ایالات متحده و متحدان می گویند که طالبان از قول خود عقب نشینی می کند – RT World News

ایالات متحده و بیش از ده‌ها تن از متحدانش با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را نسبت به اعدام‌های سرپایی پرسنل امنیتی دولت سابق افغانستان به دست طالبان ابراز کرده‌اند.

این بیانیه کوتاه به کسانی که اکنون در قدرت هستند در افغانستان هشدار می دهد که در صورت تایید، این قتل ها “نقض جدی حقوق بشر است و با عفو اعلام شده طالبان در تضاد است.واشنگتن از دولت بالفعل افغانستان خواسته است تاعفو را برای اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان و مقامات دولتی سابق به طور مؤثر اجرا کنید تا اطمینان حاصل شود که این عفو ​​در سراسر کشور و در سرتاسر رده های آنها رعایت می شود.

در این بیانیه که روز شنبه منتشر شد، از طالبان خواسته شده است که در مورد قتل های گزارش شده تحقیق کنند.به سرعت و به صورت شفاف،” احضار مسئولین به پاسخگویی و علنی کردن یافته های تحقیقات. در پایان می‌گوید که آمریکا و متحدانش «به اندازه گیری طالبان با اقدامات آنها ادامه دهد.

https://www.state.gov/joint-statement-on-reports-of-summary-killings-and-enforced-disapearances-in-afghanistan/


بریتانیایی‌ها کت‌های خز را به افغانستان و پاکستان می‌فرستند

دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه گزارشی ۲۵ صفحه‌ای منتشر کرد که در آن مدعی شد دست‌کم ۴۷ تن از اعضای سابق نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان که «بین 15 اوت تا 31 اکتبر به نیروهای طالبان تسلیم شده بودند یا توسط آنها دستگیر شدند.“از آن زمان کشته شده بود یا”ناپدید شد.

دیده‌بان حقوق بشر فرض می‌کند که طالبان ابتدا امنیت عملیات‌ها را به شرط ثبت نام در مقامات جدید و بررسی ارتباط با واحدهای ویژه نیروهای ویژه تضمین کرده است. با این حال، ادعا می کند، “طالبان از این غربال‌گری‌ها برای بازداشت و اعدام یا ناپدید شدن اجباری افراد در طی چند روز پس از ثبت‌نام استفاده کرده‌اند و اجساد آن‌ها را برای یافتن اقوام یا جوامع می‌سپارند.

پاتریشیا گوسمن، معاون مدیر آسیایی دیده بان حقوق بشر، در اظهار نظر در مورد یافته های این گزارش، حدس زد که قتل های ادعا شده ممکن است توسط فرماندهان محلی طالبان علی رغم وعده های رهبری این گروه مبنی بر عفو انجام شده باشد.

https://www.hrw.org/report/2021/11/30/no-forgiveness-people-you/executions-and-enforced-disappearances-afghanistan

هفته گذشته یک هیئت آمریکایی با نمایندگان طالبان در دوحه قطر گفتگو کرد و از این گروه خواست تا حق تحصیل برای زنان و دختران در افغانستان را تضمین کند. مقامات آمریکایی نیز «نگرانی عمیق خود را در مورد اتهامات نقض حقوق بشر ابراز کرد.به نوبه خود، مقامات جدید در کابل از واشنگتن خواستند تا دارایی های مالی افغانستان را در خارج از کشور آزاد کند و تحریم ها را لغو کند.

طالبان پس از سال ها شورش در ماه اوت در افغانستان به قدرت رسیدند. دولت مورد حمایت غرب این کشور زمانی که ایالات متحده و ناتو که بخش اعظم ارتش خود را تا پایان تابستان بیرون کشیده بودند، از بین رفت. این گروه اسلامگرای تندرو از سال 1996 تا سال 2001 در راس آن قرار داشت، زمانی که تهاجم به رهبری ایالات متحده منجر به پایان حکومت آن شد. در آن زمان، به دلیل اجرای یک نسخه افراطی از قوانین شریعت بدنام بود. با این حال، امروزه این کشور مشتاق به رسمیت شناختن بین المللی است و ادعا می کند که اقدامات وحشیانه گذشته را از بین برده است.