ایالات متحده پس از 20 سال وضعیت تروریستی شورشیان را تغییر می دهد – RT World News

درست پس از پنجمین سالگرد توافق صلح بین این گروه شورشی و دولت کلمبیا، ایالات متحده رسماً نیروهای انقلابی کلمبیا (FARC) را از فهرست سازمان های تروریستی خارجی خود حذف کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای این موضوع را تایید کرد وزارت امور خارجه در حال لغو نامگذاری نیروهای انقلابی کلمبیا (FARC) به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی (FT) است. پس از بیش از 20 سال

فارک در سال 1997، در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، در میانه درگیری خشونت آمیز بین این گروه و دولت این کشور که چندین دهه به طول انجامید، به عنوان FT معرفی شد.

در 24 نوامبر 2016، دولت کلمبیا و فارک به یک توافق صلح دست یافتند که به درگیری ها پایان داد. دو سال بعد، فارک با سازمان ملل متحد برای تسلیم و از کار انداختن تسلیحات خود قبل از تبدیل شدن به یک حزب سیاسی همکاری کرد.

با وجود حذف نام تروریستی، دولت بایدن تصمیم خود را اعلام کرد “تغییر نمی دهد [US government’s] موضع گیری در رابطه با هرگونه اتهام یا اتهام احتمالی در ایالات متحده علیه رهبران سابق فارک». بلینکن افزود که این حرکت به این منظور طراحی شده است تسهیل توانایی ایالات متحده برای حمایت بهتر از اجرای 2016 [peace] توافق.»

در حالی که ایالات متحده در حال لغو برچسب تروریستی است که از دهه 1990 بر فراز فارک آویزان شده است، گروه های انشعابی را که هنوز درگیر رفتارهای مخالف هستند به عنوان FTs تعیین خواهد کرد. FARC-EP و Segunda Marquetalia، متشکل از ستیزه جویان سابق فارک، به ادامه مبارزه علیه دولت کلمبیا و حمایت از قاچاق مواد مخدر متهم شده اند. گفته می شود که این دو گروه دارای بیش از 5000 شورشی سابق فارک هستند که از امضای قرارداد صلح امتناع کردند.