اینگونه است که کشورها شهروندان خود را از سودان آسیب دیده نجات می دهند

اینگونه است که کشورها شهروندان خود را از سودان آسیب دیده نجات می دهند

خارطوم، سودان:

نبردهای شدید در سودان باعث چندین عملیات تخلیه برای نجات شهروندان خارجی یا کارکنان سفارت از طریق جاده، هوا و دریا شده است.

فرودگاه اصلی در پایتخت خارطوم محل نبردهای شدید بوده و تحت کنترل نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) است که در حال نبرد با ارتش هستند.

برخی تخلیه‌ها از بندر سودان در دریای سرخ، در فاصله 850 کیلومتری (530 مایلی) از خارطوم در حال انجام است.

در اینجا مروری است بر آنچه که کشورهای مختلف روز یکشنبه در تلاش برای رساندن شهروندان سرگردان به مکان امن انجام دادند.

عربستان سعودی

عربستان سعودی اولین تخلیه موفقیت‌آمیز گزارش شده را با عملیات دریایی انجام داد که بیش از 150 نفر از جمله دیپلمات‌های خارجی و مقامات بندر سودان را در روز شنبه جمع‌آوری کردند.

ریاض از ورود ایمن 91 شهروند سعودی و حدود 66 شهروند از 12 کشور دیگر – کویت، قطر، امارات متحده عربی، مصر، تونس، پاکستان، هند، بلغارستان، بنگلادش، فیلیپین، کانادا و بورکینافاسو خبر داد.

ایالات متحده

روز یکشنبه ارتش آمریکا سه هلیکوپتر شینوک را برای تخلیه کارکنان سفارت آمریکا از خارطوم فرستاد.

بیش از 100 نیروی آمریکایی در عملیات نجات برای بیرون آوردن کمتر از 100 نفر شرکت کردند که شاهد پرواز هلی کوپترها از جیبوتی به اتیوپی به سودان بودند، جایی که کمتر از یک ساعت روی زمین ماندند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که دستور تخلیه کارکنان و خانواده های آنها را به دلیل “خطرات جدی و فزاینده امنیتی” در میان درگیری هایی که تاکنون صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است، صادر کرده است.

تصور می شود که چندین هزار شهروند آمریکایی از جمله دو تابعیتی در این کشور باقی بمانند.

فرانسه

یک مقام وزارت خارجه فرانسه روز یکشنبه گفت که حدود 100 نفر از ملیت های مختلف پس از یک عملیات “پیچیده” نجات، با اولین پرواز فرانسوی به خارج از کشور از سودان تخلیه شده اند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت که انتظار می‌رود دومین پرواز متشکل از 100 نفر دیگر نیز عصر یکشنبه به مقصد جیبوتی حرکت کند.

بریتانیا

ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور گفت که ارتش انگلیس کارکنان سفارت انگلیس و خانواده هایشان را از سودان تخلیه کرده است.

سوناک در توئیتی نوشت: «نیروهای مسلح بریتانیا تخلیه پیچیده و سریع دیپلمات‌های انگلیسی و خانواده‌هایشان از سودان را در بحبوحه تشدید خشونت‌ها و تهدیدهای کارکنان سفارت به پایان رساندند.»

بوقلمون

آنکارا در سحرگاه روز یکشنبه عملیات خود را آغاز کرد و برخی از حدود 600 شهروند خود را از دو منطقه خارطوم و شهر جنوبی واد مدنی از طریق جاده با خود برد.

سفارت گفت، اما پس از “انفجارها” در نزدیکی مسجدی که به عنوان محل تجمع تعیین شده بود، برنامه ریزی ها از یک مکان در خارطوم به تعویق افتاد.

اتحادیه اروپا، آلمان، ایتالیا، یونان، هلند

اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که “در تلاش برای هماهنگ کردن عملیات برای خارج کردن غیرنظامیان ما از شهری است که اکنون در وضعیت پرخطری قرار دارد”. هفت عضو اتحادیه اروپا در سودان ماموریت دارند.

وزارت دفاع و امور خارجه آلمان روز یکشنبه در توییتی نوشتند که پس از تلاش ناقص برای انتقال 150 آلمانی در روز چهارشنبه، آلمان تخلیه شهروندان سودان را در «عملیات تخلیه مداوم… با هماهنگی شرکای خود» آغاز کرد.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: رم در حال برنامه ریزی برای تخلیه «حدود 200 نفر» از جمله ایتالیایی، سوئیسی و نمایندگان واتیکان در یک عملیات نظامی در روز یکشنبه است.

وزارت امور خارجه هلند گفت که “در یک عملیات تخلیه بین المللی شرکت می کند”، ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه گفت که تیم ها “تمام تلاش خود را برای جمع آوری هلندی ها در سریع ترین زمان ممکن و ایمن انجام خواهند داد”.

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان گفت که دولت دستور داده است تا هواپیماها و نیروها را به مصر برای عملیاتی بالقوه برای نجات شهروندان یونانی و قبرسی منتقل کند.

در بیانیه وزارت خارجه ایرلند آمده است که دولت ایرلند 12 پرسنل دفاعی را برای کمک به تخلیه 150 شهروند در سودان به جیبوتی اعزام می کند.

اردن، عراق، لبنان، لیبی، تونس

سینان مجالی، سخنگوی وزارت خارجه اردن روز شنبه با بیان اینکه امان تخلیه حدود 300 شهروند اردنی را آغاز کرده است، گفت: «همکاری مستمری با امارات و عربستان سعودی برای این منظور وجود دارد».

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، گفت که کارکنان سفارت عراق روز شنبه خارطوم را ترک کردند، در حالی که روز یکشنبه، 14 شهروند به سلامت به یک “محل امن” در بندر سودان رسیدند. صحاف یکشنبه بدون ارائه جزئیات بیشتر به خبرگزاری فرانسه گفت، یک عراقی در خارطوم “به دلیل حوادث جاری” کشته شد.

لبنان گفت 60 شهروند نیز از طریق جاده خارطوم را ترک کرده اند و پیش از تخلیه برنامه ریزی شده از طریق دریا، “امن” هستند.

سفارت لیبی در خارطوم روز جمعه اعلام کرد که 83 لیبیایی را از پایتخت تخلیه کرده و آنها را به بندر سودان برده است.

سفارت تونس از اجرای عملیات تخلیه برای روز دوشنبه خبر داده است تا شهروندانی را که در این کشور باقی مانده اند پس از خروج تعدادی از کشتی های سعودی خارج کنند.

چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، اندونزی

سایر کشورهای خارجی که برای تخلیه آماده می شوند، می توان به کره جنوبی و ژاپن اشاره کرد که نیروهای خود را به کشورهای مجاور اعزام کرده اند.

هند گفت که دو هواپیمای نیروی هوایی “در جده” در عربستان سعودی در حالت آماده باش است و یک کشتی نیروی دریایی به بندر سودان رسیده است، اما طبق بیانیه وزارت امور خارجه، هرگونه تخلیه “به وضعیت امنیتی بستگی دارد”.

ارتش سودان گفته است که تلاش‌ها را برای تخلیه دیپلمات‌ها از چین هماهنگ می‌کند.

اندونزی گفت 43 شهروند در داخل محوطه سفارت در خارطوم پناه گرفته اند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)