ایالات متحده چین را با محدودیت های تجاری جدید، تحریم ها بر سر حقوق اویغورها هدف قرار داد

ایالات متحده چین را با محدودیت های تجاری جدید، تحریم ها بر سر حقوق اویغورها هدف قرار داد

دولت بایدن روز پنجشنبه دوری از تحریم های جدید را به دلیل نظارت بر سین کیانگ اعمال کرد

واشنگتن:

ایالات متحده روز پنجشنبه مجموعه ای از اقدامات را برای محکوم کردن رفتار چین با اقلیت اویغور، با رای قانونگذاران به محدود کردن تجارت و مجموعه ای از تحریم های جدید به دلیل نظارت بر فناوری پیشرفته، آغاز کرد.

ایالات متحده فشارها را بر چین در بحبوحه اختلافات افزایش داده است، به طوری که دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، یک روز قبل تولیدکنندگان مسکن هایی را که در بحران اعتیاد آمریکا نقش داشته اند، هدف قرار داده است.

پس از مذاکرات طولانی، سنای ایالات متحده به اتفاق آرا رای داد تا ایالات متحده را به اولین کشوری تبدیل کند که تقریباً تمام واردات از منطقه شمال غربی سین کیانگ چین را به دلیل نگرانی از شیوع کار اجباری ممنوع می کند.

سناتور مارکو روبیو، راننده قانون پیشگیری از کار اجباری اویغورها، گفت: “ما می دانیم که با نسل کشی که اکنون شاهد انجام آن هستیم، با سرعتی نگران کننده و وحشتناک اتفاق می افتد.”

مجلس نمایندگان هفته گذشته این قانون را تصویب کرد و کاخ سفید گفته است که بایدن آن را امضا خواهد کرد.

این قانون که برخی از تجارت‌های ایالات متحده را آشفته کرده است، واردات همه کالاها از منطقه را ممنوع می‌کند، مگر اینکه شرکت‌ها مدرک قابل تأییدی ارائه دهند که تولید شامل برده‌داری نیست.

سین کیانگ منبع اصلی پنبه است و تخمین زده می‌شود که 20 درصد پوشاک هر ساله از جمله موادی از این منطقه به ایالات متحده وارد می‌شود.

کارشناسان حقوق، شاهدان و دولت ایالات متحده می گویند که بیش از یک میلیون اویغور و سایر مسلمانان ترک زبان در اردوگاه ها زندانی هستند تا سنت های فرهنگی اسلامی خود را ریشه کن کنند و به زور آنها را در اکثریت هان چین همگن کنند.

پکن این سایت‌ها را مراکز آموزش حرفه‌ای توصیف می‌کند و می‌گوید که مانند بسیاری از کشورهای غربی، به دنبال کاهش جذابیت اسلام رادیکال پس از حملات مرگبار است.

ایالات متحده این کمپین را نسل کشی توصیف کرده است و به همراه استرالیا، بریتانیا و کانادا برای تحریم دیپلماتیک بازی های زمستانی پکن در سال آینده بر سر این موضوع برنامه ریزی کرده اند.

– نظارت با تکنولوژی بالا –

دولت بایدن روز پنجشنبه همچنین دوری از تحریم‌های جدید را به دلیل نظارت در سین‌کیانگ، جایی که گروه‌های حقوقی می‌گویند چین در حال توسعه فناوری‌های جدید در هوش مصنوعی و ردیابی DNA برای نظارت بر اویغورها است، اعمال کرد.

وزارت خزانه داری هر گونه تراکنش مالی ایالات متحده با هشت شرکت فناوری چینی را ممنوع کرد.

این شرکت‌ها عبارتند از SZ DJI Technology که پهپادها را به سرویس‌های امنیتی در سین‌کیانگ ارائه کرده است، و Xiamen Meiya Pico Information که یک اپلیکیشن موبایل برای ردیابی فایل‌ها در تلفن‌های افراد ایجاد کرده است.

وزارت خزانه داری گفت که اهداف دیگر شامل فناوری Cloudwalk است که برای تشخیص چهره اویغورها و تبتی ها توسعه یافته و از آن زمان در زیمبابوه برای کمک به بهبود فناوری مستقر شده است.

در اطلاعیه ای آمده است که وزارت بازرگانی به طور جداگانه صادرات حساس به آکادمی علوم پزشکی نظامی و 11 موسسه تحقیقاتی آن را به دلیل کارهای بیوتکنولوژیکی از جمله “تظاهرات سلاح های کنترل مغز” محدود کرده است.

موسسات تحقیقاتی شامل مراکز متمرکز بر انتقال خون، مهندسی زیستی و سم شناسی هستند.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «پیگیری علمی بیوتکنولوژی و نوآوری‌های پزشکی می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد».

وی با استفاده از مخفف جمهوری خلق چین افزود: «متاسفانه جمهوری خلق چین از این فناوری‌ها برای کنترل مردم خود و سرکوب اعضای گروه‌های اقلیت‌های قومی و مذهبی استفاده می‌کند.»

ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کالاها، فناوری‌ها و نرم‌افزارهای ایالات متحده که از علوم پزشکی و نوآوری‌های بیوتکنیکی پشتیبانی می‌کنند، به سمت استفاده‌هایی بر خلاف امنیت ملی ایالات متحده منحرف شوند.»

وزارت بازرگانی همچنین شرکت‌هایی از چین، گرجستان، مالزی و ترکیه را به اتهام انتقال اقلام آمریکایی به سمت ارتش ایران، که واشنگتن تحریم‌های گسترده‌ای را علیه آن اعمال می‌کند، در لیست سیاه قرار داد.

آکادمی علوم پزشکی نظامی مستقر در پکن در توسعه واکسن کووید-19 فعال بوده است. اما ایالات متحده به طور فزاینده ای از ارتباط بین تحقیقات غیرنظامی و نظامی در چین نگران شده است.

چین اوایل پنجشنبه عصبانیت خود را از تحریم های آمریکا بر شرکت های شیمیایی به دلیل صادرات داروهای مسکن ابراز کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: این نوع اعمال اشتباه که در آن یک طرف بیمار است اما طرف دیگر را مجبور به مصرف دارو می کند، سازنده نیست.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)