ایران فرانسه را به دلیل «بی ثبات کردن» قرارداد جت جنگنده رافال با امارات محکوم کرد

ایران فرانسه را به دلیل

ایران گفت که انتظار دارد فرانسه مسئولیت بیشتری داشته باشد.

تهران:

ایران روز دوشنبه پس از امضای قرارداد 14 میلیارد یورویی پاریس با امارات متحده عربی برای خرید 80 جت جنگنده رافال، فرانسه را به “بی ثبات کردن” منطقه خلیج فارس متهم کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس خبری گفت: ما نباید نقش فرانسه در بی ثبات کردن منطقه را نادیده بگیریم.

ما انتظار داشتیم فرانسه مسئولیت پذیرتر باشد.»

نظامی‌سازی منطقه ما غیرقابل قبول است و سلاح‌هایی که در منطقه می‌فروشند منبع آشوب است.»

فرانسه سفارش 80 هواپیمای جنگنده رافال را در جریان سفر روز جمعه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور آمریکا به امارات، صادر کرد.

در طول این سفر، ابوظبی همچنین قراردادی را برای خرید 12 هلیکوپتر ترابری نظامی کاراکال به ارزش کل بیش از 17 میلیارد یورو (بیش از 19 میلیارد دلار) امضا کرد.

بر اساس گزارش پارلمان فرانسه، امارات متحده عربی با معاملاتی به ارزش 4.7 میلیارد یورو از سال 2011 تا 2020، پنجمین مشتری بزرگ صنعت دفاعی فرانسه بود.

فرانسه پس از استفاده از برخی از این تسلیحات در یمن، جایی که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی شامل امارات متحده عربی در حال نبرد با شورشیان مورد حمایت ایران در جنگی است که یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان را ایجاد کرده است، با انتقاد مواجه شده است.

خطیب زاده همچنین گلایه کرد که «میلیاردها دلار سلاح به کشورهای عربی فروخته می شود» بدون ایجاد نگرانی جهانی در حالی که برنامه موشکی ایران توسط قدرت های جهانی محکوم شده است.

اظهارات وی در حالی بیان شد که شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی در سفری نادر به تهران بود، زیرا دو کشور به دنبال کاهش روابط کاهش یافته پنج سال پیش هستند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)