ایران دوربین‌های دیده‌بان را در «خرابکاری» در سایت هسته‌ای بررسی می‌کند – RT World News

تهران مدعی شده است که دوربین‌های نظارتی نصب شده در سایت هسته‌ای ایران توسط ناظر اتمی سازمان ملل ممکن است توسط اسرائیل “خرابکاری” شده باشد و احتمالاً حتی برای کمک به حمله به این تاسیسات در ماه ژوئن استفاده شده باشد.

محسن بهاروند، نماینده ایران در انگلیس روز جمعه در یک نشست توجیهی در لندن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) خواست به مقامات تهران فرصت بیشتری برای بررسی خرابکاری احتمالی در کارگاه سانتریفیوژ در شهر کرج بدهد. توسط یک انفجار مرموز در تابستان.

در آنجا یک خرابکاری توسط اسرائیل انجام شد و برخی دوربین ها آسیب دیدند و تحقیقات در این زمینه در جریان بود. به نقل از بلومبرگ، سفیر گفت که بازرسان ایرانی در حال بررسی این هستند که آیا دوربین ها ممکن است به عنوان بخشی از این حمله استفاده شده باشد یا خیر.

ما فقط از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستیم تا مدتی صبر کند تا این تحقیقات به پایان برسد.

ادامه مطلب


ایران اسرائیل را به حمله خرابکارانه ژوئن به سایت هسته‌ای متهم می‌کند و می‌گوید این حمله به تجهیزات آسیبی وارد نکرده است.

با این حال، در اسناد رسمی که ماه گذشته خبرگزاری فرانسه به دست آورد، آژانس بین المللی انرژی اتمی “به طور قطعی” پس از اینکه دولت ایران به آژانس گفت که در حال بررسی خرابکاری های احتمالی است، این تصور را رد کرد که دوربین های نظارتی آن هر گونه نقشی در انفجار داشته است.

اگرچه هیچ بازیگری مسئولیت حمله ژوئن را بر عهده نگرفت، نیویورک تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داد که این سایت در کرج در فهرستی از اهدافی است که اسرائیل در سال گذشته به دولت دونالد ترامپ ارائه کرده بود. این بسیار دور از اولین حادثه عجیب در تاسیسات ایران بود، با حمله مشابهی در ماه آوریل به سایت دیگری در نطنز – که توسط مقامات تهران نیز به اسرائیل چسبانده شده بود.

پس از محدود کردن دسترسی ایران به بازرسان، مجموعه‌ای از دستگاه‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت‌های هسته‌ای مستقر شدند که بخشی از تلاش برای کاهش پایبندی به توافق هسته‌ای منعقد شده با قدرت‌های جهانی در سال 2015 بود. ایالات متحده در زمان رئیس‌جمهور سابق از این پیمان خارج شد ترامپ، همه تحریم ها را دوباره اعمال کرد و ایران را وادار کرد که به تدریج از تعهدات خود دور شود. در میان آن پیامدها، توافقنامه توقف شکاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه اجازه نظارت از راه دور در تاسیسات حساس، از جمله مجتمع سانتریفیوژ در کرج، منعقد شد.

واشنگتن به نوبه خود از تهران خواسته است تا به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد یک دوربین تخریب شده در حمله ژوئن را جایگزین کند، حتی قول داده است “پاسخ مناسب” باید از انجام این کار امتناع کند. خود ناظر اتمی نیز نگرانی هایی را مطرح کرده است و رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته اعلام کرد که آژانس «نزدیک به نقطه ای که [it] نمی تواند تداوم دانش را تضمین کند.» در مورد برنامه انرژی هسته ای ایران

تحقیقات خرابکارانه در حالی ادامه دارد که مقامات آمریکایی و ایرانی مذاکرات برای احیای توافق هسته ای را که اخیراً پس از یک وقفه طولانی دوباره آغاز شده است، از سر می گیرند. با وجود تلاش‌های دیپلماتیک، به نظر می‌رسد دولت جو بایدن در حال سخت‌تر شدن موضع خود است، حتی با بیان اینکه واشنگتن اکنون در حال بررسی این موضوع است. “گزینه ها” در صورت شکست مذاکرات بنا بر گزارش ها، اسرائیل نیز برای انجام مانورهای نظامی مشترک با آمریکا برای آماده شدن برای حمله احتمالی به زیرساخت های هسته ای ایران در صورت عدم دستیابی به توافق، فشار آورده است.

بیشتر بخوانید: ایالات متحده به ایران می‌گوید که به ناظر هسته‌ای سازمان ملل اجازه دسترسی به کارگاه قطعات سانتریفیوژ را بدهد، در غیر این صورت با “پاسخ” مواجه خواهد شد.