ایالات متحده موافقتنامه “ربات های قاتل” را رد کرد. پیشنهاد منشور رفتار در سازمان ملل

ایالات متحده موافقتنامه

ایالات متحده کد رفتاری را در مورد روبات های قاتل در سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد. (فایل)

ژنو:

واشنگتن با رد درخواست ها برای یک توافق نامه الزام آور برای تنظیم یا ممنوعیت استفاده از سلاح هایی که اغلب به آنها ربات های قاتل می گویند، به جای آن روز پنجشنبه در سازمان ملل یک “رمز رفتار” پیشنهاد کرد.

یک مقام آمریکایی که در نشستی در ژنو با تمرکز بر یافتن زمینه‌های مشترک در مورد استفاده از چنین سلاح‌های به اصطلاح خود مختار کشنده‌ای صحبت می‌کرد، از ایده تنظیم استفاده از آنها از طریق “ابزار الزام‌آور قانونی” خودداری کرد.

در این نشست کارشناسان دولتی برای گفتگوهای سطح بالا در کنفرانس بررسی کنوانسیون برخی سلاح های متعارف از 13 تا 17 دسامبر آماده شدند.

جاش دوروسین، مقام آمریکایی در این نشست گفت: «از نظر ما، بهترین راه برای پیشرفت… از طریق توسعه یک کد رفتار غیر الزام آور خواهد بود.

سازمان ملل از سال 2017 میزبان مذاکرات دیپلماتیک در ژنو با هدف دستیابی به توافقی در مورد نحوه رسیدگی به استفاده از روبات های قاتل بوده است.

فعالان و تعدادی از کشورها خواستار ممنوعیت همه جانبه هر گونه سلاحی شده اند که می تواند از نیروی مرگبار بدون نظارت انسانی بر روند و صدور دستور کشتار نهایی استفاده کند.

در نوامبر 2018، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به درخواست برای ممنوعیت پیوست، اما تاکنون کشورها حتی در مورد اینکه آیا نیازی به تنظیم تسلیحات وجود دارد یا خیر، توافق نکرده‌اند.

در جریان مناظره روز پنجشنبه، تعدادی از کشورها از جمله هند و ایالات متحده از ایده یک توافق نامه الزام آور قانونی انتقاد کردند.

دوروسین اصرار داشت که یک آیین نامه رفتاری “به کشورها کمک می کند رفتار مسئولانه و پیروی از قوانین بین المللی را ارتقا دهند”.

مبارزان مخالفت کردند.

کلر کانبوی از کمپین توقف ربات‌های قاتل به خبرگزاری فرانسه گفت: «دولت‌ها فرصتی تاریخی برای تضمین کنترل معنادار انسانی بر استفاده از زور دارند و از دنیایی که ماشین‌ها در آن تصمیم‌های مرگ و زندگی می‌گیرند جلوگیری می‌کنند».

بانی دوچرتی، محقق ارشد تسلیحاتی در HRW در بیانیه‌ای گفت: «فرایند مستقل برای مذاکره درباره قانون جدید در مورد روبات‌های قاتل مؤثرتر و فراگیرتر از مذاکرات دیپلماتیک فعلی خواهد بود».

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)