ایسلند سطح هشدار را برای فعال ترین آتشفشان Grimsvotn به نارنجی افزایش داد

ایسلند سطح هشدار را برای فعال ترین آتشفشان خود به «نارنجی» افزایش داد

Grimsvotn، واقع در زیر بزرگترین یخچال طبیعی ایسلند Vatnajokul، آخرین بار در سال 2011 فوران کرد (پرونده)

ریکیاویک، ایسلند:

ایسلند روز دوشنبه پس از ثبت چندین زمین لرزه کوچک در اوایل روز، سطح هشدار را برای فوران احتمالی فعال ترین آتشفشان خود افزایش داد.

آتشفشان Grimsvotn در منطقه‌ای دورافتاده و خالی از سکنه در مرکز ایسلند واقع شده است و در زیر یک یخچال عظیم قرار دارد.

کارشناسان گریمسووتن را برای چندین هفته پس از ترکیدن دریاچه یخچال طبیعی آن، رویدادی که می تواند باعث فوران آتشفشانی شود، زیر نظر گرفته اند.

در آخرین فوران در سال 2011، یک ابر خاکستر باعث اختلالات نسبتاً جزئی در ترافیک هوایی شد که حدود 900 پرواز لغو شد.

این در مقایسه با فوران یک سال قبل آتشفشان Eyjafjallajokull که منجر به لغو 100000 پرواز و سرگردانی 10 میلیون مسافر شد، جزئی تلقی می شد.

اداره هواشناسی ایسلند (IMO) در وب سایت خود اعلام کرد که سطح هشدار آتشفشان گریمسواتن روز دوشنبه به دلیل «فعالیت لرزه ای شدید» به «نارنجی» از «زرد» افزایش یافت.

بر اساس مقیاس IMO، کد رنگی که برای اطلاع رسانی به صنعت هوانوردی از خطر فوران طراحی شده است، به این معنی است که آتشفشان “در حال نشان دادن فعالیت شدید با احتمال افزایش فوران” است.

کد قرمز به این معنی است که فوران قریب الوقوع در نظر گرفته می شود، با احتمال قوی که یک ابر خاکستر می تواند باعث اختلال قابل توجه در ترافیک هوایی شود.

روز دوشنبه چندین زمین لرزه به بزرگی 3.6 ریشتر به ثبت رسید.

IMO گفت در حالی که فعالیت لرزه ای در دو روز گذشته افزایش یافته است، هیچ افزایشی در ماگمای آتشفشان تا کنون شناسایی نشده است.

IMO گفت: “این فعالیت لرزه ای ممکن است به دلیل کاهش فشار بالای آتشفشان باشد، زیرا آب های سیل از دریاچه زیر یخبندان خارج شده است.”

یک پدیده طبیعی به نام “jokulhlaup”، سیل زیر یخبندان حدود دو هفته پیش آغاز شد و در اوایل یکشنبه به اوج خود رسید.

IMO گفت اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که کلاهک یخی در دریاچه زیر یخچالی Grimsvotn حدود 77 متر (253 فوت) فروکش کرده است.

کاهش فشار بر روی آتشفشان، که توسط جریان میلیون ها تن آب تحریک می شود، می تواند باعث فوران شود. این مورد در سال های 2004، 1934 و 1922 بود.

گریمسووتن که در زیر بزرگترین یخچال طبیعی ایسلند Vatnajokull قرار دارد، آخرین بار در سال 2011 فوران کرد. فوران های اخیر آن هر 5 تا 10 سال یکبار رخ می دهد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)