ایالات متحده می‌گوید برزیل «طوطی‌سازی تبلیغات روسیه و چین» در مورد جنگ اوکراین

ایالات متحده می گوید برزیل در مورد جنگ اوکراین

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که پیام لولا در مورد جنگ “عمیقاً مشکل ساز” است.

واشنگتن:

کاخ سفید روز دوشنبه پس از اینکه رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا در سفر به چین گفت که ایالات متحده جنگ در اوکراین را تشویق می کند، برزیل را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت: «در این مورد، برزیل بدون توجه به واقعیات، تبلیغات روسیه و چین را طوطی وار انجام می دهد.

لولا روز شنبه در جریان سفر به پکن، جایی که با شی جین پینگ، رهبر چین دیدار کرد، گفت که “ایالات متحده باید تشویق به جنگ را متوقف کند و صحبت در مورد صلح را آغاز کند. اتحادیه اروپا باید در مورد صلح صحبت کند.”

این بازتاب خطی بود که مسکو و پکن اغلب از آن استفاده می‌کردند و غرب را مقصر جنگ می‌دانستند، جنگی که در فوریه 2022 آغاز شد، زمانی که نیروهای روسی در تلاش برای سرنگونی دولت منتخب دموکراتیک و الحاق بخش‌هایی از این کشور طرفدار غرب به اوکراین سرازیر شدند.

برزیل در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به کشورهای غربی نپیوسته و درخواست ارسال مهمات به اوکراین را رد کرده است.

روز دوشنبه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در برزیل، در آغاز سفر خود به آمریکای لاتین، گفت که روسیه “از دوستان برزیلی ما به خاطر درک واضح آنها از پیدایش وضعیت (در اوکراین) سپاسگزار است.

لولا، چپ‌گرای کهنه‌کار، مشتاق تقویت تلاش برزیل برای تبدیل شدن به یک صلح‌ساز غیرمتعهد است.

اما کربی گفت که پیام لولا در مورد جنگ “عمیقا مشکل ساز” بود.

او گفت که واشنگتن “هیچ اعتراضی به هیچ کشوری که بخواهد برای پایان دادن به جنگ تلاش کند” ندارد.

کربی گفت: “بدیهی است که ما می خواهیم جنگ پایان یابد.” اگر پوتین (ولادیمیر رئیس جمهور روسیه) پوتین حمله به اوکراین را متوقف کند و نیروهایش را بیرون بکشد، ممکن است همین الان اتفاق بیفتد.

اظهارات اخیر برزیل مبنی بر اینکه اوکراین باید به طور رسمی واگذاری کریمه را به عنوان یک امتیاز صلح در نظر بگیرد، به سادگی نادرست است، به ویژه برای کشوری مانند برزیل که به حمایت از اصول حاکمیت و تمامیت ارضی (در سازمان ملل متحد) رای داده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)