ایلان ماسک می گوید سفینه فضایی می تواند ظرف 6 تا 8 هفته آماده پرتاب شود

ایلان ماسک می گوید سفینه فضایی می تواند ظرف 6 تا 8 هفته آماده پرتاب شود

اسپیس ایکس در بیانیه ای اعلام کرد که این فضاپیما “موتورهای متعددی را تجربه کرده است”.

فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس که برای فرستادن فضانوردان به ماه و مریخ طراحی شده بود، دقایقی پس از پرتاب در یک پرواز آزمایشی در تگزاس در 20 آوریل منفجر شد. اسپیس ایکس در بیانیه ای گفت که این فضاپیما در طول صعود خود موتورهای متعددی را تجربه کرد و سپس گم شد. قبل از اینکه «سیستم خاتمه پرواز بر روی بوستر و کشتی فرمان داده شود»، شروع به غلتیدن کرد. اکنون، ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس و میلیاردر، اعلام کرده است که این فضاپیما می تواند طی «شش تا هشت هفته» برای پرتاب مجدد آماده شود.

این میلیاردر، عصر شنبه در طی فضاهای توییتر، اظهار داشت که وقتی موتورهای استارشیپ، که 30 موتور از 33 تای آن برای آزمایش پرواز روشن می‌شدند، به “تراست کامل” رسیدند، “احتمالا بتن را خرد کرد”. در CNN آقای ماسک همچنین اظهار داشت که “خوشحال است که گزارش دهد که آسیب پد در واقع بسیار کم است” و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای پرتاب دیگری “شش تا هشت هفته” طول می کشد.

مدیر عامل این شرکت به گفته این رسانه گفت: “نتیجه تقریباً مطابق با آنچه من انتظار داشتم و شاید کمی فراتر از انتظارات من بود.”

همانطور که در خروجی، فضاپیما و پرتابگر بر فراز خلیج مکزیک زمانی که مکانیسم خاتمه یا خود تخریبی فضاپیما فعال شد، نابود شدند. به گفته این میلیاردر، سیستم خاتمه پرواز باید مجدداً تأیید شود زیرا این ویژگی برای منفجر کردن موشک بیشتر از حد پیش‌بینی شده طول می‌کشد و «تضمین می‌کند که از مسیر خارج نمی‌شود». این ممکن است بر مدت زمانی که این شرکت طول می کشد تا یک Starship جدید را در سکوی پرتاب قرار دهد، تأثیر بگذارد.

آقای ماسک گفت: “به نظر می رسد حاشیه های ساختاری خودرو بهتر از آن چیزی است که ما انتظار داشتیم. همانطور که می توانیم بگوییم این وسیله نقلیه در واقع به سمت انتها حرکت می کند و همچنان دست نخورده باقی می ماند.”

لازم به ذکر است که سازمان هوانوردی فدرال (FAA) دولت ایالات متحده بر این تحقیقات نظارت دارد. تا زمانی که این ارزیابی به پایان نرسد، اسپیس ایکس مجاز به پرتاب وسیله نقلیه استارشیپ دیگری نیست. همچنین مشخص نیست که چقدر زمان می برد. FAA گفت: “ما در مورد جدول زمانی حدس و گمان نمی زنیم. ایمنی جدول زمانی را تعیین می کند.”