ایران خواسته های توافق هسته ای را مطرح می کند – RT World News

در حالی که مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن بر سر احیای توافق هسته ای سال 2015 وارد چهارمین روز مذاکرات شده است، دولت ایران پیش نویس فهرست پیشنهادی خود را به قدرت های اروپایی ارائه کرده است.

به گزارش رویترز، یک دیپلمات اروپایی تایید کرد که این دو پیش نویس روز پنجشنبه ارائه شده است و پس از دورهای قبلی مذاکرات که منجر به بن بست شده بود، راه بالقوه ای را به پیش می برد.

ایران متنی را در لغو تحریم های ظالمانه و مسائل هسته ای خبرگزاری رسمی این کشور، INRA، بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت. یکی از این پیشنهادها تمرکز بر این است که تهران اقداماتی را که برای غنی‌سازی اورانیوم انجام داد فراتر از محدودیت‌های توافق‌شده در توافق سال 2015 پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا سه سال پیش به‌طور ناگهانی از این توافق کنار گذاشت، متمرکز شود.

ادامه مطلب


تهدید ایران به «خرکردن دندان آمریکا»

پیش از تحویل این فهرست، علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، اولویت اصلی کشورش در هر توافقی را تکرار کرد و به خبرنگاران گفت که کشور می‌خواهد. همه تحریم ها به یکباره برداشته شوند.

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، روز پنجشنبه در توییتی نوشت که اکنون یک توافق احتمالی وجود دارد. “در دسترس” اگر کشورهای غربی آماده نشان دادن باشند “حسن نیت” و درگیر شوند گفت و گوی منطقی، هوشیارانه و نتیجه گرا.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، علیرغم خوش‌بینی تهران، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که ایران “حرکات اخیر” نداد “دلایل زیادی برای خوش بینی.”

در دور قبلی مذاکرات، اتحادیه اروپا مدعی شد که بین 70 تا 80 درصد از پیش نویس توافق توافق شده است، اگرچه ایران استدلال کرده است که “عناصر در پیش نویس تایید نشده قبلی” بود “در تضاد” با تلاش برای احیای توافق هسته ای.

پیشنهاد ارائه شده از سوی ایران پس از هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه تهران اکنون پالایش اورانیوم با خلوص 20 درصد را با یک خوشه ماشین در یک کارخانه غنی‌سازی سوخت آغاز کرده است، ارائه می‌شود.

دور کنونی مذاکرات در وین، پایتخت اتریش، جایی که مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، برگزار می‌شود و باقری با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس برای بررسی پیشرفت‌ها بین طرف‌های مربوطه در روز پنجشنبه دیدار کرد.