربادوس جمهوری جدید اعلام شد، ملکه الیزابت قطع شد

در طول مراسم، پرچم استاندارد سلطنتی به نمایندگی از ملکه پایین آورده شد. (فایل)

بریج تاون:

باربادوس در نیمه شب رسماً خود را جدیدترین جمهوری جهان اعلام کرد، زیرا کشور جزیره ای کارائیب در مراسمی رسمی سه شنبه با حضور پسرش شاهزاده چارلز، ملکه الیزابت دوم را به عنوان رئیس دولت برکنار کرد.

به عنوان نماد تحویل تاریخی، پرچم استاندارد سلطنتی به نمایندگی از ملکه در مراسم تحلیف فرماندار کل فعلی، دام ساندرا میسون، به عنوان اولین رئیس جمهور باربادوس، پایین آورده شد.

رئیس جمهور جدید در مراسم سوگند ریاست جمهوری خود گفت: “من، ساندرا پرونلا میسون، قسم می خورم که وفادار خواهم بود و طبق قانون به باربادوس وفادار خواهم بود، پس خدایا به من کمک کن.”

عصر جدید برای ملت 285000 ساله به قرن ها نفوذ بریتانیا از جمله بیش از 200 سال بردگی تا سال 1834 پایان می دهد.

منع آمد و شد طولانی مدت همه گیر به حالت تعلیق درآمد تا به باربادیان اجازه دهد از جشن ها لذت ببرند، از جمله برنامه ریزی ها در نقاط مختلف در سراسر کشور و نمایش های آتش بازی بزرگ برای نشان دادن این گذار تاریخی.

آناستازیا اسمیت، یک پرستار 61 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «به یاد دارم که در قدیم ما واقعاً در مورد ملکه و شاهزاده چارلز و پرنسس دایانا و عروسی های سلطنتی هیجان زده می شدیم.

“اما من نمی دانم که آیا ما آنها را به عنوان خانواده سلطنتی خود می دیدیم یا نه. اکنون، همه در مورد یک جمهوری صحبت می کنند. مطمئن نیستم که چیزی در مورد زندگی من تغییر کند. اما فکر می کنم ما در حال انجام این کار هستیم. کار درست است و این یک لحظه افتخار برای باربادوس است.”

مراسم “غرور ملت” به روی عموم مردم بسته بود، اما مشهورترین شهروند باربادوس، خواننده ریحانا، در کنار مقامات ارشد برای این مراسم، همراه با رژه نظامی، گارد افتخار سوار و ادای احترام اسلحه برگزار شد.

استعمار و برده داری

باربادوس که به خاطر سواحل بی نظیر و عشق به کریکت معروف است، در سال 1966 از بریتانیا استقلال یافت.

در ماه اکتبر، میسون اولین رئیس جمهور خود را انتخاب کرد، یک سال پس از آن که نخست وزیر میا موتلی اعلام کرد که کشور به طور کامل گذشته استعماری خود را پشت سر می گذارد.

مقامات انگلیسی گفتند چارلز از سخنرانی خود در باربادوس برای تاکید بر ادامه روابط بین دو کشور از جمله از طریق گروه کشورهای مشترک المنافع استفاده خواهد کرد.

اما انتقادهای محلی از تصمیم دعوت از چارلز به عنوان مهمان افتخاری و اعطای نشان آزادی باربادوس، بالاترین افتخار ملی، وجود داشته است.

و دیدار چارلز در آخرین لحظه با درگیری مسابقه ای دیگر بر سر اظهارنظرهای ادعایی درباره نوه اش مخدوش شد.

کوچکترین پسرش پرنس هری و همسرش مگان – که مادری سیاهپوست و پدری سفیدپوست دارد – گفته اند که یکی از اعضای خانواده سلطنتی که نامش فاش نشده است از او پرسیده است که پوست فرزند اول متولد نشده آنها چقدر تیره خواهد بود.

گزارش شده است که یک کتاب جدید ادعا می کند که چارلز مسئول بوده است، که سخنگوی او آن را “تخیلی و ارزش توضیح بیشتر” رد کرد.

با تکیه بر گردشگری

برخی از باربادوس‌ها استدلال می‌کنند که مسائل ملی مبرم‌تری نسبت به جایگزینی ملکه وجود دارد، از جمله آشفتگی اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-19 که وابستگی بیش از حد به گردشگری را آشکار کرده است – که از قضا به بازدیدکنندگان بریتانیایی وابسته است.

نرخ بیکاری نزدیک به 16 درصد است که نسبت به 9 درصد در سال های اخیر افزایش یافته است.

مدیر دفتر 27 ساله گفت: “من می دانم که این چیزی است که ما برای مدت طولانی به سمت آن می رفتیم، اما فکر می کنم در زمانی رخ داد که با توجه به وضعیت اقتصادی ما و وضعیت کووید، لزوما بهترین زمان نیست.” نیکیتا استوارت.

در بریج‌تاون معمولاً شلوغ، تعداد ناچیز مکان‌های توریستی محبوب و صحنه‌های شب زنده‌داری مرده، همگی به کشوری اشاره می‌کنند که پس از سال‌ها رفاه نسبی با مشکل مواجه است.

برای فعالان جوانی مانند Firhaana Bulbulia، بنیانگذار انجمن مسلمانان باربادوس، استعمار بریتانیا و برده داری در پشت نابرابری های مدرن جزیره نهفته است.

بولبولیا، 26 ساله، گفت: «شکاف ثروت، توانایی مالکیت زمین، و حتی دسترسی به وام‌های بانک‌ها، همگی ارتباط زیادی با سازه‌هایی دارند که بر اثر حکومت بریتانیا ساخته شده‌اند.

فعالان محلی سال گذشته که تحت تأثیر جنبش‌های زندگی سیاه‌پوستان مهم است در سراسر جهان، با موفقیت از برداشتن مجسمه دریاسالار بریتانیایی لرد هوراتیو نلسون که به مدت دو قرن در میدان قهرمانان ملی ایستاده بود، حمایت کردند.

و برخی پایان سلطنت ملکه را گامی ضروری برای جبران خسارت مالی برای پرداختن به عواقب تاریخی استفاده از بردگانی که از آفریقا برای کار در مزارع قند آورده شده بودند، می دانند.

برای بسیاری از باربادوس‌ها، جایگزینی ملکه تنها با احساس ملت در طول سالیان متمادی است.

موتلی هفته گذشته گفت: «نماد این که بتوانیم آرزو کنیم رئیس دولت شویم، بسیار قدرتمند است.

رئیس جمهور منتخب ما که دوشنبه شب سوگند یاد خواهد کرد، فردی است که برای هر پسر و دختر باربدی غرور زیادی به ارمغان خواهد آورد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)