ایران می گوید لغو تحریم ها یا عدم بازگشت به توافق هسته ای – RT World News

ایران هشدار داده است که هیچ راهی برای احیای توافق هسته‌ای 2015 وجود ندارد مگر اینکه همه تحریم‌ها علیه تهران برداشته شوند، زیرا مذاکرات در وین در تلاش برای بازگرداندن این توافق آغاز شده است.

ایران هشدار داده است که هیچ راهی برای احیای توافق هسته‌ای 2015 وجود ندارد مگر اینکه همه تحریم‌ها علیه تهران برداشته شوند، زیرا مذاکرات در وین در تلاش برای بازگرداندن این توافق آغاز شده است.

نمایندگان ایران روز دوشنبه با نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا در وین گرد هم آمدند تا درباره احیای توافق هسته‌ای 2015 که توسط دولت ترامپ در سال 2018 کنار گذاشته شد، گفتگو کنند – اما امیدها برای هر پیشرفت بزرگی کم به نظر می‌رسید.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در بیانیه‌ای قبل از شروع مذاکرات، الزاماتی را مطرح کرد که اگر قرار است تلاشی برای نجات توافقی صورت گیرد که واشنگتن سه سال پیش به‌طور ناگهانی آن را رها کرد، باید رعایت شود.

بازگشت آمریکا به توافق هسته ای بدون تضمینی برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ گذشته بی معنا خواهد بود.

علیرغم تشکیل دولت جدید در آمریکا، نه تنها تحریم های غیرقانونی و یکجانبه پابرجاست، بلکه سیاست تحریم ایران همچنان ادامه دارد. امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران در حال اقدام است، گفت “در حسن نیت.”

ادامه مطلب


آمریکا تهدیدی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران پنهان کرد

او این سوال را مطرح کرد که آیا دولت رئیس جمهور جو بایدن یا خیر “واقعا مصمم است” برای اجرای تعهدات خود آماده است “سیاست های شکست خورده گذشته را رها کنید” از دولت قبل

رابرت مالی، فرستاده آمریکا، پیشتر ایران را به دلیل تلاش برای این کار محکوم کرده بود “اهرم های بیشتری ایجاد کنید و سپس برگردید و بگویید که چیز بهتری می خواهند” در طول مذاکرات، هشدار داد که تاکتیک آنها “به سادگی کار نخواهد کرد.”

مالی به تهران هشدار داد که در صورت شکست مذاکرات، ایالات متحده آماده افزایش فشار بر این کشور برای جلوگیری از افزایش فعالیت های هسته ای است. از سال 2018، ایران اورانیوم را تا حدی غنی‌سازی کرده است که محدودیت‌های اعمال شده بر اساس توافق برجام را نقض کرده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در مذاکرات روز دوشنبه لحن مثبت تری داشت و گفت: “با احتیاط خوشبینانه” می توان به توافق رسید، اما او اذعان داشت که مسکو این کار را انجام می دهد “آگاهی کامل از همه مشکلات” مذاکره کنندگان روبرو می شوند.

در همین حال، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در یک نشست خبری اعلام کرد که این دور از مذاکرات “آخرین فرصت” برای موافقت ایران با توافق هسته ای.

تراس بدون اینکه در صورت امتناع ایران از امضای توافقنامه جدید چیزی را رد کند، گفت که بریتانیا متعهد به کار است برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به تسلیحات هسته‌ای، قاطعانه برخورد می‌کنیم.»